چامسکی: هدف آمریکا در اوکراین تضعیف هرچه بیشتر مواضع روسیه است

نوآم چامسکی در سخنانی تاکید کرد که هدف آمریکا از حمایت از اوکراین تضعیف هرچه بیشتر مواضع روسیه است تا مسکو اجازه مذاکره و انجام اقدامات دیپلماتیک در این زمینه را نداشته باشد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، نوآم چامسکی، متفکر و زبان‌شناس آمریکایی در سخنانی درباره جنگ روسیه و اوکراین و نقش آمریکا در آن اظهار کرد که آمریکا از کی‌یف حمایت می‌کند و درصدد تشکیل ائتلاف کشورهای غربی علیه مسکو است و از این طریق تلاش می‌کند تا مواضع روسیه را هرچه بیشتر تضعیف کند.
وی گفت که واشنگتن می‌خواهد مسکو را از حل و فصل دیپلماتیک بحران اوکراین که می‌تواند تنش در جهان را تا حد ممکن تشدید کند، بازدارد. این تصمیم توسط ناتو در جریان نشست سران خود در پایگاه هوایی “رامشتاین” آلمان اتخاذ شده است.
چامسکی افزود: در آن نشست، ناتو و از جمله اروپا موضع رسمی آمریکا را پذیرفتند و تاکید کردند که باید روسیه را تا حد امکان تضعیف کرد تا نتواند اقدامات گسترده‌تری انجام دهد. این بدان معناست که روسیه باید بیش از آنچه توافقنامه ورسای آلمان در سال ۱۹۱۹ انجام داده بود، تضعیف شود و باید قدرت روسیه را به حدی تضعیف کرد که اجازه مذاکره و انجام اقدامات دیپلماتیک را نداشته باشد.
این منتقد و فعال سیاسی ‌آمریکایی همچنین از تسلیم شدن کشورهای اروپایی در برابر تصمیمات کاخ سفید ابراز ناامیدی کرد و افزود: اروپا از این دیدگاه حمایت می‌کند، آمریکایی‌ها همیشه به این سیاست پایبند بوده‌اند. آلمان و فرانسه روند دیپلماتیک جایگزین را پیش می‌بردند اما در این اجلاس با موضع آمریکا موافقت کردند.
چامسکی با یادآوری روش آمریکا برای تحمیل سیستم خود در عراق، سوریه و لیبی و همچنین نحوه ارائه و نمایش اتفاقات اوکراین در رسانه‌های بین‌المللی، گفت که موضع اروپا در قبال بحران اوکراین منصفانه نیست.
وی ادامه داد: بسیار علاقه‌مند هستم آنچه را که رسانه‌های آمریکایی درباره تحولات اوکراین می‌نویسند و آن را یک درگیری “غیر موجه” توصیف می‌کنند، دنبال کنم. این تنها موقعیتی است که در آن می‌توان از این اصطلاح استفاده کرد، این موضوع بیانگر این مسئله است که آنچه اتفاق می‌افتد از قبل تحریک شده است. به همین دلیل این عبارت باید همیشه تکرار شود. هیچکس از آن برای درگیری‌های دیگر استفاده نمی‌کند.
چامسکی در ادامه تمایل قدیمی واشنگتن برای جذب اوکراین به ناتو علی‌رغم اعتراضات و هشدارهای مداوم مسکو و سیاستمداران باتجربه آمریکایی را یک اقدام تحریک‌آمیز خواند و تاکید کرد: روسیه ۳۰ سال پیش، یعنی سال‌ها قبل از پوتین، فهمیده بود که عضویت اوکراین در ناتو به معنای عبور از خط قرمز آن است و هیچ رهبری در روسیه، نه گورباچف، نه یلتسین و نه پوتین این را قبول نخواهد کرد. تعدادی از سیاستمداران ارشد آمریکایی، از جمله جورج کنان، هنری کیسینجر، جیک مدلاک و ویلیام برنز، رئیس سیا، این را درک کردند و از دهه ۹۰ قرن گذشته، آنها سعی داشتند به مقامات آمریکایی هشدار دهند که تلاش برای وارد کردن اوکراین به ناتو، اقدامی بی‌پروا و تحریک‌آمیز خواهد بود.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x