تاخیر در پاسخ آمریکا/اخباری درباره تخلفات در فولاد مبارکه و…

مذاکرات احیای برجام/ تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان/ ابلاغ کیفرخواست «سپیده رشنو»/ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی نخ نیوز بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش نخ نیوز، هفته گذشته ایران جمع‌بندی نهایی خود درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را به هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای تحویل داد تا آمریکا پس از بررسی، پاسخ خود را به آن بدهد، اما از زمان دریافت این پاسخ تا امروز شاهد موضع گیری متناقض مقامات و رسانه‌های گروهی این کشورها بوده‌ایم.
پس از دریافت جمع بندی ایران از سوی اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و نیز فرانسوی واکنش مثبت و رو به جلویی درباره جمع‌بندی نهایی ایران داشتند و بعضا عنوان کردند که پیشنهادات ایران “منطقی”، “سازنده” و “دلگرم کننده” است.
روشن است که فضای مثبت ایجاد شده طی دو هفته گذشته بعد از بازگشت طرف‌ها به پایتخت‌هایشان با اظهارات و موضع‌گیری‌های متناقض و دخالت مقامات اسراییلی، به سمت فضایی مه آلود و مبهم پیش می‌رود و این تحولات اتفاق نیفتاده است جز در سایه تاخیر آمریکا در پاسخ به جمع بندی ایران.
در همین رابطه یک مقام آمریکایی با اشاره به اینکه نسبت به گذشته به حصول توافق در وین نزدیک‌تر هستیم، گفته است که نتیجه نامشخص است، چرا که برخی اختلافات هنوز به قوت خود باقی است و پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد.
فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور هم معتقد است که اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد ایران باید بتواند نفت خود را به هر کشوری که تشخیص می دهد بفروشد و تجارت ایران رسمیت یابد.
دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
طرح سناتورهای آمریکایی برای دائمی کردن یک قانون تحریمی علیه ایران
برجام نباید ابزار تسویه حساب‌های سیاسی داخلی شود
پشیمانی تل آویو از نقش خود در خروج ترامپ از برجام
اسرائیل هیچ سیاست کلانی در قبال ایران ندارد
***
ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضاییه، در پی انتشار گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از دیگر موضوعات خبرساز امروز بود که در این گزارش به ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صدها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف های ساختاری و نواقص قانونی در این مجموعه اشاره شده است.
در همین ارتباط حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با این توضیح که تخلفات مربوط به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان مربوط به دولت قبل و مدیرعامل سابق این شرکت بوده است، گفت که قوه قضائیه باید هر چه سریع‌تر به این تخلفات رسیدگی کند.
همچنین حجت الله فیروزی سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: چون گزارش از سوی مجلس به قوه قضاییه ارجاع شده، حتما مجلس پیگیری های خود ر انجام می دهد که پرونده در چه مرحله ای است.
 در پی ذکر نام محمد عطریانفر در موضوع پرونده فساد مالی فولاد مبارکه هم این فعال سیاسی هرگونه ارتباط مالی بین خود و فولاد مبارکه را تکذیب کرد.
با توجه به در پیش بودن آئین راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی و بازگشایی مراکز آموزشی، رئیس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت تزریق دُز یادآور واکسن کرونا و استمرار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد.
سیدابراهیم رئیسی با قدردانی از زحمات و مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان در صیانت از جان مردم در برابر ویروس کرونا، گفت:همانطوری که با تلاشهای کادر درمان و البته همراهی جدی مردم توانستیم بر خیزهای مختلف بیماری غلبه کنیم، هم‌اکنون نیز همچنان همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌ها ضرورت دارد و پیش‌نیاز توفیق سیاستگذاری‌ها در مدیریت کرونا است.
گزارش نخ نیوز از بررسی گفت‌وگوهای تلفنی رئیس دولت سیزدهم در سال اول فعالیتش نیز از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.
بر اساس این گزارش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با شش بار گفت‌وگوی تلفنی که با سید ابراهیم رئیسی داشته در سال اول ریاست رئیسی بر دولت سیزدهم، همچنان رکورددار گفت‌وگوهای تلفنی با رئیس جمهور ایران است.
بنابر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه هم کیفرخواست «سپیده رشنو» ابلاغ شد.
حجت‌الاسلام افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اعلام این خبر گفت: در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری و الزام قانون‌گذار به ابلاغ کیفرخواست، متهم از زندان احضار شده و در شعبه مذکور، مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به وی ابلاغ شد.
توضیحات رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره پرونده‌های عبدالباقی و قاضی منصوری هم از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود.
عباس مسجدی با اشاره به ماجرای مرگ مشکوک قاضی منصوری در رومانی گفت: اگر انتظار  این باشد که ما بگوییم قاضی منصوری خودکشی کرده، این حرف بی ربط و غیرکارشناسی است؛ ما شرح جسد را به قاضی پرونده منتقل می کنیم و قاضی با تحقیقات بین الملل و همکاری اینترپل  و سایر ادله هایی که دارد، نظر نهایی را اعلام می کند.
وی همچنین درباره طرح برخی شایعات و ابهامات در خصوص اینکه  حسین عبدالباقی مالک متروپل زنده است؟ گفت: ما توانستیم نمونه‌های سالم را از  مادر و همسر و فرزندان او  دریافت کنیم و  کمتر از ۴۸ ساعت در این خصوص اظهار نظر کردیم و به مقام قضایی اعلام کردیم؛ البته به خاطر اظهارنظرهای غیرکارشناسی افراد غیرمسوول در حوزه ژنتیک،  روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی و مسوول بانک ژنتیک توضیحات علمی و فنی را ارائه دادند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x