اتصال بیش از ۲ هزار روستا به اینترنت پرسرعت در دولت سیزدهم

دسترسی به اینترنت امروزه به لیست نیازهای اولیه افراد افزوده شده است. فناوری و استفاده از تکنولوژی تا پیش از کرونا نیز در کشورها به سرعت در حال پیشرفت و همه‌گیری بود، اما شیوع این ویروس، نیاز به وجود اینترنت برای پیشبرد زندگی را تا حد زیادی افزایش داد. امروزه مردم ساکن در روستاهای کشور هم‌سطح با نیاز و مطالبات اصلی‌شان مانند آب، جاده، گاز و برق، به مقوله اینترنت نیز تاکید زیادی دارند. کسب‌وکار، بهداشت، آموزش و حمل و نقل این در تمام مناطق کشور به اینترنت وابسته است.

زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد، توسعه ارتباطات روستایی و اتصال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت را در اولویت قرار داد. از همان ابتدا سفر به شهرهای مختلف کشور برای بررسی وضعیت اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات آغاز شد.  

نتیجه مشاهدات میدانی و ارزیابی‌ها نشان داد بیش از هفت هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور یا به اینترنت متصل نیستند، یا کیفیت دسترسی‌شان مناسب نیست.  

اتصال روستاهای باقیمانده به دلیل صعب‌العبور بودن، تامین مالی برای احداث سایت، پراکندگی جغرافیایی، نداشتن برق و جاده کار بسیار سختی و طولانی‌ای را رقم زد. ذائقه کاربران برای دسترسی به اینترنت اکنون با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و این مسئله باعث شد تعداد روستاهای فاقد اینترنت مطلوب که چهار هزار روستا اعلام شده بود، حدود دوبرابر و سایر روستاها هم نیازمند برنامه‌ریزی جهت بهبود کیفیت شوند که بخش عمده آن از سال آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پوشش ۹۵ درصدی اینترنت در روستاهای کشور تا پایان ۱۴۰۱ 

از زمان استقرار دولت سیزدهم تا کنون، بیش از ۲ هزار روستا به اینترنت با کیفیت متصل شده‌اند. از این تعداد روستا، برخی اصلاً به اینترنت دسترسی نداشتند و دسترسی برخی دیگر بسیار ضعیف و کم کیفیت بود.

با توجه به این‌که برای احداث هر دکل مخابراتی (BTS) نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد است به طوری که  اگر از قبل در روستا فناوری نسل دو تلفن همراه موجود و   امکان اتصال آن با ظرفیت بالا به شبکه اپراتور مقدور باشد سه هفته زمان نیاز دارد تا روستا را به اینترنت پرسرعت  مقدور گردد، اما برای یک روستای بدون دکل، حداقل چهار ماه زمان و حداقل سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اگر بودجه موردنظر را در زمان مقرر به این پروژه تخصیص می‌دادند تا پایان امسال  نزدیک به ۱۰۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل می‌شدند اما طبق آخرین برآوردی که ما داریم، تا پایان سال جاری در گام نخست اتصال تمام روستاها را به بالای ۹۰ درصد و در گام بعدی این میزان را به ۹۵ درصد برسانیم.

اتصال بیش از ۲ هزار روستا به اینترنت پرسرعت در دولت سیزدهم

*مجری طرح خدمات عمومی اجباری (USO)و مشاور وزیر ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا