عون: تلاش برای ادغام آوارگان سوری در جامعه لبنان، جرمی غیرقابل قبول است

رئیس جمهور لبنان تلاش برخی کشورها برای ادغام آوارگان سوری در جامعه لبنان را جرمی دانست که لبنان به هیچ قیمتی آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش نخ نیوز، سایت ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که میشل عون، رئیس جمهور این کشور در دیدار با هارجیت ساجان، وزیر توسعه بین‌الملل کانادا اظهار کرد: تلاش برخی کشورها برای ادغام آوارگان سوری در جامعه لبنان جرمی است که لبنان به هیچ قیمتی آن را نمی‌پذیرد.  
عون تاکید کرد: قوانین محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مخالف بیرون کردن هر ملتی از سرزمینش به هر دلیلی است.
رئیس جمهور لبنان در ادامه گفت: ما درباره موضع‌گیری‌هایی که برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی اتخاذ می‌کنند، تردید داریم و اگر هدف، اسکان سوری‌ها در لبنان باشد، ما با آن مخالفیم همانگونه که با اقامت فلسطینی‌ها مخالف هستیم.
وی در این دیدار به وزیر توسعه بین‌الملل کانادا گفت: لبنان در حال تدوین یک طرح حقوقی درباره مساله آوارگان سوری است و آن را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد، امیدواریم کشورهای دوست از ما حمایت کنند به ویژه که شرایط فعلی سوریه به بازگشت آوارگان سوری به کشورشان کمک می‌کند.
همچنین عون تاکید کرد: لبنان دیگر نمی‌تواند فشارهای اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی ناشی از حضور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار آواره سوری در خاکش را تحمل کند.
وی افزود: بهانه‌هایی که برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی می‌آورند مبنی بر اینکه سوری‌هایی که به کشورشان بازمی‌گردند، با فشار و زندان و دیگر مجازات‌ها مواجه می‌شوند، صحت ندارند چرا که در طول چند سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار سوری در قالب چندین گروه از لبنان به سوریه بازگشتند و پس از بازگشتشان هیچگونه آزار و اذیتی را گزارش نکردند، علاوه بر این مقامات سوریه  به صورت رسمی اعلام کردند که خواهان بازگشت هموطنان خود هستند که تمایل به بازگشت دارند.
رئیس جمهور لبنان در ادامه تصریح کرد: لبنان بارها از نهادهای بین‌المللی خواسته کمک‌های اختصاصی به آوارگان سوری را در خاک سوریه و نه لبنان ارائه کنند چرا که این اقدام آوارگان سوری را به بازگشت تشویق می‌کند اما درخواست‌های لبنان در این زمینه پاسخی دریافت نکرد و این مساله موجب نگرانی لبنان است زیرا می‌تواند در خفا علیه لبنان و لبنانی‌ها طرح‌ریزی شده باشد.
وزیر توسعه بین‌الملل کانادا نیز در این دیدار بار دیگر بر موضع‌گیری کشورش درباره بازگشت پناهجویان تاکید کرد و گفت: این بازگشت باید محترمانه، داوطلبانه، در امنیت و مطابق قوانین بین‌المللی باشد.
ساجان درباره موضع‌گیری دولت کانادا گفت: کانادا به تاثیر پناهجویان سوری بر لبنان اذعان دارد اما در عین حال بر این باور است که شرایط سوریه در حال حاضر اجازه بازگشت پناهجویان سوری را نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x