افزایش حقوق‌ها؛از ماه آینده/تحلیل‌ها از پاسخ ایران به بورل/تکذیب تابعیت لبنانی زینب سلیمانی

پاسخ ایران به پیشنهاد جوزپ بورل/ افزایش حقوق کارمندان دولت/ پرونده هواپیمای اوکراینی و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی نخ نیوز بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش نخ نیوز، پس از آنکه وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز در سخنانی از ارسال پاسخ ایران به جوزپ بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۴ و آمریکا خبر داده بود، بامداد امروز یک منبع مطلع، ارسال پاسخ ایران به جوزپ بورل هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای را تایید کرد.
نشریه پولیتیکو هم با استناد به اظهارات یک مقام غربی، ادعاهایی را درباره پاسخ ایران نسبت به پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد و در گزارشی نوشت: طبق گفته این مقام غربی ادعا شده است که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر کشف‌شده توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود.
در همین رابطه کانال تلگرام  بخش فارسی روزنامه ایندیپندنت با نقل قول از یک مقام غربی مدعی شد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای را به صورت مشروط پذیرفته است.
از طرف دیگر شبکه قطری الجزیره به نقل از “یک مسئول ایرانی” با اشاره به اینکه پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا واقع بینانه و حرفه‌ای بوده، تاکید کرد که نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته است و این امری مثبت است. ما تا پایان روز چهارشنبه منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم.
الجزیره همچنین به نقل از یک مسئول اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه است.
خبرهای دیگر با محوریت برجام و مذاکرات را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
پاسخ ایران به اتحادیه اروپا سازنده است/ برگزاری دیدار در سطح وزیران بعید نیست
بیش از گذشته به توافق نزدیکیم/ آمریکا انعطاف‌هایی نشان داده‌
توییت مذاکراتی سفیر ایران در قطر
تکلیف مذاکرات سریعتر مشخص شود
اگر مردم از مذاکرات مطلع باشند بهتر همکاری می‌کنند
اعتراض صباغیان به بی اطلاعی نمایندگان مجلس از روند مذاکرات برجام
امروز نشست مشترک کمسیون امنیت ملی با شورای عالی امنیت ملی درباره برجام
مفاد تغییریافته در برجام باید به تصویب مجلس برسد
***
سخنگوی دولت نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که افزایش حقوق کارمندان دولت طی ماه آتی در فرآیندهای قانونی قرار می‌گیرد.
بهادری جهرمی درباره افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان اظهار کرد: سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیش از این پیشنهادی را به منظور افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان صندوق‌های لشکری و کشوری ارائه داده بود. این پیشنهاد با سازمان برنامه و بودجه هم جلسات مشترکی را در پی داشت و این بسته پیشنهادی مشترک این دو مجموعه برای افزایش حقوق کارمندان دولت (با تمرکز بر عزیزانی که دریافتی کمتری دارند) نهایی شده است تا جبران حقوقی را برای کارمندان داشته باشد. باید این پیشنهاد مراحل نهایی شدن را طی کند تا امکان اجرایی شدن را پیدا کند و پیش بینی می‌کنم که طی ماه‌ آتی شاهد نهایی شدن آن در فرآیندهای قانونی خواهیم بود.
توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی نیز از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.
مسعود ستایشی گفت: پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه رفت. دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضائی نیروهای مسلح مسئول رسیدگی به این پرونده بود.  این پرونده با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد که این موضوع هم به خاطر اعتراض به نظریه کارشناسی بود.  دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام داد و  ظرف روزهای آینده به دادگاه ارسال می‌شود. کارشناسی غنی در این پرونده صورت گرفته اما پرونده طبق حق شکات مورد اعتراض قرار گرفت.  کار ابلاغ در حال انجام است و ظرف روزهای آینده این پرونده به دادگاه اعاده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس از افعال معکوس فلاحی در تشکر از مسئولان ادوار استفاده کرد و گفت: ظاهرا نقدها، تذکرات و سوالات نمایندگان در ادوار مختلف چندان اثری بر دولت های کریمه و فخیمه نداشته است، لذا امروز می خواهیم از در تشکر برآییم تا شاید افاقه ای به حال مردم نگران کند.
در پی انتشار گزارش‌هایی درباره اعطای تابعیت لبنانی به زینب سلیمانی توسط رییس جمهور این کشور، صفحه توییتر ریاست جمهوری لبنان نوشت: این خبر کذب و بی‌اساس بوده است و دفتر اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری لبنان گزارش‌های منتشر شده توسط وبگاه شبکه‌های «الحدث» و «العربیه»، مبنی بر این که رییس جمهور عون با صدور حکمی، به زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس تابعیت لبنانی اعطا کرده را رد می کند.
گزارش تاریخی نخ نیوز، در هشتاد و یکمین سالگرد اولین فرار محمدرضا شاه پهلوی از ایران در سال ۱۳۳۲ هم از خبرها پرمخاطب بامداد امروز بود.
 درابتدای از این گزارش که با عنوان “طعم تلخ فرار با «ملکه»” منتشر  شده، آمده است: در همکاری نزدیک با سرویس جاسوسی ام آی سیکس و سیا و در اقدامی غیرقانونی محمد مصدق را از نخست وزیری خلع و یکی از افسران بازنشسته ارتش را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد و برای در امان ماندن از آثار این تصمیمش از ایران گریخت.
* گزارش کامل نخ نیوز از جلسه علنی امروز (سه شنبه) بیست و پنجم مرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x