حقوق امدادگران هلال احمر چقدر است؟

هلال‌احمر در هفته پیش، پس از حدود ۲۰ روز پایان عملیات امداد و نجات در ۲۴ کشور متأثر از سیلاب را اعلام کرد؛ در این مدت، بیش از ۱۵ هزار امدادگر و نجاتگر کادر و داوطلب به مردم کمک‌رسانی کردند؛ ۱۲ هزار و ۵۲۱ نفر اسکان اضطراری یافتند و سه هزار و ۵۶۹ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. در مجموع در سیلاب اخیر کشور به ۸۴ هزار و ۵۱۷ نفر امدادرسانی شده است.

در میان عکس و تصاویر مخابره شده یک موضوعی که در کنار درد و مشکلات ناشی از سیل به چشم می‌خورد حضور امدادگران است؛ امدادگرانی از نهادهای مختلف از جمله هلال‌احمر. آنهایی که حضورشان قوت قلب می‌شود افرادی که با آمدنشان آرامش به وجود می‌آید و دردها التیام پیدا می‌کند.

حقوق امدادگران هلال احمر چقدر است؟

قطعاً در این میان حضور داوطلبان و نیروی مردمی برای امدادرسانی نیز امر کمک‌رسانی را تسهیل می‌کند، اما حضور امدادرسانانی که سال‌های سال دانش فنی و مهارت امدادرسانی را به‌صورت تخصصی و علمی کسب کردند و در طول سال مهارت‌ها را بازآموزی کردند و برای مواجه با هر نوع بحرانی آموزش‌دیده‌اند بهترین امدادرسانی را می‌توانند داشته باشند.

آنچه در این گزارش به آن توجه خواهد شد؛ ‌پاسخ به این پرسش‌ها است: تعداد حدود ۱۵ هزار امدادگر است. همچنین نیاز واقعی کشور به امدادگران بررسی خواهد شد؛ کشور باتوجه‌به تغییرات اقلیم  به چه تعداد امدادگر نیاز دارد؟ تعداد کنونی امدادگران هلال‌احمر چه تعداد است؟ حقوق و دریافتی این افراد چه میزان است؟

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: تا قبل از ابلاغ قانون مدیریت بحران، ‌جمعیت هلال‌احمر در کنار دیگر نهادهای دولتی وظیفه کمک به دولت در هنگام بروز بحران را بر عهده داشت.

وی افزود: پس از ابلاغ قانون مدیریت بحران در سال ۹۸، ‌تکالیف جدی به جمعیت هلال‌احمر ابلاغ شد و تدوین طرح امداد و نجات در دستور کار قرار گرفت؛ در قانون جدید هلال‌احمر در حوزه آموزش و امداد و نجات در هنگام بروز بحران وظیفه اصلی پیدا کرد.

حقوق امدادگران هلال احمر چقدر است؟

ولی‌پور اضافه کرد: هلال‌احمر بر اساس تکلیف جدید باید ۲۰ هزار نیرو آموزش‌دیده ثابت در پایگاه‌ها و شعب امداد و نجات در اختیار داشته باشد تا در صورت بروز حادثه و بحران حضور متناسب داشته باشد.  

وی با بیان این که هلال‌احمر در شرایط کنونی تنها حدود ۴ هزار نیروی آموزش‌دیده و ثابت دارد، ‌گفت: هلال احمر درحالی‌که به نیرویی  پنج برابر بیش از این نیاز دارد، ما درخواست کردیم سالیانه حدود چهار یا پنج هزار امدادگر استخدام شود. هم اکنون دریافتی این افراد که در قالب حقوق قرار نمی‌گیرد برای ۱۰ روز امدادرسانی شبانه‌روزی حدود یک و نیم تا ۲ میلیون تومان است.

ولی‌پور ادامه داد: نداشتن بیمه و پرداخت بسیار اندک به امدادگران سبب ریزش و رفتن این افراد می‌شود که باتوجه‌به بحران‌خیز بودن کشور، بسیار نگران‌ کننده است.

وی افزود: برای اجرایی‌شدن، این پیشنهاد در برنامه هفتم توسعه افزوده شده است؛ ‌البته هم اکنون صحبت‌هایی با نهادهای مرتبط با دستگاه‌های استخدامی و برنامه‌وبودجه برای استخدام نیروی امدادی در حال انجام است.

امدادگران و نیروهای هلال‌احمر در همه حوادث و بحران‌ها حضور جدی و فعال دارند و از این رو باید به آنان از لحاظ معیشتی و درآمدی رسیدگی شود.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x