نیروهای امنیتی سریلانکا به اردوگاه معترضان ضد دولتی حمله کردند

نیروهای امنیتی سریلانکا امروز (جمعه) به یک اردوگاه معترضان که زمین‌های دولتی را در کلمبو اشغال کرده بودند، یورش بوده و منطقه را پاکسازی کردند.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام در حالی صورت گرفته که رئیس جمهوری جدید سریلانکا درست یک روز پس از ایراد سوگند به سرکوب معترضان ضد دولتی پرداخته است.
تصاویر رسانه‌ای نشان می‌دهد که سربازان با پوشش ضد شورش و سلاح به این اردوگاه حمله کردند که در آوریل سال جاری میلادی توسط معترضان به فروپاشی اقتصادی کشور که باعث کمبود شدید سوخت، مواد غذایی و دارویی شد، تشکیل شده است.
سخنگوی پلیس سریلانکا گفت: عملیاتی مشترک توسط ارتش، پلیس و نیروهای ویژه پلیس در ساعات اولیه امروز برای پاکسازی اراضی دولتی از دست معترضان که بدون داشتن مجوزهای قانونی دست به این کار زده بودند، انجام شد. در این عملیات، ۹ تن که دو تای آنها زخمی شدند، دستگیر شده‌اند.
معترضان نگران بودند که سرکوب با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید رانیل ویکرمسینگه قریب‌الوقوع باشد.
سازمان دهندگان این اعتراضات گفتند که صدها نیروی امنیتی این اردوگاه را محاصره کردند. همچنین دستکم ۵۰ معترض از جمله چند روزنامه‌نگار به واسطه ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی سریلانکا زخمی شده‌اند.
کانون وکلای سریلانکا نیز اعلام کرد که این سرکوب می‌تواند به بی ثبات شدن کشور منجر شود که به کمک‌های خارجی و وام از صندوق بین‌الملی پول نیاز دارد.
از طرفی، دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی نیز مراتب نگرانی خود را بابت این سرکوب اعلام کردند و سفیر آمریکا در این کشور آسیایی گفت: ما به مقام‌های سریلانکا تاکید داریم تا خویشتنداری کرده و توجه ویژه پزشکی به زخمی‌های این سرکوب داشته باشند.
سریلانکا از دوشنبه در وضعیت اضطرار قرار گرفته است. قوانین اضطراری قبلی در این کشور با هدف اعطای اختیارات بیشتر به ارتش برای بازداشت و دستگیری معترضان و متوقف ساختن اعتراضات ضد دولتی به کار گرفته شده بود.
ویکرمسینگه روز پنجشنبه و پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی در پی استعفای راجاپاکسه که به سنگاپور گریخته، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.
انتظار می‌رود ویکرمسینگه یکی از متحدان راجاپاکسه را به عنوان نخست وزیر برگزیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا