اهمیت نشست سران “فرمت آستانه” در تهران از نگاه خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه با توجه به تحولات اخیر سوریه، برگزاری نشست آستانه در تهران و دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه، (کشورهای ضامن طرح صلح آستانه) را در گزارشی مورد توجه قرار داد.

به گزارش نخ نیوز، خبرگزاری فرانسه درباره دیدار سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران در چارچوب «مذاکرات آستانه»، در گزارشی نوشت: روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر نشست‌هایی برای مذاکره درباره سوریه در چارچوب «روند صلح آستانه» به منظور پایان بخشیدن به جنگ‌ و درگیری‌های سوریه برگزار کرده‌اند که بیش از یازده سال است در این کشور عربی خاورمیانه ادامه دارد.
خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: نشست روز سه‌شنبه در حالی برگزار می‌شود که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تهدید کرده‌است حمله‌ جدیدی علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه انجام دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: ایران که سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور این کشور میزبان نشست است، پیش از این درباره عملیات نظامی ترکیه در سوریه هشدار داده و گفته است چنین اقدامی «موجب ثبات‌زدایی در منطقه» می‌شود.
خبرگزاری فرانسه اشاره کرد: نشست تهران همچنین احتمالا باعث می‌شود که اردوغان اولین نشستش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را از زمان حمله این کشور به اوکراین انجام دهد. رییس جمهور ترکیه ماه‌هاست پیشنهاد داده که با رییس جمهور روسیه دیدار کند تا بتواند به حل‌وفصل تنش‌های شدت یافته در جهان از زمان در گرفتن این جنگ کمک کند.
همچنین در این گزارش آمده است: ترکیه از سال ۲۰۱۶ حملاتی علیه شبه‌نظامیان کرد، داعش و نیروهای وفادار به بشاراسد در سوریه انجام داده است. حمله‌ای که اردوغان برای آن برنامه دارد، نیروهای کرد را در سوریه هدف قرار می‌دهد که آنکارا آن‌ها را «تروریست» می‌خواند. دولت سوریه بارها تهدید ترکیه برای انجام دادن حمله‌ای جدید را محکوم کرده است.
گزارش خبرگزاری فرانسه مطرح می‌کند: سینان اولگن، محقق مدعو موسسه کارنگی اروپا که تخصص او در سیاست خارجی ترکیه است، می‌گوید، آنکارا می‌خواهد رضایت مسکو و تهران را برای انجام دادن حمله‌اش جلب کند. به گفته او، «این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، به دلیل این که دو مورد از مناطق هدف بالقوه تحت کنترل روسیه هستند و ترکیه می‌خواهد قادر به استفاده از حریم هوایی باشد و خطرات را به حداقل برساند». این کارشناس در ادامه گفت، «ایران هم به واسطه شبه نظامیان تحت کنترل خود، حضوری غیرمستقیم در این منطقه دارد».
این خبرگزاری در ادامه آورده است: روسیه پیش از این ابراز امیدواری کرده است که ترکیه از انجام دادن این حمله در سوریه «خودداری کند». ایران هم که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه آن در هفته‌های اخیر هم به آنکارا و هم به دمشق سفر کرده بود، خواستار احتیاط در این زمینه شده بود. امیرعبداللهیان در دمشق گفت، عملیات نظامی ترکیه در سوریه «عاملی ثبات‌زدا در منطقه» خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا