اهم اقدامات قوه قضائیه در راستای صیانت از حقوق شهروندی در سال ۱۴۰۰

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با تهیه و تدوین یک بولتن، اهم اقدامات قوه قضائیه در راستای صیانت از حقوق شهروندی در سال ۱۴۰۰، را منتشر کرد.

به گزارش نخ نیوز به نقل از معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و اقدامات در جهت اجرای این قانون در سال ۱۴۰۰ در این بولتن، مورد بررسی قرار گرفته است.
در این بولتن که به انگلیسی نیز ترجمه شده،‌ آمده است: بر اساس قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال ۱۳۸۳، هیات مرکزی و هیات های استانی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی در درون تشکیلات قوه قضائیه تشکیل شدند. این هیات ها علاوه بر انجام بازرسی از مراجع چهارگانه شامل ضابطان قوه قضائیه، محاکم، دادسراها و زندان‌ها، گزارشات و شکایت مردمی را نیز بررسی و اقدامات لازم را انجام می دهند. هیات های نظارت و بازرسی استانی هر ۶ ماه یک‌بار گزارشی از فعالیت های خود را به هیات مرکزی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی ارائه می نمایند. هیات مرکزی نیز علاوه بر بازرسی گزارش های استان ها و ارزیابی چگونگی اجرای قانون، به اعزام گروه های بازرسی فوق العاده به دستگاه های چهارگانه و همچنین ارسال شکایات گزارش های واصله به مرجع مربوطه و پیگیری آن‌ها تا رسیدن به نتیجه، مبادرت می کند.
در ادامه، ۱۵ بند مرتبط با این قانون درخصوص مجازات متخلفین، که در قوانین موضوعه مندرج گردیده، ذکر شده است.در بخش اقدامات در جهت اجرای این قانون، بازرسی های انجام شده در سال ۱۴۰۰، آمار شکایات واصله به هیات‌های بازرسی و نتایج بازرسی‌های انجام شده و رسیدگی به شکایات واصله در سال ۱۴۰۰ به صورت آماری، تحلیل و بررسی شده است.متن کامل بولتن اهم اقدامات قوه قضائیه در راستای صیانت از حقوق شهروندی در سال ۱۴۰۰، را اینجا بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا