نگرانی از سرنوشت شهروندان در ۱۲۹ بمب ساعتی پایتخت

درست بعد از حادثه پلاسکو بود که زنگ خطر ساختمان های ناایمن پایتخت به صدا درآمد و کارشناسان بحران به ارائه آمارهایی از این ساختمان ها پرداختند؛ آمارهایی که مدت ها بر سر زبان ها افتاد، رسانه ها به آن پرداختند، شهروندان موقتا نگران شدند، بررسی مسئولان آغاز شد و  بعد از مدتی، فراموشی راه حل این ماجرا شد و هر روزه شهروندان برای امورات خود به ساختمان هایی مشابه پلاسکو و متروپل تردد دارند.

بر اساس گزارش ها، لیست ساختمان های ناایمن مشخص و در اختیار سازمان آتش نشانی شهر تهران قرار دارد؛ اما شهروندان از آن بی اطلاع اند و روزانه بدون اینکه به عواقب حضور در ساختمان های ناایمن عمومی تهران توجه کنند به سمت این ساختمان ها می روند.

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران پس از حادثه متروپل در صحن شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت و پس از ارائه گزارشی از روند آواربرداری متروپل درباره ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران نیز اظهار داشت: با هماهنگی با دادستانی لیست ۱۲۹ ساختمان را حتما منتشر خواهیم کرد چرا که با هیچ فردی تعارف نداریم.

وی در این جلسه تاکید کرد که بی‌تردید نباید اجازه دهیم بحث انتشار اسامی این ساختمان‌ها تبدیل به ترس شود؛ وقتی می‌دانیم تعداد زیادی از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌های ناایمن می شوند نباید از انتشار اسامی آنها بترسیم؛ حتما لیست ساختمان‌های ناایمن را منتشر می‌کنیم و با جان مردم معامله نخواهیم کرد.

اما حجت  الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور که به مناسبت هفته قوه قضائیه به صحن شورای شهر تهران دعوت شده بود؛ با حضور در جمع خبرنگاران در این شورا درباره اینکه آیا دادستانی اجازه انتشار لیست اسامی ساختمان های ناایمن تهران را می دهد یا خیر، گفت: انتشار این اسامی اقدام درستی نیست.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم چه تعداد ساختمان در حال ریزش هستند، باعث التهاب در جامعه می شود و انتشار هر چیزی به مصلحت نیست.

منتظری با تاکید بر ضرورت شفاف سازی، عنوان کرد: شفاف سازی اتفاق خوبی است اما در شهر تهران مسائلی وجود دارد که مهم این است که مسئولان بی تفاوت نباشند و بدانند و مطالبات را دنبال کنند.

سخنان این مقام قضایی، مشخص کرد که انتشار لیست ساختمان های ناایمن تهران به رغم وعده مدیرعامل سازمان آتش نشانی، غیر ممکن است و شهرداری تهران باید به طور جدی به موضوع ایمن سازی ورود کند.

اما اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص تذکراتی به شهرداری ارائه کرده و از شهرداری تهران خواستند که نسبت به ایمن سازی این دست از ساختمان ها توجه بیشتری داشته باشد.

نگرانی از سرنوشت شهروندان در ۱۲۹ بمب ساعتی پایتخت

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این، از ساختمان های ناایمن تهران به بمب های ساعتی تعبیر کرده و هشدار داده بود که درحال حاضر در کلان شهر تهران، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن، ۲۳  هزار و۵۶۱ ساختمان کم خطر وجود دارد اما نکته قابل توجه و فاجعه بار این است که اکنون سه هزار و ۴۸۸  ساختمان پرخطر و ۱۲۹ ساختمان بحرانی و پرخطر وجود دارد؛ ساختمان هایی که هرکدام به تنهایی می توانند درصورت نشست شدید یا ریزش جا پای ریزش و آتش سوزی ساختمان پلاسکو، حادثه شرکت کروز و انفجار در کلینیک سینامهر بگذارند و حوادث غیرقابل جبران دیگری رقم بزنند و بمب های ساعتی شهر تهران هستند.

به گفته وی، ساختمان‌هایی ناایمن شهر تهران که به قدری ناایمن هستند و تعدادشان زیاد است که هر کدامشان ممکن است هر لحظه فاجعه عظیم دیگری را رقم بزند؛ آن هم درحالی که تاکنون به دفعات مختلف با هشدارهای زیادی روبرو شده اند و خودشان از وخامت اوضاع مطلع هستند و می دانند بمب ساعتی تهران شده‌اند.

وی در دیدار با رئیس دستگاه قضا خواستار حمایت‌های قضایی و سایر دستگاه‌های مربوطه در زمینه رفع خطر از این ساختمان‌های ناایمن شده بود.

حجت الاسلام سید محمدآقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز اخطار را تنها وظیفه شهرداری تهران در برابر ساختمان های ناایمن دانسته و گفته است که شهرداری تهران اخطارهای لازم را به این ساختمان ها ارائه کرده است اما از یک جایی به بعد دیگر کاری از ما برنمی‌آید؛ قطعاً باید خلاهای قانونی برطرف شود.

وی تاکید کرد که باید هر چه زودتر ساختمان‌های ناایمن را در تهران تعیین تکلیف کنیم البته در این زمینه باید دستگاه قضایی پای کار بیاید و نباید بگذاریم حادثه‌ای رخ دهد و بعد دنبال مجرم بگردیم در حال حاضر ما فقط می‌توانیم اخطار دهیم و کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهم  اما پیگیر هستیم تا معضل ساختمان‌های ناایمن را در شهر برطرف کنیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در واکنش به انتشار لیستی مبنی بر اسامی ۱۲۹ ساختمان‌های ناایمن شهر تهران اظهار داشت: در شهرداری تهران ستادی تشکیل شده که خروجی آن ستاد، بازبینی گودها و ساختمان‌های شهر است و امکانی را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم در جهت استحکام بناهای موجودی که خدمات ارائه می‌دهند و گودهای خطرناک گام برداریم.

شهردار تهران عنوان کرد: لیست‌هایی که منتشر می‌شوند جز التهاب در جامعه نتیجه دیگری ندارند، خواسته شهرداری از شهروندان این است که توجهی به این لیست‌ها نداشته باشند.

زاکانی با بیان اینکه در مجموعه شهرداری موضوع ساختمان‌های ناایمن را دنبال می‌کنیم، گفت: در همین راستا از سایر دستگاه‌ها کمک خواسته‌ایم و جلساتی با دادستانی برگزار شده است اما این موضوعی نیست که در مدت کوتاه جمع آوری شود.
 

نگرانی از سرنوشت شهروندان در ۱۲۹ بمب ساعتی پایتخت

از سویی شهروندان در ساختمان های ناایمن تردد دارند و از سرنوشت خود در زمان تردد در این ساختمان ها نگران هستند؛ خانمی که برای رفع مشکل گوشی تلفن همراه خود به یکی از مجتمع های بزرگ تلفن همراه در تهران آمده بود در گفت و گو با نخ نیوز اظهار داشت: هر لحظه امکان فروریختن ساختمان هست، این ساختمان از ظاهرش هم پیداست که فرسوده است و ایمنی ندارد.

او با بیان اینکه از سر اجبار به این ساختمان چند طبقه در چهارراه جمهوری تهران آمده است، گفت: تا زمانیکه این ساختمان ها فعال هستند، ما نمی توانیم به این ساختمان ها و ساختمان های مشابه نیاییم.

آقای فروشنده ای هم که پشت پیشخوان یک مغازه فروش تلفن همراه در یکی از مغازه های کوچک این مجتمع نشسته است، در گفت و گو با نخ نیوز می گوید: اگر زلزله ای بیاید و یا اینکه حادثه ای پیش آید، قطعا در این مغازه و زیر آوار مدفون می شوم اما مالک مجتمع زیر بار ایمن سازی نمی رود و در شرایط اقتصادی کنونی ما هم مجبور هستیم که به سر کار بیاییم.

او هم معتقد است باید از قوه قهریه علیه مالک این مجتمع و مجتمع های مشابه استفاده شود تا آنها مجبور به ایمن سازی شوند.

او می گوید که برای یک مغازه بسیار کوچک مبلغ ۲۰ میلیون تومان اجاره می دهد اما مالک اعتقادی به ایمن سازی ندارد و یک طبقه هم اضافه ساخته است.

این فروشنده می‌گوید روزانه هزاران شهروند برای خرید، فروش و تعمیر تلفن همراه به این مرکز می آیند و سود زیادی نصیب فروشنده ها می شود اما جان مشتریان متاسفانه اهمیتی ندارد.

فروشنده دیگری می گوید اگر ساختمانی که در آن فعال هستیم به عنوان ساختمان نا ایمن معرفی شود، مالک تخت فشار افکار عمومی، مجبور می شود که برای ایمنی چاره اندیشی کند اما صرفا ارایه تذکر و اخطار مالکان را مجبور به ایمن سازی نمی کند.

این موضوع به شکل دیگری از سوی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد و وی در آخرین جلسه شورای شهر، با اشاره به درخواست شورای شهر برای انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان خطرناک در تهران اظهار داشت: ما نمایندگان مردم هستیم و برای انتشار لیست خواستار رعایت قانون شدیم.

وی تأکید کرد: باید از شهرداری خواست که به نامه اعضای شورای شهر درباره انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان توجه کند چرا که این موضوع یک قانون مصوب دارد.

امید می‌رود با تلاش های انجام شده و انتشار لیست ساختمانهای ناایمن و ورود افکار عمومی یه این موضوع، مالکان این مجتمع‌ها که هر روزه پذیرای هزاران نفر هستند، چاره عاجلی برای ایمنی سازی بیاندیشند تا شاهد تکرار وقایع تلخ در پایتخت نباشیم.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x