چین با صندوق مبتنی بر یوان به جنگ دلار آمریکا می‌رود

به گزارش نخ نیوز، نشریه چینی سوث چاینا مورنینگ پست نوشت: برنامه چین برای تأسیس یک صندوق سپرده جمعی مبتنی بر یوان در چارچوب بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی و با مشارکت اندونزی، مالزی، هنگ‌کنگ، سنگاپور و شیلی می‌تواند مسیر پول ملی چین برای ایفای نقش محوری در منطقه آسیا اقیانوسیه را هموار کند.

این طرح در حالی ارائه‌شده است که شاهد نگرانی فزاینده پکن از هژمونی دلار آمریکا هستیم و همچنین سرمایه‌گذاران بین‌المللی در جستجوی پناهگاهی در برابر سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا برای مهار تورم هستند.

در مرحله اول قرار است بانک خلق چین، بانک اندونزی، بانک مرکزی مالزی، نهاد پولی هنگ‌کنگ، نهاد پولی سنگاپور و بانک مرکزی شیلی در این طرح مشارکت کنند.

هر یک از شرکت‌کنندگان حداقل ۱۵ میلیارد یوان (برابر با ۲.۲ میلیارد دلار) یا معادل دلاری آن را در این صندوق که نزد بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی نگهداری می‌شود ذخیره می‌کنند.

این بانک‌های مرکزی همچنین به منابع مالی فوق‌العاده‌ای که در واقع یک پنجره مالی مبتنی بر تضمین است دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند چندین برابر منابع مالی خود در صندوق تسهیلات دریافت کنند.

مقامات بانک خلق چین گفتند صندوق یوان می‌تواند به تقاضای معقول بین‌المللی برای دسترسی به یوان پاسخ دهد و در افزایش امنیت مالی منطقه مثمر ثمر واقع شود.

دینگ شانگ، اقتصاددان ارشد بانک استاندارد چارتر گفت: انتظار می‌رود در آینده کشورهای بیشتری به این طرح چین بپیوندند.

بر اساس این گزارش چین سال‌ها تلاش کرده است استفاده یوان در سطح جهان را افزایش دهد. این کشور بیش از ۳ هزار میلیارد یوان قرارداد تجاری بر پایه ارزهای ملی با بیش از ۴۰ کشور جهان منعقد کرده است که ۸۰۰ میلیارد یوان از این قراردادها با هنگ‌کنگ و کره جنوبی، ۷۰۰ میلیارد یوان با بانک انگلیس و بانک مرکزی اروپا و ۳۰۰ میلیارد یوان با سنگاپور و ۱۵۰ میلیارد یوان با روسیه بوده است.

*واکنش چین به استفاده آمریکا از دلار به عنوان سلاح

بر اساس این گزارش مقامات چینی در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله کشور خود که برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ تهیه‌کرده‌اند رویکردی دقیق و تدریجی را برای بین‌المللی کردن یوان طراحی کرده‌اند.

دینگ در این باره گفت: بانک مرکزی چین تلاش‌های گسترده‌ای را برای توسعه و تقویت ساختارهای نهادی یوان انجام داده است و این به دلیل استفاده از دلار به عنوان سلاح در سال‌های اخیر در سطح اقتصاد جهانی بوده است.

هنگامی که تنش‌ها بر سر قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ بالا گرفت بحث‌های داغی بر سر این موضوع انجام شد که احتمال دارد شاهد جدایی مالی آمریکا و چین در سال ۲۰۲۰ باشیم. اخیراً نیز وضع تحریم‌های اخیر غرب علیه روسیه و اخراج بانک‌های بزرگ روسی از سیستم سوئیفت و مصادره و بلوکه کردن دارایی‌های آن‌ها به منزله بیدارباشی برای چین بوده است.

چین یک سیستم پرداخت بین بانکی مستقل از سوئیفت را برای تبادلات مالی با بانک‌های خارجی طراحی کرده است که به عنوان جایگزینی برای سوئیفت محسوب می‌شود. همچنین مقامات چینی در حال بررسی موضوع استفاده از یوان دیجیتال و افزایش استفاده از پول ملی چین در تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستند.

سهم یوان در پرداخت‌های جهانی، تبادلات ارزی و ذخایر ارزی بسیار کمتر از دلار است اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند جنگ روسیه و اوکراین و آشفتگی مالی ناشی از سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم می‌تواند شانسی برای یوان فراهم کند تا جایگاه خود در اقتصاد جهانی را توسعه دهد.

یک بانک چینی در یکی از گزارش‌های خود از چشم‌انداز مالی جهان نوشته است: «تحریم‌ها نظم مالی جهان را به هم زده است… تحریم‌ها فرآیند دلار زدایی از اقتصاد جهان را سرعت خواهد بخشید.»

ابتکار یک کمربند یک جاده چین نیز می‌تواند به عنوان محرکی برای پیشبرد طرح بین‌المللی کردن یوان عمل کند.

در عین حال، دینگ شی رئیس یک مرکز تحقیقاتی در چین گفت: یوان به عنوان ارزی محوری در آسیا ایفای نقش کرده است اما بین‌المللی کردن آن کاری پیچیده است که باید در فرآیندی بلندمدت انجام گیرد.

وی افزود: ما در آینده باید توجه بیشتری به ارتباطات اقتصادی و افزایش همکاری‌های مالی و پولی منطقه‌ای داشته باشیم.

در ماه آوریل سهم یوان از پرداخت‌های بین‌المللی ۲.۱۴ درصد بوده است. این رقم برای دلار ۴۱.۸۱ درصد گزارش شده است.

سهم یوان از ذخایر ارزی جهان نیز در پایان سال گذشته میلادی ۲.۷۹ درصد بوده است و این رقم با سهم ۵۸.۵ درصدی دلار و سهم ۲۰.۶ درصدی یورو قابل مقایسه نیست. یوان مقام پنجم را در این زمینه داشته است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x