مدیر اطلاعات ملی آمریکا: رویکرد روسیه در قبال غرب در حال سخت‌تر شدن است

مدیر اطلاعات ملی آمریکا با تشریح ارزیابی کنونی اطلاعات کشورش از بیش از چهار ماه جنگ اوکراین گفت، جمع‌بندی نهادهای جاسوسی آمریکا این است که این اوضاع برای یک دوره نسبتا طولانی ادامه خواهد یافت.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، «آوریل هینز»  مدیر اطلاعات ملی آمریکا در یک کنفرانس وزارت تجارت آمریکا گفت: در کوتاه‌مدت، اوضاع تقریبا تیره و تار باقی می‌ماند و رویکرد روسیه در قبال غرب در حال سخت‌تر شدن است.
او مدعی شد، رئیس‌جمهوری روسیه هنوز هم می‌خواهد بیشتر اوکراین را تصرف کند، اما نیروهایش به حدی در نبرد تنزل یافته‌اند که در آینده نزدیک تنها می‌تواند پیشرفت اندک با حرکت رو به جلو داشته باشند.
طی روزهای گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر رهبران گروه هفت گفت که می‌خواهد این جنگ تا پایان امسال به اتمام برسد.
اما سخنان خانم آوریل هینز این اشاره را دارد که میلیاردها دلار تسلیحات مدرن که از سوی ایالات متحده و دیگر کشورها به دست نیروهای زلنسکی می‌رسد، احتمالا این توانایی را به آنها نمی‌دهد که در آینده نزدیک اوضاع را علیه روسیه کنند.
این مقام گفت که پوتین همچنان قصد تصرف بیشتر اوکراین را دارد، با اینکه نیروهای اوکراینی تلاش روسیه برای تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین را در فوریه به شکست کشاندند و مسکو را مجبور کردند که هدف خود را به تصرف کل منطقه دونباس در شرق اوکراین کاهش دهد.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا افزود: گمان می‌کنیم او عملا همان اهداف سیاسی گذشته را داشته باشد که از تمایل او برای تصرف بیشتر قسمت‌های اوکراین حکایت داشت. با این حال نیروهای روسیه با بیش از چهار ماه جنگ به حدی تنزل یافته‌اند که بعید به نظر می‌رسد بتوانند در آینده نزدیک به هدف پوتین برسند.
او در اولین ارزیابی علنی خود از جنگ اوکراین از ماه مه گفت: ما بین اهداف نظامی کوتاه‌مدت پوتین در این زمینه و ظرفیت نظامی او، نوعی عدم تطابق بین جاه‌طلبی‌های او و آنچه ارتش او قادر به انجام آن است، می‌بینیم. آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده سه سناریو ممکن را می‌بینند که محتمل‌ترین آن‌ها یک درگیری شدید است که در آن نیروهای روسی به‌ دستاوردهای تدریجی می‌رسند، بدون پیشرفت غیر منتظره.
آوریل هینز گفت: سناریوهای دیگر شامل یک پیشرفت بزرگ روسیه و موفقیت اوکراین در تثبیت خطوط مقدم و در عین حال دستیابی به دستاوردهای کوچک، شاید در نزدیکی شهر خرسون تحت کنترل روسیه و سایر مناطق جنوب اوکراین است. سال‌ها زمان می‌برد که روسیه نیروهایش را بازسازی کند. در طول این دوره، پیش‌بینی می‌کنیم که آنها بیشتر به ابزارهای نامتقارنی که در اختیار دارند، مانند حملات سایبری، تلاش‌ها برای کنترل انرژی، حتی سلاح‌های هسته‌ای برای تلاش برای مدیریت و فرافکنی قدرت و نفوذ در سطح جهانی متکی باشند. در این بین، بعید است نیروهای روسیه بتوانند عملیات های همزمان چندگانه اجرا کنند.
اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن مطرح می‌شود که چهارشنبه در جریان نشست سران ناتو در مادرید، یک مفهوم استراتژیک جدید به تصویب رسید که روسیه را یک “تهدید” می‌نامد و توصیف این کشور به عنوان یک “شریک” را کنار می‌گذارد. همچنین ائتلاف ناتو به مدرن‌سازی نیروهای کی‌یف متعهد شده و تاکید کرد که آنها پشت “دفاع تاریخی” این کشور ایستاده‌اند.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا