صادرات غیرنفتی گلستان ۵۸ درصد افزایش یافت

سیدابراهیم حسینی روز شنبه با ارسال گزارشی به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: “پلی استایرن، پنیر، انواع لوله و پروفیل، یُد، خرما، تخته فشرده از خرده ریز چوب، مفتول مسی، سازه فلزی سقف کاذب، خوراک آماده آبزیان و رب گوجه فرنگی” به ترتیب از عمده‌ کالاهای صادراتی گلستان طی سه ماه نخست امسال بوده که به ۲۶ کشور از جمله ترکمنستان، عراق، رومانی، بلغارستان، قزاقستان، افغانستان، لهستان، ارمنستان، امارات، پاکستان، ازبکستان، ترکیه و قرقیزستان صادر شده است.

وی با اشاره به حجم واردات گمرکات گلستان در مدت اشاره شده، افزود: در این مدت افزون بر سه هزار و ۶ تن انواع کالا به ارزش ۶ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۶۴۸ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۰ درصد بیشتر و به لحاظ ارزش دلاری ۳۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

حسینی، انواع پارچه جین و متقال، فوتس اویل و دیزل ژنراتور از عمده کالاهای وارداتی به گلستان طی سه ماه نخست امسال برشمرد و اضافه کرد: این کالاها به ترتیب از ۱۲ کشور “ترکمنستان، چین، امارات، هند، انگلستان، ترکیه، قزاقستان، ویتنام، تاجیکستان، ایتالیا، ازبکستان و آلمان” وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین حجم کالای ترانزیت خارجی از گمرکات استان از ابتدای امسال تا پایان خردادماه را حدود چهار هزار و ۳۸۰ تن به ارزش تقریبی ۹۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ترانزیت این مقدار کالا به لحاظ وزنی ۴۸ درصد و به لحاظ ارزش ریالی ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.

حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در سه ماه نخست امسال را افزون بر ۱۳۶ میلیارد ریال اعلام کرد که حدود ۱۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش نخ نیوز، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x