زنان، نیمی از جامعه که اقبال کمتری برای اهدای خون دارند

زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، زن و مرد بر حسب توانایی‌هایشان، مسوولیتی اجتماعی بر دوش دارند، اما زنان به دلیل اینکه تربیت فرزندان و نسل آینده را بر عهده دارند، تاثیر بیشتری بر ایجاد فرهنگ و یا تغییر یک فرهنگ دارند، بانوان به عنوان مشوق اصلی خانواده می‌توانند درتوسعه فرهنگ اهدای خون نقش بسزایی داشته باشند.

مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌ دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

گاهی اوقات عواملی مانند ترس از کم خونی، سوزن، کیسه ‌های اهدای خون، ابتلا به بیماری ‌های عفونی و همچنین ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود، موجب کم اقبالی بانوان در اهدای خون می شود.

اما این در حالی است که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از بانوان کشورمان واجد شرایط اهدای خون هستند و چنانچه میل و رغبت بانوان به اهدای خون افزایش یابد کمک قابل توجهی به تامین خون مورد نیاز در کشور خواهد شد.

زنان هر چهار ماه می توانند خون اهدا کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: زنان هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳ بار و مردان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴ بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

دکتر عباس صداقت افزود: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

زنان هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳بار و مردان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

وی ادامه داد: به مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون این اطمینان را می دهیم که مراکز انتقال خون در سراسر کشور تمامی اصول بهداشتی و پروتکل ها را رعایت می کنند و بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور پایین است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور پایین و در حدود ۵ درصد است.

صداقت افزود: اگر چه شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور پایین است، اما بانوان در ترویج فرهنگ اهدای خون می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و به عنوان مروجان و سفیران این فرهنگ خانواده و جامعه را برای اهدای خون و نجات جان بیماران تشویق کنند.

وی ادامه داد: استان های لرستان، قزوین، کردستان، خراسان جنوبی، گلستان، خراسان شمالی و زنجان از بین استان ها دارای بیشترین شاخص اهدای خون توسط بانوان هستند.

باور اینکه اهدای خون بانوان را با مشکل مواجه می کند، غلط است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون گفت : دلایل مشارکت پایین بانوان ایرانی در اهدای خون این است که خانم های ایرانی فکر می کنند که با اهدای خون دچار مشکل می شوند و این باور غلط در آقایان هم نسبت به اهدای خون بانوان وجود دارد و باید فرهنگسازی شود و همچنین با پزشکان هم که صحبت می کنیم، می بینیم که به خاطر شک در کم خونی خانم ها، آن ها را از اهدای خون معاف می کنند. این در حالی است که بررسی های ما نشان می دهد از بین کل مراجعان به اهدای خون فقط ۳ دهم درصد به دلیل کم خونی معاف شده اند ولی در بین خانم ها ۷ درصد معاف شدند که اثبات کننده شک پزشکان به کم خونی خانم هاست ولی واقعیت آن است که میزان کم خونی در ایران بر اساس مقالات علمی مختلف و آمارهای جهان تقریبا به اندازه میانگین های جهانی است و مشکل اهدای خون بانوان به باورهای غلط در این مورد مربوط است.

دکتر بیتا ربانی با انتقاد از اینکه برخی پزشکان به خاطر شرایط فیزیکی خانم ها، مانع اهدای خون بانوان می شوند، افزود: این دلیل قابل قبول نیست چون شرایط فیزیکی بانوان برای اهدای خون در دستورالعمل های سازمان انتقال خون ملاحظه شده که آقایان ۴ بار در سال و خانم ها ۳ بار در سال می توانند این کار را انجام دهند و برای وزن هم شرایط ویژه داریم، همچنین فشار خون هم قبل از اهدای خون بررسی می شود. البته واکنش های ناشی از اهدای خون بسیار ناچیز است و با مصرف نوشیدنی به سرعت رفع می شود.

میزان کم خونی در ایران بر اساس مقالات علمی مختلف و آمارهای جهان تقریبا به اندازه میانگین های جهانی است و مشکل اهدای خون بانوان به باورهای غلط در این مورد مربوط است.

 مدیرکل دفتر برنامه ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون تصریح کرد: ما به دنبال اهدای خون هیجانی نیستیم و بعد از هر فراخوان و با حضور مردم، نیاز بیماران به خون و فرآورده های خون را رفع کرده ایم، اما به دنبال افزایش آگاهی و تغییر نگاه ها به ویژه در بین بانوان نسبت به اهدای خون هستیم، معتقدیم که اهدای خون را نباید فقط یک کار مردانه دانست، بلکه باید برای افزایش مشارکت بانوان تلاش بیشتری کرد.

 وی خاطرنشان کرد: ما گاهی بانوان را در فراخوان ها و پویش های مختلف به مراکز اهدای خون آورده ایم، ولی بعدها و بر اساس همان باورهای غلط، برای اهدای خون مستمر مراجعه نمی کنند، ولی امیدوار به آینده هستیم و قطعا با این روند و با آگاهی افزایی بانوان جامعه به نتیجه می رسیم، ولی به خاطر افزایش تخت های بیمارستانی و افزایش جراحی ها که میزان مصرف خون را افزایش می دهد، در این مسیر نیاز به یک همت ویژه داریم.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x