بحران دیابت در سالمندان/آموزش پایه و اساس درمان است

اطلس فدراسیون جهانی دیابت نشان می دهد شیوع دیابت نوع ۱ و ۲ رو به افزایش است به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزایش خواهد یافت یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

در دنیا پنج میلیون نفر از بزرگسالان ۷۹-۲۰ ساله مبتلا به دیابت،  ۱۹۳ میلیون نفر بدون تشخیص،  ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز هستند،  تا سال ۲۰۴۰، عده دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید و هزینه سالانه دیابت، ‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود.

حدود ۱۲ درصد جمعیت بزرگسال کشور دیابت دارند  

در حال حاضر در ایران حدود ۱۲ درصد از جمعیت بزرگسال به دیابت مبتلا هستند، در دنیا از هر ۱۰ نفر، یک نفر دیابتی است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۵ از هر هشت نفر یک نفر به دیابت مبتلا باشد.  

اسدالله رجب در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت نخ نیوز افزود: دیابت یک بیماری سیستمیک مزمن است، سالمندان مبتلا به این بیماری علاوه بر مشکلات خاص سالمندی با مشکلات ناشی از دیابت نیز درگیر هستند.

وی اظهار داشت: حال اگر سالمند دیابتی کنترل مطلوب دیابت نیز نداشته و دچار عوارض دیررس دیابت مانند قلبی و عروقی، مشکلات پا و غیره شده باشد شاهد تحمیل هزینه های فراوانی به بودجه نظام سلامت خواهیم بود و  عدم برنامه ریزی بهنگام برای این محدوده سنی، ما را با هجوم هزینه های هنگفت درمانی رو به رو خواهد ساخت.

آمار سالمندان دیابتی در ایران رو به افزایش است

رجب با بیان اینکه آمار سالمندان دیابتی در ایران رو به افزایش است، تصریح کرد: تکرر ادرار، تشنگی و خشکی دهان به طور غیرطبیعی، خستگی مفرط یا کمبود انرژی،  گرسنگی مداوم،  کاهش ناگهانی وزن،  تاری دید و عفونت‌های مکرر از علایم ابتلا به دیابت است و شیوع این بیماری تدریجی بوده و روند تشخیص و درمان را سخت تر می کند.

این متخصص غدد ادامه داد: شیوع دیابت نوع ۲ با توجه به زندگی شهرنشینی، کم تحرکی، استرس و تغذیه نامناسب در میان ایرانیان رو به افزایش است، به دلیل اینکه این بیماری در دوره جوانی و بزرگسالی دیر تشخیص داده می شود، دوره سالمندی را سخت تر می کند.

به گفته رجب، در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هیچ گونه علائم زودرس بیماری دیده نمی شود و ممکن است سال‌ها پس از ابتلا، تشخیص داده نشود، نیمی از این افراد در زمان تشخیص دچار عوارض مختلف دیابت هستند،با وجود اینکه تاکنون دیابت درمان قطعی نیافته ولی راه‌های مؤثری برای کنترل آن وجود دارد.

وی افزود: به کمک درمان‌های مناسب دارویی و آموزش‌های صحیح در کنار داشتن شیوه صحیح زندگی، یک فرد مبتلا به دیابت می تواند همانند سایر افراد جامعه به زندگی فعال خود ادامه و خطر ایجاد عوارض دیابت را کاهش دهد.

رئیس انجمن دیابت ایران تصریح کرد: بسیاری از افراد مبتلا به دیابت پس از تست قند خون صبحگاهی به محض آگاهی از بالا بردن میزان آن،  دچار استرس می‌شوند و به همین دلیل نیز انگیزه خود را برای کنترل قند خون از دست می‌دهند. در حالیکه تغذیه نامناسب یا پرخوری ممکن است منجر به افزایش قند خون صبحگاهی شود.

وی اظهار داشت: گاهی برخی از بیماران به جای شام، میوه زیاد مصرف می کنند یا مواد پروتئینی، لبنیات و ماست می خورند، که در طول شب بخشی از این مواد در کبد تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود و همین امر سبب افزایش قند خون صبحگاهی می شود.

رجب تاکید کرد: کنترل قندخون بهتر است زیر نظر پزشک انجام شود و بیماران می توانند برای تونمندسازی در کلاسهای آموزشی مستمر و مداوم انجمن دیابت ایران شرکت کنند، زیرا آموزش پایه اساسی درمان دیابت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا