بهترین و موثرترین راه های مراقبت از پوست صورت

بهترین و موثرترین راه های مراقبت از پوست صورت

در میان عدم‌قطعیت‌های موجود در جهان امروز، دست کم یک قطعیت وجود دارد: مراقبت از پوست از واجبات است؛ یک حقیقت غیرقابل‌انکار دیگر هم وجود دارد: مراقبت از پوست می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. اگر محصولات مراقبت از پوست را با ترتیب درست استفاده نکنید یا مثلاً از مرطوب‌کننده و تونر اشتباه استفاده کنید، ممکن است همه تلاش خود را بی‌تأثیر کنید یا حتی بدتر، پوست صورتتان را تحریک کنید و به آن آسیب بزنید. شما به یک روتین مراقبت از پوست صد مرحله‌ای احتیاج ندارید، اکثر پوست‌ها از محصولات مراقبتی کم‌تر، نتیجه بهتری می‌گیرند، بنابراین اگر تازه می‌خواهید شروع به مراقبت از پوستتان کنید، سخت نگیرید. اگرچه افراد دارای انواع متفاوتی از پوست هستند و درنتیجه مشکلات پوستی متفاوتی دارند، اما چند مرحله معمول برای مراقبت از پوست وجود دارد که درسراسر جهان ثابت هستند: پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب؛ همین و بس! این مراحل به‌عنوان اصول اولیه مراقبت از پوست شناخته می‌شوند و این محصولات را در روتین پوستی خود هرگز نادیده نگیرید، در ادامه بهترین و مؤثرترین راه‌های مراقبت از پوست صورت را می‌خوانید.

مراقبت پوست

مرحله اول، تمیزکننده

برای این‌که مواد به خوبی جذب پوست شوند، باید پوست شما تمیز و کاملاً عاری از چربی باشد. این یعنی اگر می‌خواهید مراحل را به‌درستی انجام دهید، باید دستمال‌های پاک‌کننده آرایش را کنار بگذارید، چون علاوه بر آسیبی که در اثر کشیده شدن دستمال‌های مرطوب روی پوست به صورتتان وارد می‌کنید، درنهایت، یک لایه از موادی که روی پوست وجود دارد، همچنان باقی خواهد ماند. همین لایه نازک می‌تواند باعث تحریک پوست شما شود. می‌توانید از یک فوم شستشوی صورت یا ژل شستشوی صورت متناسب با جنس پوستتان استفاده کنید و سپس با یک پاک‌کننده ملایم مثل میسلار واتر تمیز کردن پوستتان را به پایان برسانید. از این که تمیز کردن پوست یک فرایند دو مرحله‌ای است، شکایتی نداشته باشید؛ نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود. مطمئن باشید ارزشش را دارد که برای چنان گنجی، چنین رنجی را به جان بخرید.

به‌طور کلی پاک کردن صورت دوبار در روز توصیه می‌شود، یک بار صبح و یک بار شب. پاکسازی صبح، به از بین بردن اثر عرق یا چربی باقی مانده از بالش و مو در طول خواب و پاکسازی شب، به پاک کردن آلودگی‌ها، آرایش، چربی و سلول‌های مرده کمک خواهد کرد. اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید صبح‌ها صورتتان را فقط با آب بشویید ولی برای شستشوی قبل از خواب، همچنان به تمیزکننده مناسب نیاز خواهید داشت.

مرحله دوم، مرطوب‌کننده

شما باید حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کنید، هر روز، روزی ۲ بار. مهم نیست که پوست شما چرب است یا خشک یا حساس، مرطوب‌کننده باعث می‌شود پوست شما خوب، سالم و شاداب به نظر برسد. علاوه براین، یک مرطوب کننده خوب، نه‌تنها پوست شما را آبرسانی می‌کند، بلکه به جذب همه محصولات زیر آن هم کمک می‌کند و باعث اثربخشیِ بیش‌ترِ روتین مراقبتی پوستتان خواهد شد. پس تهیه یک مرطوب‌کننده متناسب با جنس پوستتان را در اول لیست کارهای روزانه خود یادداشت کنید. می‌توانید بسته به جنس پوستتان از بی بی کرم (پوست خشک) یا سی سی کرم (پوست چرب) هم استفاده کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

مرحله آخر، ضدآفتاب

در مراقبت روزانه پوست، ضدآفتاب آخرین مرحله خواهد بود. قرار نیست ضدآفتاب رطوبت یا چربی مورد نیاز پوست شما را تأمین کند، بلکه همانند یک زره در برابر دنیای خارج، از پوست شما محافظت می‌کند. اما قبل از این که به خود بگویید SPF 15 موجود در کرم پودر یا مرطوب‌کننده شما کافی به‌نظر می‌رسد، این را بدانید که حداقل SPF مورد نیاز برای پوست شما SPF 30 است، مگر اینکه با پیری زودرس و آکنه و اِسکار و افزایش خطر سرطان مشکل خاصی نداشته باشید! ضد آفتاب اولین خط دفاعی و محافظ شما در برابر سرطان پوست است. اگر قرار باشد فقط و فقط یک اقدام برای مراقبت از پوست خود انجام دهید، آن اقدام محافظت در برابر آفتاب و استفاده از ضدآفتاب است. کرم ضدآفتابی با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و روزانه از آن استفاده کنید، حتی وقتی هوا ابری است! فراموش نکنید که هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار، باید ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

مراحل اختیاری

هنگامی که یک روتین ثابت را تنظیم کردید، می‌توانید در صورت نیاز مراحلی را این‌جا و آن‌جا به آن اضافه کنید. مراحل اضافی که می‌توانید به روتین خود اضافه کنید شامل تونر، اسکراب، سرم و ماسک است. سرم‌های صورت موضعی بسیار قوی و سبک هستند که با غلظت بالاتری از مواد فعال مانند ویتامین C و هیالورونیک اسید فرموله شده‌اند تا مشکلات خاص‌تری از پوست را مورد هدف قرار دهند. آن‌ها باید در زیر مرطوب‌کننده استفاده شوند. قاعده کلی این است که از محصولات رقیق‌تر و سبک‌تر، در زیر محصولات غلیظ‌تر و سنگین‌تر (مثل مرطوب‌کننده و سرم) استفاده شود.

ماسک صورت

می‌توانید گهگاه از ماسک صورت استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده از ماسک صورت بیش‌تر از یک یا دو بار در هفته توصیه نمی‌شود. ماسک صورت باید به صورت دوره‌ای مورد استفاده قرار گیرد و روی پوست تمیز و خشک استفاده شود. ماسک صورتی انتخاب کنید که مشکلات معمول شما را هدف قرار دهد؛ نمونه‌های رایج شامل ماسک‌های آبرسان، روشن‌کننده، ضدالتهاب و تسکین‌دهنده و شفاف‌کننده است.

تونر

تونرهای صورت قبلاً محلول‌های وحشتناک و حاوی الکلی بودند که پوست شما را تحریک می‌کردند و باعث سوزش آن می‌شدند. اما تونرهای (خوب) امروزی از مواد ملایم و آبرسان یا از لایه بردارهای شیمیایی برای درمان آکنه و جوش استفاده می‌کنند. قرار نیست تونر روی پوست شما بنشیند و از جایش تکان نخورد. اگر یک تونر باکیفیت و متناسب با پوستتان انتخاب کنید، اصلاً روی پوست سنگینی نخواهد کرد. درواقع، تونر فقط پوست شما را آماده می‌کند تا در مراحل بعدی، مواد بهتر جذب پوستتان شوند. استفاده از تونر از مراحلی است که می‌توانید آن را حذف کنید، ولی توصیه ما به شما این است که خودتان را از مزایای این محصول محروم نکنید.

اسکراب و لایه‌بردار

لایه‌برداری از مراحلی است که می‌توانید یک یا دو بار در هفته به روتین مراقبتی خود اضافه‌اش کنید. دو روش مختلف لایه‌برداری وجود دارد که می‌توانید بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید: فیزیکی و شیمیایی. AHA ها و BHA لایه بردارهای شیمیایی هستند و برای تسریع روند سلول‌سازی، افزایش تشکیل کلاژن و شفاف کردن پوست، بسیار عالی هستند. روش دیگر، لایه برداری فیزیکی است که دقیقاً همان چیزی است که به‌نظر می‌رسد: حذف سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی به‌صورت دستی، با استفاده از اسکراب صورت. بهتر است افرادی که پوست حساس دارند، از اسکراب استفاده نکنند، اسکراب ممکن است باعث تحریک پوست شود.

سخن آخر

صبور باشید و پشتکار داشته باشید. مثل هرمورد دیگری در زندگی، برای رسیدن به نتیجه و حفظ آن نتیجه، باید ثابت‌قدم باشید. قرار نیست معجزه‌ای اتفاق بیافتد، باید به روتین مراقبتی خود پایبند باشید و صبر داشته باشید. محصولات جدید را یکی یکی وارد روتین خود کنید تا حساسیت احتمالی به هریک را متوجه شوید و اگر یک محصول مراقبت از پوست هرگونه سوزش یا واکنش آلرژیک ایجاد کرد، بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا