خزعلی:‌ دولت سیزدهم عزم جدی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد

به گزارش خبرنگار نخ نیوز، انسیه خزعلی روز دوشنبه در سلسله نشست‌های بررسی وضعیت زن و خانواده تحت عنوان «زنی برای زمان» در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افزود: برخی زنان سرپرست خانوار وضعیت مناسبی ندارند و زنان بدسرپرست وضعیت نامناسب تری دارند و برخی سرپرستان آنها نه تنها از آنان حمایت نمی‌کنند که مشکلات آنان را دوچندان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمار غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به ۶ میلیون زن سرپرست خانوار داریم و این در حالیست که پیشتر و اوایل برنامه ششم این بانوان سه میلیون نفر بوده‌اند و در این مدت برخی زنان خود سرپرست هم به این افراد اضافه شده‌اند.

خزعلی با بیان اینکه رییس جمهور مردمی همت جدی برای اجرای برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عهده معاونت زنان و خانواده گذاشته شده که تا اواخر دولت دوازدهم چنین چیزی به سرانجام نرسید این برنامه باید در هیات وزیران تصویب می شد و سپس به تصویب مجلس می رسید که در روزهای آخر از  مجلس خواسته شده بود که نسبت به حذف مرحله آخر موافقت کند که مجلس چنین کاری نمی‌کند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: دولت سیزدهم ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی طی چند ماه برنامه جامعی را تدوین و به هیات دولت تقدیم کرد. در این برنامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چهار مقوله آموزش، مشاوره، اشتغال و حمایت‌های رفاهی دیده‌ شده  و ۱۴ گام برای آن پیش بینی شده است.

شناسایی کارآفرینان برای اشتغال بکار زنان سرپرست خانوار
وی ادامه داد: کارآفرینانی که زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار دهند، شناسایی کردیم و قرار است تا چهار سال  این زنان را حمایت کنند و کار را دنبال می‌کنیم و تاکید داریم که باید کارآفرین زن باشد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه حتی اگر زن سرپرست خانوار به دلیل کهولت سن یا دیگر مشکلات توان فعالیت نداشت و دچار مشکل بود از فرزند آن زن استفاده شود، اظهار داشت: این برنامه جامع با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها است تا این بانوان و فرزندان آنان حمایت شوند.

تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار
خزعلی با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار نبود ضامن برای تسهیلات اشتغالزایی است، گفت: به همین منظور و برای ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار با ۵۰ میلیارد تومان تودیع به تصویب رسید و قرار است این تسهیلات به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: امیدواریم این زنان حمایت شده و مشکل ضمانت تسهیلات آنان حل شود که البته معتقدیم با تشکیل این صندوق، مشکل ضمانت تسهیلات این بانوان در حال حل شدن است.

معاون رییس جمهور افزود: البته معتقدم مشکل زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغال در این دولت انجام شود کار بسیار بزرگی است.

خزعلی ادامه داد: یکی از کارهایی که تلاش کردیم انجام دهیم این است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قوانین را به عمل نزدیک کند، سیاستگذاری، هماهنگی، برنامه‌ریزی و نظارت را انجام دهد اگر اینها را نداشته باشد در حد شعار و تشریفاتی است اما این برنامه را نداریم و سعی کردیم در بسیاری از استانها اعتبارات ویژه بانوان تخصیص داده ‌شود و این برای اولین بار در دولت انجام شده است و برای اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌آموزی بانوان چنین برنامه‌هایی داریم.

وی افزود: همچنین تسهیلات دهه شصتی برای روستاییان با همکاری معاونت روستایی انجام شد تا پس از وام ازدواج، تسهیلات مسکن هم اعطا شود  تا باعث مهاجرت معکوس به روستاها شود  چون ازدواج در روستاها بسیار کمتر است برای  این موضوع برنامه‌ریزی شده است.

معاون رییس جمهور همچنین از دیگر اقدامات دولت مردمی در حوزه خانواده را اعطای خانه به خانواده‌های دارای چهار قلو عنوان کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ چهار قلو داشتیم و ما راه حمایت از این خانواده‌ها را تسهیل کردیم که قانون اهدای مسکن به این افراد اجرا شود چون۹۵ درصد آنها پدران بیمار و کارگر بودند.

وی ادامه داد:  ۱۴ گروه در این معاونت از جمله گروه زنان، ورزش، نخبگان و دیگر گروهها را تشکیل دادیم و دوست داریم در این دولت مردمی کار به وسیله خود مردم انجام شود.

خزعلی اضافه کرد: نشست‌هایی با رییس قوه قضاییه، با معاونت ها و مدیران کل و گروههای حقوقی دستگاه قضا برای مشکلات بانوان در حوزه حقوقی داشتیم تا در قالب لایحه این مشکلات حل شود و برای موضوع حضانت فرزندان کارگروهی در این معاونت تشکیل دادیم و کارگروه ها به نتایج خوبی دست یافتتد.

وی گفت: درباره افراد بی‌هویت در برخی استانهای کشور مانند یزد و سیستان و بلوچستان آمارهایی وجود دارد برای این موضوع هم کارگروه‌هایی تشکیل شده تا مشکلات آنها حل شود.

توجه به ساختار مشاوران امور بانوان در دستگاه‌ها و استان ها
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به موضوع توجه به ساختار مشاوران امور بانوان در دستگاه‌ها و استان ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم در سال ۹۲ جایگاه مشاوران پست مدیریتی از آنها را گرفت و به یک پست انشایی تبدیل شد این در حالیست که  مشاوران امور زن و خانواده باید در سطح معاون وزیر یا مدیرکل به آنها پست داده شود و در شوراها نظر آنها اعمال شود و مساله زنان و خانواده نیز توسط این افراد رصد شود.

وی افزود: سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دولت قبل به سرانجام نرسید و به دلیل عدم تصویب در چند سال متوالی نتوانست تخصیص اعتبار مصوب را بگیرد و اکنون در پایان برنامه ششم تعداد این زنان دو برابر شده است.

خزعلی خاطرنشان کرد: در ستاد ملی زن و خانواده این موضوع در حضور رئیس جمهور مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است که به این جایگاه آنان ارزش داده شود و در جایگاهی با قدرت تصمیم گیری دیده شوند.

وی افزود: برای موضوع عدالت جنسیتی به تمام دستگاه‌ها نامه زده شد که برای این موضوع چه کارهایی انجام داده ایم و برای ارتقای ساختار نیز به ۳۰ دستگاه نامه زده‌ایم اما پنج دستگاه جواب دادند، بنابراین باید توجه داشت که نظارت دقیق و هفتگی و ماهانه انجام پذیرد در پایان سال معاونت تلاش می کند اخذ اعتبار برای امور بانوان در استان های مختلف همراه  با نظارت دقیق هزینه کرد آن نیز حساسیت به خرج داده می‌شود.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x