گروهی از کودکان کار به صورت هدفمند به نفع سودجویان مورد بهره قرار می‌گیرند

به گزارش خبرنگار نخ نیوز، احمد احمدی صدر روز دوشنبه در اولین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی (کودکان کار و خیابان) در محل وزارت کشور تاکید کرد: باید با باندهایی که کودکان را استثمار می‌کنند به‌شدت برخورد شود. همچنین باید با کار کودکانی که در کارگاه‌ها و شرکت‌هایی کار می‌کنند و زیر سن قانونی هستند نیز  به‌صورت قانونی برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه امروز ۲۳ خرداد برابر ۱۳ ژوئن به عنوان روز مبارزه با کار کودک نامگذاری شده است، افزود: عنوان “مبارزه با کار کودک” اشتباه است و باید بین کارهای کودک تفکیک قائل شد و باید با استثمار کودکان و عواملی مانند فقر و موضوعاتی از این دست که کودک را مجبور به کار می کنند، مبارز شود؛ کار جوهر مرد است.  

با وجود ۱۴ دستگاه متولی کودکان کار شاهد حضور آنها سر چهارراه‌ها هستیم 

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: با وجود بیش از ۱۴ دستگاه متولی کودکان کار که موظف به اجرای قوانین وضع شده در حوزه کودکان کار هستند، شاهد حضور این کودکان سر چهارراه‌ها، کوی و برزن و کارگاه‌های کلان‌شهرها هستیم.  

احمدی صدر با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار تشکل مردم نهاد در حوزه های مختلف اجتماعی، افزود: اما هر کدام از این گروه ها مسیرهای مختلفی را طی می کنند.  

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه کودکان کار و خیابان در شهرداری تهران، ادامه داد: در این کارگروه به چند سؤال برخورد کردیم. اول اینکه آیا قوانینی که در حوزه حمایت از کودکان وضع شده کافی است و دوم اینکه آیا همه نهادهای ذی‌ربط به وظایف قانونی خود دررابطه‌با ساماندهی کودکان کار عمل می‌کنند و سوم اینکه آیا مدل و روش علمی، فنی و تخصصی متکی بر تجربه‌های سال‌های گذشته تاکنون ارائه شده است. هدف ما در این کارگروه این است که به مدلی مشخص در حوزه کودکان و نوجوانان دست‌یابیم تا ضمن جلب حمایت نهادهای حاکمیتی مسئول، مدل کارآمدی ارائه دهیم که مسئله آسیب‌های اجتماعی در حوزه کودکان را برطرف کند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: اگر مسائل اجتماعی در کشور حل نمی‌شود به‌خاطر این است که جای دستگاه حاکمیتی و مردمی عوض شده است. حاکمیت باید نقش تکیه‌گاه را ایفا کند و مردم به‌مثابه نهال درحال‌رشد عمل کنند.

احمدی صدر افزود: علاج مسائل اجتماعی توجه ویژه به ظرفیت‌های عظیم مردم است. شهرداری تهران ۲۷ مرکز پرتو برای کودکان کار و چند مرکز صبح رویش (مدرسه کودکان کار) دارد که کافی نیست. پرداختن به کودکان کار مسئله‌ای چندوجهی است.

وی با بیان اینکه اگر کودکان کار مورد حمایت قرار گیرند، آینده‌سازان کشور خواهند بود، افزود: ساماندهی کودکان و نوجوانان کار و خیابان نیاز به حمایت ویژه و یاری همه نهادها و دستگاه‌های مسئول و همیاری مردم و مجموعه‌های مردم‌نهاد دارد.

.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x