قبولی در رشته‌پزشکی و فرار ازسربازی؛ ترفندموسسات وابسته به سفارتخانه‌ها برای مهاجرت دانش‌آموزان

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به سوالاتی پیرامون برگزاری آزمون غیرقانونی از سوی یک موسسه ترکیه‌ای برای جذب دانش آموزان ایرانی پاسخ داد. 

به گزارش نخ نیوز، مهدی فیاضی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: سرمایه انسانی برای هرکشوری به مثابه یک گنج است و ایرانیان که از نبوغ و هوش فراتر از میانگین جهانی برخوردارند همواره مورد طمع بوده و به نیروی انسانی ما دست اندازی می‌شده است.
وی افزود: شاهد هستیم که برای نخبگان علمی، اقتصادی و بازرگانی مشوق‌هایی را تعیین می‌کنند تا این جوانان را مصادره به مطلوب کنند اما این موضوع کاهش سنی یافته و به مقطع مدرسه و تحصیلات عمومی رسیده است. 

تبلیغات برخی موسسات وابسته به سفارتخانه‌ها برای مهاجرت دانش آموزان به مدارس خارج از کشور
فیاضی با اشاره به اینکه واقعیت این است که مدارس پیشرو ایرانی و حتی دانشگاه‌های ما تا مقطع لیسانس هیچ کم و کسری نسبت به مدارس کشورهای پیشرفته دنیا ندارند گفت: دانش آموزانی که بعضا از استان‌های دورافتاده هستند مورد اغوا قرار می‌گیرند و به علت کمبود اطلاعات و جذابیت زندگی در خارج، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برخی موسسات وابسته به سفارتخانه‌ها که می تواند موسسه خارجی یا ایرانی باشند ولی با سفارتخانه‌ها کار می کنند، بزک و جذابیت کاذبی را برای مهاجرت دانش آموزان به مدارس خارج از کشور ایجاد می کنند. 

قبولی در رشته پزشکی و فرار از سربازی، ترفند این موسسات

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:  فرار از کنکور، سربازی، قبولی در رشته پزشکی، بورسیه در دانشگاه‌ها و زندگی در کشور دیگر مواردی است که موسسات همکار با برخی سفارتخانه ها از آن استفاده کرده و فرزندان ما و خانواده‌های آنها را فریب می‌دهند و آنها پس از اینکه به خارج رفتند به یک مالباخته تبدیل می‌شوند. 

تنها تعداد کمی از دانش آموزان بورسیه و مابقی مهاجران با هزینه میلیاردی دوران مدرسه را پشت سر می‌گذارند 
فیاضی افزود: چنین هزینه کردی برای چنین سنینی اصلا لزومی ندارد. دانش آموزان پایه دهم و یازدهم را خارج می‌فرستند و سالی یک میلیارد تومان هزینه تحصیل و استراحت و پانسیونشان می‌شود و با دوربین آنلاین به خانواده‌ها نشان می‌دهند که فرزندتان در مکانی امن و مطلوب درس می‌خواند. تعداد کمی از دانش آموزان بورسیه می‌شوند و تعدادی به دلیل بازار مکاره‌ای که درست شده با هزینه خودشان سه چهار سال در کشور دیگر می مانند و سه چهار میلیارد تومان هزینه می‌کنند و بعد هم برخی برمی‌گردند و پشیمان می‌شوند. وظیفه ما این است که به مردم اطلاع رسانی کنیم و بگوییم وضعیت چیست و پشت پرده، تنها اغواگری است. 
وی با اشاره به اینکه این موضوع سال ها وجود داشته و سالها چندهزار دانش آموز ما به صورت چراغ خاموش و مخفیانه اعزام شدند و مهاجرت کردند، اما اینبار رسانه‌ها واکنش شدید نشان دادند. 

هماهنگی برای توقف فعالیت جذب دانش آموزان به خارج از کشور 
رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به تبعات اجتماعی تحصیل دانش آموزان ایرانی برای خانواده ها اشاره کرد و گفت: بعضا مادر به همراه فرزندش به خارج از کشور می‌رود و پدر در ایران است و چندماه تفکیکی بین خانواده ایجاد می‌شود و هزینه‌های بسیاری تحمیل می‌کند. اما آیا نمیدانستیم؟ چرا، ما خبر داشتیم. این بار آناتولی اعلام کرد و همه مطلع شدند وگرنه هرسال این اتفاق داشت صورت می‌گرفت و این دولت برنامه فعالی داشت و هماهنگی هایی برای توقف این فعالیت ها انجام شد. 
فیاضی افزود: ما دوست داریم درهای کشور باز باشد و فعالیت بین المللی کنیم، اما این فعالیت نباید با ضرر وزیان همراه باشد و باید یک تعامل قانونی برقرار باشد. انجام چنین کارهایی با بی اطلاعی و بی قانونی و مخفی کاری ناراحت کننده است. این موضوع باید به وزارت خارجه گفته می‌شد، زیرا سخنگوی دیگر کشورهاست و از لحاظ اداری، منطقی است که از سفارتخانه کشور دیگر موضوع را پیگیر باشد. 

برپایی کلاس درس و مدرسه در سفارتخانه‌ها با شهریه‌های ۲۰۰ ـ ۳۰۰ میلیونی به بهانه یادگیری زبان و دوتابعیتی شدن
وی با بیان اینکه این دست اندازی جز خسارت برای دانش آموزان ما چیز دیگری ندارد عنوان کرد: متاسفانه فقط ترکیه نیست که این کار را می‌کند ، برخی کشورهای اروپایی هم این‌کار را می‌کنند و مدارسی در سفارتخانه‌هایشان دارند و به این بهانه که زبان یاد بگیرید یا دو تابعیتی شوید، بدون ضوابط بچه‌ها را در مدرسه سفارت با شهریه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ثبت نام می‌کنند که هیچ کجا ثبت نمی‌شود و مشخص نیست و دانش آموزانی خارج از ضوابط با اهداف و چشم انداز سراب گونه آموزش‌هایی را دریافت می کنند. 
رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این میان، برخی دانش آموزان به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش فشار می آورند که مجوز بگیرند و در مدارس سفارتخانه ها درس بخوانند و قرار است یکسال آنجا باشند ولی چند سال در آنجا درس می‌خوانند در حالی که مدارس خود ما امکانات خوبی دارند. 

مدارس سفارتخانه‌ها می‌توانند دانش آموزان را ثبت نام کنند و طبق ضوابط آموزش و پرورش از برخی دانش آموزان میزبانی کنند
وی با اشاره به اینکه به طور کلی مدارس سفارتخانه‌ها می‌توانند دانش آموزان را ثبت نام کنند و طبق ضوابط آموزش و پرورش از برخی دانش آموزان میزبانی کنند گفت: اما آنها به دلیل صندلی خالی که دارند و با تبلیغات خاموش، شماری از دانش آموزان که دارای شرایط نیستند را نیز ثبت نام کرده اند. از مشاورهای قانون مند که ادعای قانونگرایی شان زبانزد است تقاضای این است که قانون را رعایت کنند و ما هم قوانین آنها را در کشورشان رعایت می‌کنیم و طبیعتا اگر فعالیتی خارج از قوانین باشد ناچاریم برای رعایت حقوق مردممان آن را متوقف کنیم. 

هشدار به موسسات آموزشی وابسته به سفارتخانه‌ها 
از برگزاری آزمون توسط موسسه ترکیه‌ای اطلاعی نداشتیم

فیاضی با اشاره به اینکه بچه هایی از شهرستان‌های دور دست آمده بودند تا در این آزمون شرکت کنند عنوان کرد: برخی موسسات مجوز برای یک مقطع تحصیلی می‌گیرند ولی به خارج از آن مقطع، تسری می دهند. هشدار و اخطار می دهیم که این کارها را متوقف کنند. البته بسیاری از آنها معمولا توجه می‌کنند و کار به اقدام قضایی نمی رسد، زیرا می‌خواهند حسن همجواری داشته باشند و از کشورهای دوست هستند. 
وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری این آزمون گفت: از برگزاری خود آزمون این موسسه ترکیه‌ای اطلاعی نداشتیم و بدون مجوز بوده و آن مکان و موسسه برگزار کننده هیچ اجازه‌ای از هیچ کجا نگرفته اما از اقدام‌های مشابه مطلع شده بودیم و جلوگیری از آنها در مواردی انجام شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا