سفیر ایران در قطر: دولت و وزارت خارجه ارتباط تجار ایرانی و قطری را تسهیل خواهد کرد

به گزارش حوزه سیاست خارجی نخ نیوز، حمیدرضا دهقانی پوده در نشست تجار و بازرگانان ایرانی که در نخستین روز سفر بزرگترین هیات تجاری ایران به قطر در دوحه برگزار شد، اظهار کرد: در بررسی گسترش اسلام به شرق و غرب به این نکته می‌رسیم که گسترش اسلام به غرب توسط دولت‌ها و هدایت متمرکز دولتی صورت گرفت و در حالی که گسترش اسلام به شرق و آسیای شرقی توسط تجار و بازرگانان انجام شد. اکنون شاهدیم که بخش اعظم کشورهای اسلامی در شرق دور و آسیا متمرکز هستند، در نتیجه می توان اینگونه نتیجه گرفت که گسترشی پایدار خواهد بود که بر مبنای یک حرکت مردمی پخته باشد. به تعبیر قرآن، کف آب به زودی نابود می‌شود و اما حق چون آن آب و فلز که به خیر و منفعت مردم است در زمین پایدار می‌ماند.

وی ادامه داد: روابطی که بر مبنای ارتباطات سیاسی و امنیتی شکل بگیرد، دوام نخواهد داشت و بلکه روابطی استمرار دارد که مردم در آن سود ببرند و پایه های آن روابط بر شانه های مردم آن کشورها باشد. اگر می بینیم برخی روابط قطع می شود، ولی بلافاصله برقرار می شود به این دلیل است که افرادی بانفوذ و شرکت‌هایی تجاری در دو طرف برقراری ارتباط را مطالبه کرده اند و نیاز دو کشور بوده است و اگر روابطی هیچ گاه شکل نمی گیرد نیز به این دلیل است که مردم در آن سودی نداشته اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر گفت: امروز نیز شما تجار و بازرگانان، نمایندگان حقیقی کشورمان در قطر هستید و این نمایندگی را از جهت دوراندیشی، صداقت و سیاست همسایگی استمرار دهید. وظیفه وزارت امور خارجه و دولت نیز تسهیل ارتباط و اتصال تجار و بازرگانان دو کشور است. از اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر و افرادی که زحمت کشیدند تا این جمع از تجار و بازرگانان در قطر گرد هم جمع شوند تشکر می کنم و امیدوارم سال آینده که این جمع در تهران یا دوحه مجدد دور هم جمع شد با عدد و رقم بگوییم که حجم تجارت دو کشور چه میزان افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا