حال ناخوش سیستم اتوبوسرانی پایتخت و تلاش شهرداری برای درمان یک زخم کهنه

به گزارش خبرنگار نخ نیوز، حدود ۲۰ روز پیش بود که تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس به عدم افزایش مناسب حقوق و مزایا در سال جدید، منجر به برهم‌ریختگی سیستم جابجایی مسافران خطوط بی‌آرتی و سردرگمی آنان شد. البته این اعتراض با ورود به موقع مدیریت شهری و شخص شهردار تهران در میان معترضان اوضاع را بر وفق مراد رانندگان کرد و وعده افزایش ۴۰ درصدی علی‌الحساب حقوق آنان، پایان آن اعتراض را رقم زد. این اعتراضات بخشی از مشکلات سیستم حمل و نقل مبتنی بر اتوبوسرانی است و به این موضوع باید مشکلات مالی در ساختار اتوبوسرانی برای تقویت این سیستم، وجود اتوبوس‌های فرسوده در خطوط، کمبود اتوبوس و وجود عیب‌های فنی و غیرفنی در میان اتوبوس‌ها را هم اضافه کرد.

براساس آنچه که مدیران جدید شهرداری و مدیریت شهری می‌گویند، در اواخر دوره چهارم مدیریت شهری، حدود ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت فعال بود اما این میزان به جای آنکه هر ساله افزایش پیدا کند در اواخر دوره پنجم مدیریت شهری و ابتدای دوره ششم به حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کاهش یافت. دقت به همین موضوع می‌تواند عمق فاجعه در سیستم اتوبوسرانی را نشان دهد که در شهر چه اتفاقی در طول سال‌های گذشته افتاده است.

به گفته جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران تنها برای اینکه در سیستم حمل و نقل عمومی تهران بتوان ۲۵ درصد از مسافران را با اتوبوس جابه‌جا کرد باید ۹ هزار اتوبوس داشته باشیم که قطعا بودجه عظیمی می‌خواهد.

بنابر این یکی از راهکارهای مدیریت شهری در این خصوص تعمیر اتوبوس‌های از کار افتاده و خرید اتوبوس دست دوم است؛ در همین خصوص چندی قبل مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ورود اتوبوس‌های دست دوم به سیستم اتوبوسرانی پایتخت را یک راهکار موقت دانست و گفته بود که نمی‌خواهیم به اتوبوس‌های کارکرده متکی شویم. وی معتقد بود که به دلیل سابقه موفق ورود اتوبوس‌های کارکرده «ایکاروس» که هم وضعیت بهتری نسبت به دیگر اتوبوس‌های کارکرده داشت و هم مردم راضی بودند به صورت موقت اقدام به ورود اتوبوس دست دوم می‌کنیم و در کنار آن اتوبوس‌هایی که نیازمند تعمیر هستند را بازسازی و اورهال می‌کنیم.

در مورد مشکلات فوق اعم از مشکلات مالی رانندگان و کمبود اتوبوس، بهرام نکاحی به نخ نیوز گفت: یکی از مشاغلی که سختی‌های خاص خود را دارد حوزه اتوبوسرانی است که در بحث‌های قانونی هم این مشاغل از جمله مشاغل سخت و زیان آور به حساب آمده است.  

وی با بیان اینکه سختی‌های کار، گاهی با حواشی‌هایی مواجه است، عنوان کرد: آنچه مسلم است تمام ظرفیت ما در اتوبوسرانی و نگاه شهردار تهران و اعضای شورای شهر، این است که بتوانیم شرایط رفاهی و لازم را برای همکارانمان فراهم کنیم تا آنها بتوانند خدمات‌رسانی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

نکاحی ادامه داد: قطعا یک سری کمبودها و اولویت‌هایی در این مجموعه وجود دارد؛ موضوعی که اولویت یک ما است در اتوبوسرانی موضوع حمل و نقل و خدمات جاری است و قطعا موضوع معیشت و خدمات رفاهی همکارانمان برای ما اولویت دارد.  

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه بعضاً در یک جامعه بزرگ کارگری اتفاق می افتد که برخی افراد به دلیل عدم اطلاع از قوانین یا برنامه‌ها، مطالبات خود را از مسیرهای دیگری پیگیری می‌کنند، گفت: شاید ضعف و نقصان در ساختارهای شرکت واحد وجود داشته که نتوانستیم ارتباط موثر را با همکاران خود داشته باشیم که این نقص مربوط به گذشته است.

به گفته وی، فرسودگی ناوگان و عقب ماندگی که در شرکت واحد وجود دارد تمام ظرفیت و انرژی ما را متمرکز کرده است که بتوانیم این خلا ها را پوشش دهیم.  

وی تاکید کرد: جامعه همکاران اتوبوسرانی، خدوم، زحمت کش و پرتلاش هستند و امیدواریم بتوانیم پاسخ خدمت صادقانه آنها را به نحو مقتضی تقدیم کرده باشیم.

حال ناخوش سیستم اتوبوسرانی پایتخت و تلاش شهرداری برای درمان یک زخم کهنه

تهران به چند دستگاه اتوبوس نیاز دارد؟

شاید بتوان تقویت سیستم اتوبوسرانی پایتخت را یکی از سریعترین راه حل‌های ترافیک این روزهای تهران دانست، آنجایی که تردد سخت تاکسی‌ها و خودروهای شخصی در خیابان‌های پایتخت و بعضاً دور بودن ایستگاه‌های مترو و یا خرابی پله برقی‌های آن که عامل مهم خودداری افراد میانسال از مسافرت درون شهری با مترو است، می‌تواند استقبال از سفرهای درون شهری با اتوبوس را افزایش دهد، اما کمبود اتوبوس و فرسودگی سخت‌افزاری این سیستم یکی از موانع تحقق این راهکار است.

بر اساس اعلام مدیران شهرداری، تهران حداقل به ۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و اگر قرار است اتفاق مثبتی رخ دهد باید این میزان اتوبوس تامین شود. یکی از این راه‌های تامین نیاز شهر به اتوبوس، خرید اتوبوس‌های دست دوم فعال است که در مرحله اجرایی قرار دارد و دیگری اورهال کردن حداقل ۲ هزار اتوبوس نیمه فعال و خراب است؛ البته طبق گفته مدیران ارشد شهرداری قرار است با همکاری دولت و وزارت کشور، بخشی از بدهی دولت با خرید اتوبوس‌های نو و واگذاری آن به شهرداری تامین شود که این اتفاق پیش‌بینی شده است تا پایان سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال آینده محقق شود و شاهد تردد روان سیستم اتوبوسرانی در پایتخت باشیم.

طبق گفته شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در قالب قراردادی که وزارت کشور برای تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرداری‌ها قرار است خریداری کند، ۹۰۰ مورد برای تهران است که از خرداد تدریجا این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد و قطعا تحول بزرگی را در حوزه اتوبوسرانی شاهد خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا