
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری نخ نیوز، قاسم عبداللهی در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی با اشاره به برنامهریزی برای تولید لکوموتیو ایرانی، اظهار کرد: با توجه به مباحث مربوط به تحریمها و تامین منابع مالی ارز، برنامه تولید لکوموتیو ایرانی (پارس ۳۳) در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این لکوموتیو مخصوص حمل بار ۳۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد، افزود: در زمان حاضر بیش از درصد ارزش ریالی این لکوموتیو در کشور داخلیسازی شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه البرز نیرو توانایی تولید ماهانه یک دستگاه از این نوع لکوموتیو که ضریب بهرهبرداری آن بهطور میانگین ۸۸ درصد است را دارد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ شرکتهای بخش خصوصی ۴۰ درصد بار شبکه ریلی کشور را جابجا کردند که برای اولین بار این اتفاق افتاده است.
عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور، یادآور شد: لکوموتیو ایرانی پارس ۳۳ حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت لکوموتیوهای خارجی، هزینه تمام شده تولید دارد که برای شرایط کنونی کشور تولید آن بسیار مقرون بهصرفه است.
عبدالهی همچنین از طلب حدود ۱۸۰ میلیارد تومانی از راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: دانش شاسی و سوپراستراکچر با همکاری واگنپارس در کشور بومیسازی شده است.