معرفی اولین SSD دنیا با ظرفیت ۲۰۰ ترابایتی!

به دوران حافظه‌های ذخیره‌سازی ۲۰۰ ترابایتی SSD نزدیک شده‌ایم؛ اما فعلاً نمی‌توانیم آن‌ها را بخریم!

شرکت Nimbus Data با عرضه حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۰۰ ترابایتی SSD به‌ نام ExaDrive، لقب سازنده حجیم‌ترین SSD جهان را ازآنِ خود کرد؛ اما این اتفاق متعلق بیش از ۲ سال پیش بود و حالا مدیرعامل شرکت آمریکایی Nimbus Data از جانشین ExaDrive و ثبت رکوردی جدید صحبت می‌کند.

توماس ایساکوویچ، مدیرعامل Nimbus Data،‌ در گفت‌وگو با TechRadar اعلام کرد که شرکت متبوعش مشغول کار روی SSD جدیدی با ظرفیت ۲۰۰ ترابایت است. حافظه‌ی ذخیره‌سازی جدید در‌مقایسه‌‌با مدل ۱۰۰ ترابایتی علاوه‌بر افزایش حجم، روی جنبه‌های دیگری همچون کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت نیز تمرکز دارد.

ایساکوویچ انتظار دارد Nimbus Data نسل جدید حافظه‌های ذخیره‌سازی حالت جامد خود را در سال ۲۰۲۲ رونمایی کند؛ اما تا زمانی که کامپیوتر شما چیزی در حد‌واندازه‌ی ابررایانه‌ها نباشد، نمی‌توانید از آن استفاده کنید؛ چراکه چنین حجمی عموماً برای کاربری تجاری و دیتاسنترها طراحی می‌شود.

Nimbus Data حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۰۰ ترابایتی ExaDrive را با فرم‌فکتور ۳٫۵ اینچی تولید کرده بود؛ اما هنوز مشخص نیست که مدل ۲۰۰ ترابایتی چه زمانی در چنین ابعادی برای کامپیوترهای عادی دردسترس قرار خواهد گرفت. افزون‌براین، ایساکوویچ در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۰۰ ترابایتی را با رابط SATA‌ یا SAS‌ عرضه خواهند کرد و SSD جدید چه زمانی با تکنولوژی TLC/QLC NAND ساخته خواهد شد؟» کاملاً بدون جواب و ساکت ماند.

برای تولیدکنندگان فرم‌فکتور ۲٫۵ اینچی با استقبال بیشتری مواجه می‌شود؛ اما تمرکز Nimbus روی این فرم‌فکتور به‌جای توسعه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی حالت جامد ۲۰۰ ترابایتی امری بعید خواهد بود. به‌گزارش TechRadar، حافظه‌های ExaDrive عموماً برای جایگزینی با هارد دیسک‌های دیتاسنترها توسعه یافته‌اند؛ ازاین‌رو، تولید مدل ۲۰۰ ترابایتی با فرم‌فکتور ۳٫۵ اینچی بسیار محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد.

قیمت موضوع دیگری است که تاکنون درباره‌ی آن صحبتی نشده‌؛ البته با‌‌‌توجه‌‌‌به برچسب قیمتی ۴۰ هزار دلاری مدل ۱۰۰ ترابایتی، بعید خواهد بود که حتی بخت کوچکی برای تهیه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۰۰ ترابایتی داشته باشید.

حافظه SSD NVMe

آینده‌ی حافظه‌های ذخیره‌سازی SSD

به‌طور‌‌کلی، حافظه‌های ذخیره‌سازی حالت جامدی با حجم ۱۰۰ ترابایتی برای کاربردهای عمومی و کامپیوترهای رومیزی طراحی نشده‌اند. در انتها، TechRadar خاطر نشان کرد که حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۰۰ ترابایتی SSD می‌تواند عملکرد مشابه چندین SSD متصل‌ به‌هم با فرم‌فکتور ۳٫۵ اینچی را ارائه دهد، با این تفاوت که مصرف انرژی بسیار کمتری دارد و دمای آن نیز با خنک‌کننده‌ی به‌مراتب کوچک‌تری کاهش پیدا می‌کند.

پیش از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۰۰ ترابایتی ExaDrive، مدل ۶۰ ترابایتی سیگیت با رابط SAS و درایو حالت جامد ۳۰ ترابایتی سامسونگ رکورددار بودند؛ محصولاتی که برای کاربری تجاری طراحی شده‌اند. این در حالی‌ است که حجیم‌ترین حافظه‌ی ذخیره‌سازی حالت جامد که برای مصرف‌کننده عادی تولید شده است، بیش از چند ترابایت حجم ندارد.

بدین‌ترتیب، تا تولید SSDهای حجیم‌تر برای بازار کامپیوترهای رومیزی راه زیادی را پیش رو داریم؛ البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که تکنولوژی با سرعت بسیاری در حال پیشرفت است و با‌‌‌توجه‌‌‌به شرکت‌هایی که هرروز مرزهای محصولات تکنولوژی را جابه‌جا می‌کنند، بعید نیست که در همین روزها شرکتی حافظه‌ی ذخیره‌سازی حالت جامد با ظرفیت بسیار زیاد را برای سیستم‌های معمولی عرضه کند.

در‌‌حال‌‌حاضر، حجیم‌ترین حافظه‌های ذخیره‌سازی برای کاربری عادی به ۲۰ ترابایت می‌رسند که البته نه از نوع SSD، بلکه از نوع HDD هستند. علاوه‌براین، چندی پیش شرکت OWC سریع‌ترین و پرظرفیت‌ترین حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD PCIe جهان را رونمایی کرد که ظرفیتش ۶۴ ترابایت بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا