معاون رییس جمهور: دانش‌بنیان شدن معادن ضروری است

سیدامیرحسین مدنی روز پنجشنبه در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی، در بازدید از معدن سنگ‌آهن روستای تنورچه شهرستان کوهسرخ گفت: با توجه به بالا بودن هزینه های تولید، باید معادن به سمت دانش‌بنیان شدن پیش بروند.

وی با اشاره به اینکه به تمامی استانداران ابلاغ شده که یک درصد سود حاصل از فعالیت معادن را به روستاهای هم‌جوار اختصاص دهند، افزود: سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان باید از این محل به روستاها می‌رسید که در همین رابطه از استانداران خواسته شد اعتبارات مزبور را به همان مناطقی اختصاص دهند که معادن در آنها فعالیت دارند.

مدنی تصریح کرد: علیرغم اینکه برخی معدن‌کاران پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند اما برداشت معدنی برای آنان صرفه اقتصادی ندارد که باید تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.

مدیرعامل معدن سنگ‌آهن تنورچه نیز با بیان اینکه پروانه معدن سنگ‌آهن روستای تنورچه در سال ۱۳۹۷ صادر شده اما از ۱۰ سال پیش فعالیت داشته است، افزود: ذخیره معدن در پروانه ۴۰۰ هزار تن است که سالی ۲۵ هزار تن برداشت می‌شود.

احمد صارم با بیان اینکه تمامی ماشین‌آلات مورد استفاده در این معدن اجاره‌ای است، گفت: ماهانه یک میلیارد تومان هزینه اجاره ماشین‌آلات است که پرداخت این میزان اجاره، کار را برای ما غیراقتصادی می‌کند.

مدیرعامل معدن سنگ‌آهن تنورچه مطرح کرد: برای توسعه کار، نیازمند تامین آب هستیم اما برای این مهم با کمبود و مشکل مواجهیم و در صورت رساندن ظرفیت سالانه خود به ۲۰۰ هزار تن، برای هر تن به ۲۵۰ لیتر آب نیاز داریم.

امام جمعه کوهسرخ  نیز گفت: هرچند ۷۶ درصد معادن کاشمر و کوهسرخ در این منطقه واقع است اما عملاً پنج معدن بیشتر فعال نیست و این خسارتی برای اشتغال منطقه است.

حجت‌الاسلام محمود رضایی افزود: علیرغم اینکه یک درصد سود حاصل از فعالیت معادن، متعلق به روستاهای هم‌جوار است و پرداخت می‌شود اما این رقم به منطقه برنمی‌گردد که می‌طلبد در این خصوص پیگیری‌هایی صورت گیرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهسرخ نیز گفت: در حال حاضر ۲۳ واحد معدنی در شهرستان کوهسرخ داریم که از آن میان ۱۷ معدن فعالند و باقی بهره‌وری بسیار پایینی دارند.

محمدرضا ملکی، افزایش هزینه‌های تولید و فرسودگی ماشین‌آلات را از جمله مشکلات پیش روی حوزه معادن دانست و افزود: این مشکلات موجب شده بهره‌برداری از بخش معدن صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد.

شهرستان کوهسرخ با ۲۸ روستا به مرکزیت شهر ریوش با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر و  ۲۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد واقع است.   

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی ضمن دیدار با خانواده یک شهید مدافع حرم در روستای اوندر و دیدار با گروههای جهادی این روستا، از بادامستانهای روستای اکبر آباد بازدید نمود و پس از دیدار با مردم در ادامه در جلسه شورای اداری حضور یافت.

رییس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم روز چهارشنبه در نخستین سفر استانی سال ۱۴۰۱ خود وارد استان خراسان رضوی شدند که امروز (پنجشنبه) نیز مهمان این استان خواهند بود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x