ریابکوف: آمریکا دست از تنش در روابط با روسیه بردارد/ سلاح شیمیایی نداریم

معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه شنبه) گفت، اگر واشنگتن تاثیری مثبت بر کی‌یف دارد، باید تنش در روابط با روسیه را متوقف کرده و به دنبال عادی سازی روابط دو جانبه باشد.

به گزارش نخ نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: طرح این پرسش که آمریکا برای حفظ روابط چه باید انجام دهد، مطمئنا کار درستی است. آمریکا باید تنش‌های لفظی و ارسال سلاح به دولت اوکراین را متوقف کند.
وی ادامه داد: آمریکا همچنین باید از تهدید روسیه دست بردارد. اگر در عین حال بتواند تأثیر مثبتی بر کی‌یف بگذارد، به طور کلی چشم انداز خاصی برای عادی سازی روابط وجود خواهد داشت.
این دیپلمات روسی همچنین به این نکته اشاره کرد که مسکو شک دارد ایالات متحده بر اوکراین تاثیر بگذارد تا کی‌یف موضع سازنده‌تری اتخاذ کند.
ریابکوف همچنین اضافه کرد: روز دوشنبه یادداشت اعتراضی به سفیر آمریکا در مسکو تحویل داده شد که در آن متذکر شدیم آنچه در حال رخ دادن است، روابط دو کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است. یک بار دیگر تاکید می‌کنم که سوال این است که دولت واشنگتن چه خط مشی‌ای انتخاب خواهد کرد.
وی همچنین گفت، ادعای واشنگتن درباره اینکه مسکو می‌تواند از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کند، کنایه‌هایی بدخواهانه است و افزود: ما این تسلیحات را نداریم. اینها درست نیست. ما همیشه چنین اتهاماتی را شنیده‌ایم. مدت‌هاست که پاسخ‌هایی جامع به این ادعاها داده‌ایم. مساله این است که آمریکا عادت ندارد بجز حرف‌های خودش به حرف دیگران گوش دهد.
این دیپلمات روس با اشاره به اینکه ایالات متحده هنوز انبارهای تسلیحات شیمیایی خود را نابود نکرده، افزود: واشنگتن به طور ساختگی این روند را به تعویق می‌اندازد. ما بارها تاکید کرده‌ایم که برای ما مشخص نیست که چرا واشنگتن به آرامی و با تاخیر، زرادخانه شیمیایی خود را با وجود در دسترس بودن همه منابع فناوری، مالی و سایر منابع، نابود می‌کند.
ریابکوف در ادامه گفت: تمامی زرادخانه تسلیحات شیمیایی روسیه به طور کامل و تحت کنترل شدید بین المللی در سال ۲۰۱۷ نابود شد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، مسکو در برخورد با موضوع تسلیحات هسته‌ای نهایت مسئولیت را نشان می‌دهد و اوضاع را تشدید نمی‌کند. فکر می‌کنم همه آنچه در این زمینه گفته و مشخص شده این امر بدیهی را تایید می‌کند؛ مساله استفاده فرضی از پتانسیل اتمی نظامی کاملا به اقدامات و دکترین ارتش روسیه و اصول مربوطه مبانی سیساست گذاری دولت در حوزه بازدارندگی اتمی محدود می‌شود. ما رویکردی بسیار مسئولانه به این موضوع داریم و هرگز چیزی را تشدید نمی‌کنیم.
ریابکوف همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو در حال حاضر هیچ ارتباطی با ناتو ندارد و روابط آتی به اقداماتی بستگی دارد که این ائتلاف انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ ارتباطی بین ائتلاف نظامی ناتو و روسیه وجود ندارد ما به متحدان ناتو درباره اقدامات بی ملاحظه‌ای که می‌تواند به تنش‌ها دامن بزند، هشدار داده‌ایم.
معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: بار دیگر متذکر می‌شویم که تنها اقدام درست و صحیح برای اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کمک به توقف سیاست مخرب و کاملا غیرمسئولانه‌ای است که مقام‌های دولت کی‌یف همچنان به دنبال آن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا