لاوروف: روسیه آغازگر بهبود روابط با غرب نیست

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، کشورش هر چند مشکلی با همکاری با هیچ کشوری ندارد اما ابتکار عملی در خصوص بهبود همکاری با غربی‌ها به دلیل رفتارهای آنها مطرح نخواهد کرد.

به گزارش نخ نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی در حاشیه یک گردهمایی مربوط به مدیریت در کشورش گفت: ما البته پذیرای همکاری با هر کشوری از جمله کشورهای غربی هستیم. اگر چه با توجه به نحوه رفتار غربی‌ها قصد نداریم در این زمینه ابتکار عملی مطرح کنیم.
وی بیان کرد: بگذارید ببینیم آنها چطور خودشان را از بن بستی که به داخلش انداخته‌اند خارج خواهند کرد.
لاوروف گفت، امیدوار است عملیات ویژه روسیه در اوکراین به توافقی جامع بر سر وضعیت بی طرف اوکراین منجر شود.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: عملیات ویژه تنها گزینه بود، مسکو موفق شد پروژه ضد روسی غرب را مختل کند. روسیه هیچ گزینه دیگری جز آغاز یک عملیات نظامی با هدف مختل کردن سیاست‌های خصمانه کی‌یف نسبت به روسیه و مردم روس از جمله آنهایی که در داخل اوکراین بودند، نداشت.
وی گفت: هنگامی که ارتش اوکراین شروع به بمباران دونباس کرد، ما گزینه دیگری برای حفاظت از مردم روس در اوکراین نداشتیم. ما جمهوری خلق لوهانسک و دونباس را به رسمیت شناختیم، یک توافق همکاری متقابل با آنها امضا کردیم و براساس درخواستی که مطرح کرده بودند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور آغاز یک عملیات نظامی ویژه را صادرکرد.
لاوروف همچنین اعلام کرد که وظایف عملیات ویژه روسیه در اوکراین قانونی و مشروع است و امیدوار است این عملیات با یک توافق جامع در مورد وضعیت بی‌طرفی اوکراین پایان یابد که برای کی‌یف ضمانت‌های امنیتی به همراه خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ارتباط میان چین و روسیه در شرایطی که غرب تمامی اساس سیستم بین المللی را متزلزل می‌کند، قوی‌تر خواهد شد. ما باید در نظر بگیریم که این دو قدرت بزرگ چه کارهایی می‌توانند در این جهان با همکاری یکدیگر انجام دهند.
لاوروف افزود: روابط میان مسکو و پکن به سطح بالای بی‌سابقه‌ای رسیده و حتی از روابط سنتی نیز بالاتر رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا