سیستم عامل iOS 15.4 اپل از راه رسید

iOS 15.4 جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل موبایلی اپل است که بازکردن فیس ID را حتی هنگام استفاده از ماسک ممکن می‌کند. دانلود iOS 15.4 هم‌اکنون امکان‌پذیر شده است.

اپل از ساعاتی پیش، سیستم‌عامل‌های iOS 15.4 و iPadOS 15.4 را برای دستگاه‌های مقصد دردسترس قرار داده است و کاربران می‌توانند به‌روزرسانی جدید را به‌صورت OTA روی آیفون یا آیپد دانلود کنند. جدیدترین نسخه‌ی آی او اس و آیپد او اس اپل شامل قابلیت‌‌های اضافه، رفع باگ و بهبود عملکرد این سیستم‌عامل‌ها در دستگاه‌های اپل است.

به‌نوشته‌ی اپل اینسایدر، قابلیت موردانتظار یونیورسال کنترل (Universal Control) و امکان بازکردن فیس ID با ماسک جزو مهم‌ترین تغییراتی هستند که نسخه‌ی عمومی iOS 15.4 و iPadOS 15.4 به‌همراه می‌آورد.

در دوران دنیاگیری ویروس کرونا، کاربران آیفون‌های اپل با مشکلی جدی برای بازکردن قفل گوشی مواجه شدند. آیفون‌های اپل به‌منظور احراز هویت به سیستم فیس ID اتکا می‌کنند و در حالتی که فرد ماسک به صورت بزند، فیس ID توانایی تشخیص صاحب گوشی را ندارد.

سیستم عامل iOS 15.4

پس از مدت‌ها انتظار، اپل سرانجام توانست از اسکنر فیس ID بهینه‌تر استفاده کند تا کاربر بتواند در iOS 15.4 قفل گوشی را حتی هنگام زدن ماسک باز کند. قابلیت جدید فیس ID که صرفاً روی آیفون ۱۲ و گوشی‌های جدیدتر اپل ارائه می‌شود، به کاربران امکان می‌دهد سراغ استفاده از یکی از دو حالت این فناوری بروند. در همین زمینه، گزینه‌ی جدید Face ID With a Mask به بخش تنظیمات اضافه شده است.

قابلیت Face ID with a Mask در طول راه‌اندازی از کاربر می‌خواهد عینکش را به چشم بزند تا دقت سیستم بیشتر شود. اپل به‌طور مشخص می‌گوید قابلیت Face ID With a Mask با عینک آفتابی کار نمی‌کند و حالت جدید فیس ID، تنها مشخصه‌های اطراف چشم را اسکن می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، درمقایسه‌با حالت عادی فیس ID که به کل صورت اتکا می‌کند، دقت کمتری دارد. اپل می‌گوید کاربر برای بازکردن قفل گوشی در حالت Face ID With a Mask باید حتماً به دستگاه نگاه کند.

در نسخه‌ی جدید آیپد OS اپل، شاهد اضافه‌شدن قابلیت یونیورسال کنترل به آیپدها هستیم. یونیورسال کنترل به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از یک ماوس و صفحه‌کلید از چند آیپد و مک استفاده کند. در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های اپل، آیپدها و مک‌هایی که درکنار هم قرار بگیرند، می‌توانند به یک ماوس و صفحه‌کلید اتکا کنند.

در نظر داشته باشید یونیورسال کنترل با قابلیت Sidecar تفاوت دارد. تفاوت اصلی این است که در یونیورسال کنترل لازم نیست دستگاه‌ها به‌عنوان نمایشگر خارجی متصل شوند. تسک‌هایی که روی هر دستگاه مشغول انجامشان هستید، هنگام رفتن به‌سراغ یونیورسال کنترل دست‌نخورده باقی می‌مانند تا بتوانید به‌راحتی کار روی آن‌‌ها را ادامه دهید.

یونیورسال کنترل از قابلیت کلیپ‌بورد یونیورسال نیز استفاده می‌کند که البته بسته به نوع دستگاه با برخی محدودیت‌ها مواجه است. برای مثال، نمی‌توانید یک عکس را از مک به درون صفحه‌ی هوم آیپد بفرستید. برای استفاده از این قابلیت، باید آیپد به iPadOS 15.4 و نسخه‌های جدیدتر و مک به macOS Monterey 12.3 و نسخه‌های جدیدتر مجهز باشد. به‌علاوه لازم است تمامی دستگاه‌ها از بلوتوث و وای فای پشتیبانی کنند و قابلیت Handoff در آن‌ها روشن باشد و در فاصله‌ی ۳۰ فوتی (حدودا ۹ متر) از هم قرار بگیرند. درصورت تمایل، می‌توانید دستگاه‌ها را با USB به هم متصل کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم iOS 15.4 اپل، Tap to Pay در آیفون است. به‌لطف این قابلیت، فروشگاه‌ها می‌توانند از اپل‌پی یا دیگر سرویس‌های بدون تماس به‌عنوان درگاه پرداخت استفاده کنند. در این حالت، آیفون در نقش دستگاه خودپرداز ظاهر می‌شود. قابلیت Tap to Pay روی آیفون XS و مدل‌های جدیدتر کار می‌کند. اپل Stripe را به‌عنوان پلتفرم ارائه‌دهنده‌ی Tap to Pay معرفی کرده است و تا پیش از پایان امسال، پلتفرم‌های دیگری را هم اضافه می‌کند.

همچنین، جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل‌های اپل میزبان ۳۷ ایموجی جدید، API جدید پوش نوتیفیکیشن در سافاری، ویجت جدید اپل کارت و… است. iOS 15.4 و iPadOS 15.4 با تمامی دستگاه‌هایی سازگارند که در‌حال‌حاضر توانایی اجرای iOS 15 و iPadOS 15 را دارند. گفتنی است بیلدنامبر به‌روزرسانی جدید ۱۹E241 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا