احیای بیش از ۱۰ هزار قنات با آبخیزداری و آبخوانداری

به گزارش نخ نیوز؛ مسعود منصور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در آیین افتتاح ۹۷۵ پروژه  منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: امروز  از جمله مخاطرات طبیعی کشور ما در  بخش های  آب، خاک و پوشش گیاهی است  که تاثیرات این مخاطرات در دراز مدت خود را نشان می دهد.

 رییس سازمان  جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر بیش از سه هزار و ۵۰۰ سیل در کشور داشته ایم که خسارت های زیادی در برداشته است، ادامه داد:  اکنون سالانه شاهد فرسایش ۱۶ تن خاک  در هکتار هستیم؛ این در حالی است که سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب فرسایشی  در دریاچه سدها ایجاد می شود؛ سالانه با اقدامات لازم می توان مشکل فرسایش خاک را مهار کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد نتیجه  برخی بحران های طبیعی در قالب ریزگرد، سیل، فرسایش خاک، خشک شدن قنات ها و پایین رفتن آب سفره های زیر زمینی  در کشور  هستیم، گفت: ۲۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در پهنه سیل خیزی  قرار گرفته که در این محدوده   ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۲۶۰ روستا  قرار دارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از عرصه کشور مناطق بیابانی  تشکیل می دهد، تصریح کرد: هفت میلیون از این منابع بحرانی و در کمال تاسف حدود ۲ و نیم میلیون هکتار آن کانون های مولد گرد و خاک است.

منصور تاکید کرد: در این شرایط عزم را بایستی جزم کرد و برای کاهش  این مخاطرات  اقداماتی در خصوص آبخیزداری انجام داد.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان یکی از راه های نجات کشور با آبخیزداری صورت می گیرد گفت:  در سال های اخیر بیش از ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت های آبخیزداری احیا شده اند که آبدهی آنها از یک ونیم تا سه برابر شده است و این در حالی است که با پر آب شدن قنات ها معیشت، سلامت و کشاورزی نیز احیا می شود.
منصور  افزود: یکی از رویکردهایی که امروز به صورت جدی دنبال می کنیم  حفظ، احیا و توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی است با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی به پیش ببریم.

منصور با اشاره به اینکه  ۷۰ درصد مخاطرات سیل با آبخیزداری کاهش می یابد گفت: در کشور انجمن خیرین آبخیزداری شکل گرفته و  از  همین رو  امسال با این هدفگذاری صورت گرفته با مشارکت دستگاه های اجرایی و مردم  ۱۰۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری در کشور انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  اظهار داشت:  در حوزه بیایانزدایی  امسال حدود ۵۰ هزار هکتار را در کشور  هدفگذاری کردیم اما خوشبختانه با مشارکت  خوب دستگاه های اجرایی و مردم  به ۸۵ هزار هکتار رسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا