رونمایی از اندروید ۱۲L برای دستگاه‌هایی که صفحه‌نمایش بزرگ دارند

سامسونگ، لنوو و مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی برای انتشار به‌روزرسانی‌های اندروید ۱۲L برای تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو در اواخر سال ۲۰۲۲ هستند.

گوگل در ماه اکتبر پیش‌نمایش اندروید ۱۲L را منتشر کرد؛ نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید که برای دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ از جلمه تبلت‌ها و گوشی‌های تاشدنی طراحی شده است. امروز اندروید ۱۲L رسماً معرفی شد و با ویژگی‌هایش استفاده از سیستم‌عامل را دستگاه‌های یادشده آسان‌تر می‌کند. گوگل اعلام کرد که اندروید ۱۲L از اواخر سال ۲۰۲۲ برای دستگاه‌های منتخب سامسونگ، لنوو و مایکروسافت منتشر می‌شود.

فلسفه‌ی شکل‌گیری سیستم‌عامل اندروید ۱۲L این بود تا کاربران تبلت‌ها و دستگاه‌های تاشو بزرگ‌ از رابط کاربری به‌روزشده و پیشرفت‌های چندوظیفه‌ای بهره ببرند و در مجموع برنامه‌ها به‌صورت پیش‌فرض تجربه بهتری را هنگام اجرا روی دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ارائه دهند.

برای مثال در اندروید ۱۲L، بخش notification shade (تصویر پایین) با نمایش تنظیمات سریع و اعلان‌های شما در یک طرح دو ستونی از فضای گسترش‌یافته استفاده می‌کند. صفحه‌قفل همچنین از طرح‌بندی دو ستونی برای نمایش اعلان‌ها و ساعت بهره می‌برد. سایر بخش‌های داخلی مانند تنظیمات نیز برای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر بهبود پیدا کرده‌اند. بنابراین می‌توان بدون نیاز به ورود و خروج از هر بخش، تغییراتی ایجاد کرد. برخی از تعاملات کلیدی نیز مانند قرار دادن کنترل‌های پین و الگوی صفحه‌قفل (Lock screen pattern) در کنار صفحه برای دسترسی آسان‌تر دستخوش تغییراتی شده‌اند.

نوتیفیکیشن دوستونی در اندروید 12L

اندروید ۱۲L همچنین یک نوار وظیفه جدید (taskbar) برای اجرا و جابه‌جایی بین برنامه‌ها اضافه کرده است. بدین‌ترتیب پیمایش حرکتی (gesture navigation) به کاربران کمک می‌کند کارهایی مانند ورق‌ زدن برنامه‌های قبلی، نمایش یا پنهان کردن نوار وظیفه، به‌ کار گرفتن حالت تقسیم صفحه و کشیدن انگشت به بالا برای رفتن به خانه را انجام دهند.

کاربران Android 12L اکنون می‌توانند برنامه‌ها را مستقیماً از نوار وظیفه به صفحه‌ی تقسیم‌شده بکشند و رها کنند یا از عملکردی جدید به‌نام «Split» در نمای کلی برا تقسیم صفحه استفاده کنند. یعنی برای مثال می‌توانید هنگام خواندن اخبار، در مرورگر کروم در وب جست‌وجو کنید یا از Google Maps استفاده کنید یا ویدیوئی را در یوتیوب تماشا کنید. بدیهی است که حالت تقسیم صفحه قابلیتی جدید نیست؛ اما اکنون در Android 12L دسترسی‌ها آسان‌تر شده است و برای پشتیبانی ازاین حالت به شرکت توسعه‌دهنده نیازی نخواهد بود.

به‌طور کلی اندروید ۱۲L بهبودهای بصری و پایداری را برای برنامه‌هایی که هنوز برای دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ بهینه نشده‌اند، ارائه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا