ایستگاه فضایی چینی‌ها پیش از پایان سال تکمیل خواهد شد

بنا بر گفته یکی از رهبران برنامه ماموریت ایستگاه فضایی تاینگونگ چین این کشور قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی این ایستگاه فضایی را تکمیل کند. پس از پایان کار این ایستگاه به یک ساختار فضایی عظیم با وزن ترکیبی نزدیک به ۱۰۰ متریک تن تبدیل خواهد شد.

به گزارش نخ نیوز و به نقل از چاینادیلی، “ژو جیانپینگ”(Zhou Jianping) طراح ارشد ایستگاه فضایی سرنشین دار این کشور گفت که مرحله مونتاژ برنامه تیانگونگ در ماه می آغاز خواهد شد و شامل پرتاب دو گروه فضانورد، دو آزمایشگاه فضایی و دو فضاپیمای باری خواهد بود.

وی این اظهارات را بعدازظهر جمعه در تالار بزرگ خلق پکن و پیش از افتتاحیه پنجمین نشست کنفرانس سیزدهم کمیته ملی مشورتی سیاسی خلق چین بیان کرد. این دانشمند عضو کمیته ملی عضو کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین(بالاترین نهاد مشاوره سیاسی چین) است.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.

“تیانه”(Tianhe) یکی از سه بخش اصلی اولین ایستگاه فضایی توسعه یافته چین است که با ایستگاه فضایی بین‌المللی رقابت می‌کند. انتظار می‌رود ایستگاه فضایی چین یا ایستگاه فضایی تیانگونگ جرمی بین ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار پوند(۸۰ و ۱۰۰ تن متریک) داشته باشد که این جرم تقریبا یک پنجم جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی با جرم ۹۲۵ هزار و ۳۳۵ پوند است.

آنها قصد دارند در مجموع شش فضانورد را طی ماموریت‌های “شنژو ۱۴” و “شنژو ۱۵” به ایستگاه فضایی تیانگونگ بفرستند. فضانوردان طی ماموریت شنژو ۱۴ به نظارت بر اتصال ماژول اصلی تیانه و دو آزمایشگاه فضایی خواهند پرداخت و در ادامه نیز به پیکربندی این دو آزمایشگاه فضایی خواهند پرداخت.

وی اظهار کرد، ماموریت شنژو ۱۵ نیز احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت و طی آن فضانوردان ماموریت شنژو ۱۵ با فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴ در ایستگاه فضایی تیانگونگ ملاقات خواهند کرد. وی گفت: این لحظه‌ای است که همه ما را شگفت‌زده خواهد کرد.

هنگامی که تیانگونگ تکمیل شود سه بخش اصلی خواهد داشت. یک ماژول اصلی که با دو آزمایشگاه فضایی مرتبط است، دو فضاپیمای شنژو و یک فضاپیمای باری که وزن آن ۱۰۰ تن خواهد بود. در مجموع نیز شش فضانورد در داخل آن حضور خواهند داشت.

وی افزود: ایستگاه فضایی تیانگونگ چین پلتفرمی برای انجام آزمایشات علمی و نشان دادن فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله زیست شناسی، علوم مواد و هیدرودینامیک ریزگرانش خواهد بود.

در حال حاضر فضانوردان ماموریت شنژو ۱۳ در این ایستگاه فضایی حضور دارند. در ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین و در حدود ۴۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین، سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳ به نام‌های “ژای زیگنگ” و “ای گوانگفو” و یک زن به نام “وانگ یاپینگ” در حال انجام فعالیت هستند.

در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۱، فضاپیمای “شنژو-۱۳” حامل سه فضانورد چینی سوار بر موشک “لانگ مارچ ۲‌اف”(که از خانواده موشک‌های لانگ مارچ است) از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد.

“شنژو-۱۳” هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام “تیانه”(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند. شنژو-۱۳ آخرین ماموریت سال گذشته میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x