برخورد بخشی از یک موشک با ماه

بنابر گزارش‌ها بخشی از یک موشک ۳ تنی با ماه برخورد کرده است. دانشمندان امیدوارند مدارگرد شناسایی ماه ناسا به زودی دهانه ایجاد شده توسط این موشک بر روی ماه را شناسایی کند.

به گزارش نخ نیوز، پیشتر اعلام شده بود که قرار است روز جمعه (۴ مارس) یک زباله فضایی به سمت پنهان ماه برخورد کند و در حالی که ابتدا گفته شد این زباله فضایی مرحله دوم موشک “فالکون ۹” است اخیرا برخی اظهار کردند این زباله فضایی بقایای یک موشک چینی است که چین نیز این ادعا را رد کرده است.

بنابر گفته دانشمندان بخشی از این موشک از پیش پرتاب شده با سرعت ۵۸۰۰ مایل در ساعت در حال حرکت به سمت ماه بوده است. کارشناسان می‌گویند که برخورد آن به ایجاد دهانه‌ای با وسعت ۶۶ فوت منجر خواهد شد.

پایگاه خبری اسپیس در این باره نوشت: بخشی از یک موشک امروز (۴ مارس) به اودیسه فضایی هفت ساله خود پایان داد و سرانجام با ماه برخورد کرد.کارشناسان می‌گویند این رویداد امروز در ساعت ۷:۲۵ صبح به وقت شرقی  (۱۵:۵۵به وقت تهران) در سمت پنهان ماه رخ داده است و این بدان معناست که  این رخداد از دید تلسکوپ‌های زمینی دور بوده است. مدارگرد شناسایی ماه ناسا نیز احتمالا در موقعیتی نبوده که بتواند این رخداد را رصد کرده باشد اما ناسا اظهار کرده که مدارگرد آنها دهانه حاصل از این برخورد را بررسی خواهد کرد با این حال این فرآیندی است که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

به گفته ساینتیفیک امریکن، احتمالا این دهانه تا حدودی نزدیک دهانه طبیعی هرتزسپرونگ با عرض ۳۵۴ مایل (۵۷۰ کیلومتر) ایجاد شده است.

در تصویری که بی بی سی منتشر کرده (تصویر خبر)، می‌توان تقویت کننده موشک را در حال حرکت از سمت راست به چپ آسمان، مشاهده کرد.

نکاتی درباره تصویر
بخشی از موشک برای اولین بار در ماه مارس ۲۰۱۵ از زمین مشاهده شد. برخی از اجرام و قطعات مربوط به سازهای فضایی به ما نزدیک‌تر هستند اما برخی دیگر، مانند این تقویت‌کننده، هزاران کیلومتر دورتر در مدار و دور از جو زمین هستند.
۶ هفته پس از مشاهده تقویت کننده موشک پیتر بیرت ویستل، ۶۳ ساله از باغ خود در نیوبوری در جنوب انگلستان، در حال تماشای آسمان برای سیارک‌ها بود.
تلسکوپ او نقطه کوچکی از  نور را در سراسر آسمان شناسایی کرد. او به بی‌بی‌سی نیوز گفت که محاسبات نشان می‌دهد که این تصویر بخشی از قطعات یک موشک است.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x