چندین منظومه ستاره‌ای چهارگانه توسط ماهواره ناسا شناسایی شد

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا تقریبا ۱۰۰ منظومه ستاره‌ای چهارگانه(Quadruple Star Systems) پیدا کرده است.

به گزارش نخ نیوز و به نقل از اس تی دی، ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به اختصار تس(TESS) نامیده می‌شود از زمان آغاز ماموریت خود در اواخر سال ۲۰۱۸، بیش از ۵ هزار نامزد سیاره فراخورشیدی و ۱۹۷ سیاره فراخورشیدی تایید شده را پیدا کرده است.  

تس علاوه بر آنکه در یافتن سیارات فراخورشیدی عملکرد خوبی دارد، یک پلتفرم علمی قدرتمند است و اکتشافات دیگری نیز انجام داده است. دانشمندانی که به بررسی داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران می‌پردازند، اخیرا از شناسایی ۹۷ نامزد ستاره چهارگانه خبر داده‌اند که در صورت تایید تعداد منظومه‌های چهارگانه شناخته شده را دو برابر می‌کند.

ماموریت این ماهواره ناسا یافتن سیارات فراخورشیدی است. به طور خاص، ماموریت آن یافتن سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره‌های درخشان نزدیک است. این ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران همچنین می‌تواند جرم، چگالی، اندازه و مدار آن سیارات را بررسی کند.

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است. به عنوان ادامه برنامه کاوشگران، هدف تس جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی بیشتر در فضایی ۴۰۰ برابر پوشش ماموریت کپلر با استفاده از روش گذر است. مجموعه دوربین‌های میدان وسیع آن ۸۵ درصد از آسمان را بررسی کرده و حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری کرده است. دانشمندان از فناوری یادگیری ماشینی و گروهی از دانشمندان شهروند مشتاق برای بررسی این داده‌ها استفاده می‌کنند.

نویسنده اصلی مقاله اخیر “وسلین کوستوف”(Veselin Kostov) از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا است. نویسندگان این مطالعه گفتند: نامزدهای شناسایی شده در داده‌های تصویر کامل تس از بخش‌های ۱ تا ۴۲، از طریق ترکیبی از روش‌های یادگیری ماشین و بررسی‌های بصری و با مشارکت‌های گروهی اختصاصی از دانشمندان شهروند شناسایی شدند.

طی این پروژه محققان ناسا از هفت شهروند دانشمند باتجربه کمک دریافت کردند و آنها به محققان در تجزیه و تحلیل پیکسل به پیکسل منحنی‌های نور کمک کردند. 

طی این مطالعه محققان تلاش خود را بر شناسایی منظومه‌های ستاره‌ای سه‌گانه و چهارگانه متمرکز کردند اما نتایج فراتر از آن سامانه‌های ستاره‌ای متعدد است.

شناسایی چندین منظومه ستاره‌ای چهارگانه توسط ماهواره ناسا

نویسندگان اظهار کردند، نخستین منظومه ستاره‌ای شش‌گانه و اولین سیاره دروانی گذران را که از یک بخش از داده‌های تس شناسایی شده‌اند، پیدا کردند. منظومه‌های ستاره‌ای چهارگانه شامل دو ستاره دوگانه در حال کسوف(EB) هستند. با این حال، آنها فقط در صورتی دو ستاره دوگانه در حال کسوف هستند که یکدیگر را از نقطه نظر ما تحت الشعاع قرار دهند. محققان فقط به منظومه‌های چهارگانه ستاره‌ای خاص علاقه‌مند بودند و بنابراین بیشتر تمرکز خود را بر روی آنها گذاشتند.

محققان فقط به منظومه‌های چهارگانه ستاره‌ای خاص علاقه‌مند بودند. آنها گفتند: ما توجه می‌کنیم که اهداف فهرست شده در این کاتالوگ، نامزدهای چهارگانه‌ای هستند که هر کدام از یک منبع تس منشا می‌گیرند.

منظومه‌های ستاره‌ای سه‌گانه نیز وجود داشتند که الگوی کسوف آن‌ها از یک منظومه ستاره‌ای چهارگانه تقلید می‌کرد. نویسندگان اظهار کردند که ستارگان مورد هدف از طریق بررسی بصری شناسایی شده‌اند. همه اهداف به طور یکسان بررسی شده‌اند و یک سری آزمایش از جمله پیکسل به پیکسل و تجزیه و تحلیل حرکت مرکز فوتو را گذرانده‌اند.

شناسایی چندین منظومه ستاره‌ای چهارگانه توسط ماهواره ناسا

چرا ستاره شناسان به بررسی سیستم‌های چهارگانه علاقه‌مند هستند؟

منظومه‌های ستاره‌ای چندگانه می‌توانند اطلاعات زیادی را در مورد مسیرهای تکامل ستاره‌ای آشکار کنند. ستاره شناسان و اخترفیزیکدانان به مراحل تکامل ستاره‌ای علاقه‌مند هستند. آرایش ستارگان در منظومه‌های متعدد نیز گواه چگونگی شکل‌گیری ستارگان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا