برنامه‌ریزی ازبکستان برای تجارت یک‌میلیارد دلاری با ایران

به گزارش نخ نیوز به نقل ازتسنیم سیدرضا فاطمی‌ امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان اظهار داشت:‌ موضوعات متعددی برای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور پیشنهاد شده است و تمایل برای گسترش روابط وجود دارد.

وی افزود: سطح روابط اقتصادی دو کشور فاصله زیادی با وضع مطلوب مورد نظر طرفین دارد، اما این نشست می‌تواند آغازگر  گسترش روابط اقتصادی دو کشور باشد.

وزیر صنعت ادامه داد:‌ در حوزه‌های سلامت، گردشگری، دارویی و تجهیزات پزشکی نیز دو کشور از جمله مواردی هستند که می‌توانیم روابط خود را در آن موارد توسعه دهیم؛ به همین منظور برنامه زمان‌بندی دقیقی برای این کار باید انجام شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه همکاری‌ تهاتر کالا و ترجیحات تعرفه‌ای باید در اسرع وقت اعمال شود؛ هفته آینده هیئتی از ازبکستان در این ارتباط در ایران حاضر می‌شود.

عمر زاق‌اف معاون نخست‌وزیر ازبکستان نیز با ابراز خوشحالی از اینکه اجلاس کمیسیون مشترک بعد از دو سال بین دو کشور برگزار شده است در این مراسم تأکید کرد:‌ با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور روابط اقتصادی نیز باید به همین اندازه توسعه یابد اما روابط اقتصادی و تبادلات تجاری دو کشور در سال‌های اخیر شدیداً کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: شیوع کرونا دلیل اصلی کاهش سطح روابط اقتصادی است اما مشکلاتی مانند حمل‌ونقل نیز بر این موضوع تأثیرگذار بوده است.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان گفت: روی سه گام مهم تمرکز شود؛ فراهم آوردن شرایط توسعه روابط تجاری دوجانبه بین دو کشور و  تهاتر که می‌تواند در تجارت دو کشور نقش مهمی داشته باشد و موضوع سوم  برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی بین دو کشور است.

وی با اعلام اینکه “در حاشیه اجلاس امروز سند کمیته سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور امضاء خواهد شد”، گفت:  نمایندگان سه استان در این جلسه حضور دارند، از استان‌های مختلف ایران نیز می‌خواهیم به ازبکستان سفر کنند تا در مسیر توسعه تجارت گفت‌وگوهایی انجام شود.

وی همچنین پیشنهاد داد برای اینکه مذاکرات  دو کشور در این اجلاس ثمره مشخصی داشته باشد نقشه راه توسعه همکاری‌ها تدوین و هر ماه نتیجه آن بررسی شود.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان گفت: در حال برنامه‌ریزی افزایش مراودات تجاری کشور به یک‌میلیارد دلار تا ۲ سال آینده هستیم.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x