انتقاد کرزی از فرمان بایدن، دارایی های مسدود شده متعلق به افغانستان است

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان ضمن مخالفت با تصمیم دولت بایدن مبنی بر اختصاص نیمی از دارایی های مسدود شده افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، این اقدام را اشتباه خواند و این پول را متعلق به مردم کشورش دانست.  

به گزارش روز چهارشنبه نخ نیوز به نقل از تارنمای شبکه خبری فرانس۲۴، ۶ ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین این کشور در گفت‌وگویی با فرانس۲۴ به شدت از تصمیم اخیر دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای ضبط دارایی های افغانستان و تقسیم آن میان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد کرد و گفت که این وجوه متعلق به مردم افغانستان است.

وی در این مصاحبه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت دختران برای ادامه تحصیل افزود: معتقد است که طالبان در نهایت به دختران اجازه خواهند داد که به مدرسه بروند، زیرا این تصمیم برای رفاه افغانستان کاملا ضروری است.

کرزی در این گفت‌وگو با فرانس ۲۴ از دولت بایدن خواست تصمیم برای اختصاص نیمی از هفت میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده افغانستان در آمریکا به خانواده های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را لغو کند. وی تاکید کرد این پول متعلق به مردم افغانستان است و استفاده از آن برای مقاصد دیگر اشتباه است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان خاطرنشان کرد که پیش از هر گونه به رسمیت شناختن طالبان در سطح بین المللی، نیاز است که افغان ها از همه اقشار جامعه گرد هم آیند و در مورد آینده کشور گفت‌وگو کنند. کرزی یادآور شد که او و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه پیشین این کشور به طور رسمی از طالبان خواسته اند تا برای یک مجلس عالی سنتی به نام «لویه جرگه» فراخوان دهند و آنها هنوز امیدوارند که این اتفاق بیفتد.

این رهبر سابق همچنین تاکید کرد که نباید بر سر بازگشت کامل دختران به مدرسه و زنان به محل کار هیچ سازشی وجود داشته باشد. گزارش ها حاکی از آن است که مدارس در افغانستان در ماه آینده بازگشایی می شود. کرزی ابراز اطمینان کرد که طالبان به دختران اجازه خواهند داد تا به مدارس و تحصیل بازگردند.

وی در نهایت گفت در اواسط اوت ۲۰۲۱ (مرداد) و چند روز پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، برای انتقال مسالمت آمیز قدرت با طالبان و «اشرف غنی» رئیس جمهوری وقت مذاکره کرده بود، اما با فرار غنی از کشور، این توافق از میان رفت.

بایدن  ۱۱فوریه (۲۲ بهمن) دستور آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی مسدودشده افغانستان در این کشور را صادر کرد. کاخ سفید با انتشار سه گزارش جداگانه اعلام کرد نیمی از این درآمدها صرف کمک به مردم افغانستان و نیمی دیگر به قربانیان تروریسم در خود آمریکا اختصاص می یابد.

این در حالی است که طالبان هرگاه صحبت از اختصاص دارایی های مسدود شده افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر می‌شود، با چنین تصمیمی مخالفت کرده و می‌گویند که آنها در این حملات دست نداشته و پول مردم افغانستان باید به خود آنها برگردانده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا