کمک ۵٫۷ میلیارد دلاری ایلان ماسک به مؤسسه خیریه‌ای ناشناس

ایلان ماسک ۵٫۷ میلیارد دلار از سهام تسلا را به مؤسسه‌ی خیریه‌ای ناشناس اهدا کرد.

براساس پرونده‌های جدید موجود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و گزارش وال‌استریت ژورنال، ایلان ماسک در اواخر سال گذشته حدود ۵٫۷ میلیارد دلار از سهام تسلا را به مؤسسه‌ی خیریه‌ی ناشناسی اهدا کرد. حال، یک سؤال بزرگ باقی می‌ماند: این پول به چه کسی رسیده است؟

به‌گزارش گیزمودو، دقیقاً هم‌زمان با کمک وی به خیریه‌ در اواخر سال ۲۰۲۱، ماسک حدود ۱۶ میلیارد دلار از سهام تسلا را فروخت؛ مبلغی که به‌ادعای خود او یکی از صورت‌حساب‌های مالیاتی بزرگ تاریخ را برای این میلیاردر در پی داشته است. طبق اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ایلان ماسک در فاصله‌ی زمانی میان ۱۹ تا ۲۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ بیش از ۵ میلیون سهم تسلا را به خیریه‌ای کمک کرده است. در اسناد از انتقال سهام با عنوان «هدیه‌ی خیریه» یاد شده است؛ اما همان‌طورکه در ابتدای مقاله گفتیم، هنوز نام این مؤسسه خیریه مشخص نیست.

دو نمونه از محتمل‌ترین نامزدها برای کمک‌های مالی ماسک، بنیاد خیریه‌ی شخصی میلیاردرها و برنامه جهانی غذای سازمان ملل (United Nations World Food Program) هستند که در اواخر اکتبر خبرساز شد؛ یعنی زمانی که مدیر آن گفت ماسک می‌تواند تنها با ۲ درصد از سرمایه‌اش ۴۲ میلیون نفر را از گرسنگی نجات دهد.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی سازمان ملل برای برنامه جهانی غذا، در آن زمان به CNN گفت:

اکنون زمانی است که میلیاردرها باید به‌یک‌باره گام بردارند. ۶ میلیارد دلار برای کمک به ۴۲ میلیون نفر که اگر ما به آن‌ها نرسیم، به‌معنای واقعی کلمه خواهند مُرد، کافی است. این موضوع پیچیده‌ای نیست.

ماسک در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد اگر بتواند گرسنگی جهان را برای همیشه حل کند، به این برنامه کمک مالی می‌کند. البته هنوز اعلام نشده است که ماسک به برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل کمک مالی کرده است یا خیر!

دیگر دریافت‌کننده‌ی احتمالی پول ماسک، بنیاد خودش است که در سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد. بنیاد ماسک برای کارهایی مانند تحقیق درباره‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه‌ی هوش مصنوعی کمک‌های مالی اعطا می‌کند. البته ماسک در گذشته هنگام اهدای پول به مؤسسه‌ی خیریه‌ی خود بسیار خسیس بوده است.

دراین‌میان، حقیقتی وجود دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. به‌گفته‌ی وال‌استریت ژورنال، فرقی نمی‌کند ماسک به کجا پول اهدا کرده باشد؛ زیرا درنهایت آن مبلغ از مالیات معاف می‌شود. همین مسئله می‌تواند صورت‌حساب مالیاتی ثروتمندترین فرد جهان را کاهش دهد. وال‌استریت ژورنال دراین‌باره گفت:

اهدای بخشی از سهام به‌ویژه برای افراد ثروتمند جذاب است. سود سرمایه‌ی ازدست‌رفته مشمول مالیات نمی‌شود و سهام از دارایی مشمول مالیات شخص خارج می‌شود.

طبق گزارش فوربس، ایلان ماسک درحال‌حاضر حدود ۲۴۲ میلیارد دلار ثروت دارد که او را به ثروتمندترین فرد روی کره‌ی زمین تبدیل می‌کند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون، نیز دومین ثروتمند جهان است و حدود ۱۷۹ میلیارد دلار ثروت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا