AMD خرید زایلینکس را قطعی کرد

شرکت ای‌ام‌دی با خرید زایلینکس فرصت این را دارد تا صنعت رایانش تطبیقی را نیز تصاحب کند.

بنا به گزارش وب‌سایت ویدئوکاردز و به نقل از نیوزوایر، شرکت ای‌ام‌دی اعلام کرد که قرارداد خرید شرکت زایلینکس در یک معامله تمام سهامی تکمیل شد. خبر این قرارداد نخستین بار در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی (۶ آبان ۱۳۹۹) منتشر و خبر قطعی شدن آن در هفته‌ی جاری رسماً اعلام شد.

انتظار می‌رود ترکیب محصولات زایلینکس و ای‌ام‌دی با یکدیگر، ای‌ام‌دی را تبدیل به قدرتمندترین تولیدکننده واحدهای پردازشی کند و پردازنده‌های مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی، تراشه‌های مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) و نوع تطبیقی سامانه‌های روی یک تراشه (Adaptive SoC) را تقریباً برای بازاری به بزرگی ۱۳۵ میلیارد دلار عرضه کند. علاوه‌براین، شرکت ای‌ام‌دی انتظار دارد که این قرارداد در سال اول با گزارش مالی non-GAAP و non-GAAP EPS و تولید جریان نقدی آزاد (FCF) فعال شود.

مدیرعامل شرکت ای‌ام‌دی، دکتر لیسا سو در این باره می‌گوید:

خرید زایلینکس منجر به تولید مجموعه‌ای از محصولات مکمل خواهد شد و فرصتی پیش آمده است که استعدادهای در سطح جهانی قدرتمندترین محصولات پردازشی را در‌ اختیار مصرف‌کنندگان و بازارها قرار دهند و صنعت رایانش تطبیقی را هدایت کنند.

شرکت زایلینکس پرچم‌دار تولید مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA)، سیستم‌های تطبیقی روی یک تراشه، موتورهای هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای تخصصی است که ای‌ام‌دی را قادر خواهد ساخت قوی‌ترین سبد محصولات با عملکرد فوق‌العاده در حوزه‌ی رایانش تطبیقی را ارائه کند و بازاری به بزرگی ۱۳۵ میلیارد دلار را تصاحب کند.

مدیرعامل سابق شرکت زایلینکس، ویکتور پنگ به‌عنوان رئیس بخش تازه تأسیس «گروه محاسبات تطبیقی و سامانه‌های تعبیه‌شده» (Adaptive and Embedded Computing Group) در ای‌ام‌دی، به این شرکت پیوسته است.

بنابراین، بخش AECG روی هدایت صنعت مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر، سیستم تطبیقی روی یک تراشه و طرح‌های نرم‌افزاری، به‌همراه انعطاف بیشتر در ترکیب با ظرفیت‌های عظیم شرکت ای‌ام‌دی در حوزه‌ی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی تمرکز خواهد داشت.

ویکتور پنگ در این باره گفت:

توسعه‌ی سریع دستگاه‌های متصل و اپلیکیشن‌های رایانش موازی با هوش مصنوعی نهانی، تقاضا برای ابزارهای محاسباتی فوق قدرتمند و در عین حال تطبیقی را به‌طرز چشمگیری افزایش داده‌اند. در‌ نتیجه، همکاری شرکت ای‌ام‌دی و زایلینکس در یک راستا، توانایی و ظرفیت ما را برای تبیین عصر جدید رایانش به‌ وسیله‌ی تولید محصولات جامع پلتفرم‌های رایانش تطبیقی با ظرفیت راه‌اندازی گستره‌ی بزرگی از برنامه‌های هوشمند دو چندان خواهد کرد.

پس از قطعی شدن قرارداد، سهام‌داران زایلینکس ۱٫۷۲۳۴ سهم از سهام عادی ای‌ام‌دی و مقداری cash-in-lieu به‌ازای هر سهم کسری از ای‌ام‌دی برای هر سهم عادی زایلینکس دریافت کردند. بنابراین، سهم عادی زایلینکس دیگر در بازار بورس سهام نزدک (NASDAQ) فهرست نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا