موشک‌های ضد هوایی که لیتوانی به اوکراین داد

به گزارش بامداد دوشنبه نخ نیوز از “رویترز”، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین گفت که روز یکشنبه حدود ۱۸۰ تن تجهیزات نظامی ارسالی از سوی آمریکا به اوکراین تحویل داده شده است. کی یف تاکنون تقریباً یک هزار و ۵۰۰ تن تجهیزات نظامی در ۱۷ پرواز از کشورهای مختلف دریافت کرده است.

مقامات نظامی می‌گویند، اوکراین به طور قابل توجهی نیروهای مسلح خود را با کمک متحدان خود به ویژه با سامانه‌های ضد تانک آمریکایی و انگلیسی و پهپادهای ترکیه مجهز کرده است. 

به گزارش ایرنا، آمریکا تاکنون ۱۵ فروند هواپیما با محموله‌های نظامی به اوکراین ارسال کرده و سفارت این کشور در کی یف این موضوع را تایید کرده است. واشنگتن اعلام کرده که در مجموع ۴۵ فروند هواپیمای حامل تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد.

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین هفته گذشته گفت که کشورهای شریک کمک نظامی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار به کی یف ارائه کرده‌اند. 

واشنگتن و متحدانش مدعی‌اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب‌الوقوع مسکو به کی یف است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی‌های تحریک آمیز خوانده است که می‌تواند به درگیری در اوکراین منجر شود. 

روسیه همواره در فهرست خواسته‌های امنیتی خود که آذرماه به ایالات متحده ارسال شده بود، خواستار توقف هر گونه رزمایش ناتو در نزدیکی مرز روسیه شده بود. همچنین مسکو خواهان خروج ناتو از اروپای شرقی است. بسیاری از این درخواست‌ها از سوی غربی‌ها مورد بی‌اعتنایی و انتقاد قرار گرفته‌اند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا