&#۸۲۲۰;قیمت‌های سرسام‌آور انرژی&#۸۲۲۱; کابوس این روزهای اروپا و امریکا

به گزارش خبرنگار اقتصادی نخ نیوز، تنها ۵ روز از تجاوز آشکار امریکا و اسرائیل به خاک ایران می گذرد و “قیمت‌های سرسام‌آور انرژی” کابوس این روزهای اروپا و امریکا شده است.

اختلال چند روزه در تنگه هرمز و آینده مبهم در خصوص وضعیت کاهش تنش ها در این منطقه، قیمت گاز در اروپا را تا ۵۰ درصد افزایش داده و حتی کشورهای آسیایی چون هند با نگرانی از کمبود گاز، تأمین گاز صنایع را در این کشور محدود و سهمیه بندی کرده است.

قیمت جهانی نفت برنت به محدوده ۸۵ دلار و نفت WTI به محدوده ۷۷ دلاری رسیده و قیمت بنزین آمریکا از مرز ۳ دلار در هر گالن عبور کرده است.

طبق اعلام رویترز، تنها چند هفته پس از آنکه ترامپ دستاوردهای خود را در کاهش قیمت بنزین در امریکا به ۲ دلار، تبلیغ کرد؛ جایی که قیمت بنزین یک نقطه فشار سیاسی کلیدی است، هزینه آن برای اولین بار از نوامبر از ۳ دلار در هر گالن فراتر رفت.

همچنین الجزیره در این خصوص نوشت: “جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در حال مختل کردن زنجیره تأمین جهانی است، به‌طوری که کشتیرانی در تنگه حیاتی هرمز متوقف شده و به دلیل بسته شدن حریم هوایی در خاورمیانه، پروازهای حامل محموله‌های هوایی نیز متوقف شده‌اند.”

بر اساس برآوردهای شرکت تحقیقاتی کلارکسون که داده‌های کشتیرانی را ردیابی می‌کند، حدود ۳۲۰۰ کشتی، یا حدود ۴ درصد از تناژ کشتی‌های جهانی، در خلیج فارس متوقف شده‌اند، اگرچه این آمار شامل حدود ۱۲۳۰ کشتی است که احتمالاً فقط در محدوده خلیج فارس فعالیت می‌کنند.

تنگه هرمز به عنوان یک شاهراه مهم تجارت نفت جهان، روزانه عبور دهنده یک پنجم نفت جهان است و پیش بینی می شود در صورت ادامه اختلال در ترددهای این شاهراه حیاتی، قیمت نفت به ۱۰۰ دلار رسیده و نرخ گاز و بنزین در جهان بیش از پیش افزایش یابد. افزایشی که اقتصاد اروپا و امریکا توان تحمل تورم ناشی از آن را ندارند.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x