واقعیت حمل و نقل عمومی از حرف تا عمل

به گزارش نخ نیوز؛ مترو تهران در هفت خط اصلی در حال فعالیت است که پنج خط آن شامل خطوط ۲،  ۳،  ۴،  ۶،  ۷ کاملاً درون‌شهری، خط ۵ نسبتاً برون‌شهری است و بین تهران، کرج و هشتگرد تردد دارد و خط یک، دو بخشی است؛ بخش نخست درون‌شهری و بخش دوم برون‌شهری است و به سمت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و سپس شهر جدید پرند حرکت می کند؛ خطوط ۸، ۹ و ۱۰ دردست احداث هستند و بر اساس اعلام مسئولان و بر اساس سند توسعه مترو، قرار است خطوط مترو تهران به ۱۱ خط افزایش پیدا کند.

اما شلوغی مترو و اتوبوس‌های تهران به ویژه در روزهایی که با فعالیت مراکز آموزشی همراه است، معضلی است که شهروندان را آزار می دهد؛ موضوعی که مدیریت شهری و دولت با تلاش برای تامین واگن و اتوبوس باید آن را رفع کنند تا آرامش در تردد برای شهروندان حاصل شود.

یکی از مسافران خط صادقیه در گفت و گو با خبرنگار نخ نیوز استفاده از مترو را اینگونه توصیف می کند و می گوید: اگر اهل و مسافر مترو اتوبوس باشید، می دانید که برای استفاده از این وسایل باید زمان زیادی را در انتظار باشید و اگر هم از این وسایل استفاده کنید، باید در شلوغی بین مسافران به شیوه های مختلف بر خود مسلط باشید تا آرامش تان را از دست ندهید؛ حتی در ساعات خلوتی این وسایل به ویژه مترو، دستفروشان و سر و صدای آنان آرامش را از شما سلب می کنند.

او که کارمند بانک است، معتقد است شان یک انسان در حمل و نقل عمومی پایتخت رعایت نمی شود و به نظر می رسد کسی به فکر مسافران نیست.

آقای ۲۸ ساله و دانشجوی ارشد معماری نیز می گوید: در کشور های پیشرفته استفاده از حمل و نقل عمومی به یک شیوه درست تردد تبدیل شده است اما در کشور ما به نظر می رسد افراد ندار و فقیر مسافران مترو و اتوبوس هستند و کسی هم به نیاز آنها توجهی ندارد.

به گفته این جوان؛ نظارتی بر تردد قطار و اتوبوس نیست، شلوغی بیش از حد، موجب شده است که گاهی برای سوار شدن به یک قطار مجبور باشد شاهد عبور چند قطار باشد تا بتواند ادامه مسیر دهد.

خانم ۵۱ ساله ای هم که مجبور است برای پرستاری از مادرش به غرب تهران تردد کند، در گفت و گو با نخ نیوز از نبود اتوبوس ها گلایه داشت و گفت: بیش از ۴۵  دقیقه در یکی از ایستگاه های بی آر تی بزرگراه اشرفی اصفهانی معطل بوده است و بعد از اینکه از آمدن اتوبوس نا امید شده، از خودرو عبوری استفاده کرده است.

او می گوید: کشور ما از نظر درآمد وضعیت خوبی دارد اما مشخص نیست، سهم اتوبوس ها چه می شود.

به گزارش نخ نیوز؛ در سال های اخیر اخباری متعددی از تامین اتوبوس و واگن مترو به گوش می رسد اما اینکه این اخبار و وعده ها، چقدر واقعی باشد و خود را در زندگی شهروندان نشان دهد، موضوع دیگری است.

واقعیت حمل و نقل عمومی از حرف تا عمل

برای توسعه خطوط وارد عمل شده ایم
علیرضا زاکانی
شهردار تهران هم در جمع خبرنگاران در حاشیه نود وششمین جلسه شورای شهر تهران گفته بود که به دنبال تکمیل هفت خط فعلی مترو هستیم؛ در کوتاه مدت روی سایر وسایل حمل و نقل عمومی تمرکز می کنیم و همزمان به مترو نیز می پردازیم؛ برای توسعه خطوط وارد عمل شده ایم تا بتوانیم خط هفت را تکمیل و اقدامات ۱۲ ایستگاه را نیز تا پایان سال انجام دهیم.

وی افزود: در خصوص تامین ناوگان ۶۳۰ دستگاه واگن از سال ۹۵ تصویب شده بود تا از طریق فاینانس و چین وارد شود که به مراحل انتهایی رسیده و یکی از شرکت های شهرداری از طریق صندوق توسعه ملی این اقدام را انجام می‌دهد و مدارک از سوی سازمان مدیریت تهیه و به وزارت کشور درخواست داده شده که شرایط تسهیل شود.

زاکانی با بیان اینکه ۱۱۳ دستگاه واگن با مشارکت مجموعه های توانمند داخلی ساخته خواهد شد، گفت: در حال حاضر مقدمات ساخت در حال ایجاد است. در سفر معاونت مالی به روسیه مقرر شد که امکانی فراهم شود تا از این طریق نیز ظرفیت های ویژه ای وارد کنیم تا میزان جابجایی مسافر را افزایش دهیم. مترو دچار یک عقب افتادگی تاریخی است و کاملا مشهود است و ما در حال جبران هستیم.

شهردار تهران با اشاره به بازبینی شرایط نرم افزاری مترو و ساماندهی دست فروشان و متکدیان برای رفاه حال مسافران، ابراز امیدواری کرد که شرایط مناسب برای خدمات‌رسانی به شهروندان فراهم شود.

مساله تامین پیش پرداخت ها است
سیدجعفر تشکری هاشمی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، درباره تامین واگن مترو، اظهار داشت: مساله اصلی در ارتباط با خرید واگن ها، مساله تامین پیش پرداخت‌ها است؛ که ۱۵درصد پیش پرداخت حدود ۱۱۵ میلیارد دلار می شود که باید به طرف سازنده خارجی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه برای این موضوع طی ۵ سال گذشته تلاش هایی انجام شده اما به نتیجه ای نرسیده است، گفت: آخرین صحبت این بود که از محل صندوق توسعه ملی این موضوع را دنبال کنند؛ پیش از این نیز قرار بود از محل تهاتر نفت انجام شود.  

تشکری هاشمی تاکید کرد که به هر شکل، از هر محلی که پیش پرداخت تامین شود، تامین آن برای حمل و نقل شهری واجب است و نباید زمان را بیش از این، از دست داد.

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد که هرزمانی که این مبلغ و پیش پرداخت واریز شود، ۲ سال بعد این محصول به شهر تهران می رسد و ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر کار به نتیجه برسد.

به گفته تشکری هاشمی، اکنون کار دست وزارت کشور است؛ یا از محل صندوق توسعه ملی یا از محل ردیف های بودجه ای که در  اختیار دارند و یا از محل تهاتر نفت و از  هر محلی که امکان پذیر است این اتفاق مهم باید روی دهد.

واقعیت حمل و نقل عمومی از حرف تا عمل

پایتخت به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد
مهدی چمران
رئیس شورای اسلامی شهر تهران که همواره از کمبود در خطوط اتوبوس و مترو گلایه دارد؛ به خبرنگاران گفته است که خطوط اتوبوسرانی به ۹ هزار اتوبوس و مترو به یک هزار واگن نیاز دارد؛ این سخن مهدی چمران نشان از اشراف مدیریت شهری به کمبودهای موجود در حمل و نقل عمومی پایتخت است.  

او ادامه داد که پیش بینی شده بود تعدادی اتوبوس تا پایان شهریورماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه و یا اتوبوس ها تعمیر شود؛ این تعمیرات انجام شده و تعدادی اتوبوس جدید نیز قرار است به شهرداری تزریق شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: سعی بر این است که از اتوبوس های شرکت های داخلی استفاده شود و بخش خصوصی نیز تعدادی اتوبوس دست دوم خریداری کرده که وارد ناوگان خواهد کرد.

چمران تاکید کرد که هنوز نیازمندی ها برطرف نشده است و به ۲ هزار اتوبوسی که تحویل گرفتیم چندان اضافه نشده است.

او با بیان اینکه ۶ هزار دستگاه اتوبوس در پایان شورای چهارم تحویل دادیم که بایستی امروز بر اساس طرح جامع ترافیک شهر تهران و محاسبات حداقل به ۹ هزار اتوبوس دست می یافتیم، گفت: نیاز و پیش بینی تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۹ هزار دستگاه اتوبوس است که در حال حاضر عقب هستیم و باید جبران کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیاز ما بر اساس ترافیک ۹ هزار دستگاه اتوبوس است و عملیاتی شدن این موضوع زمان بر است، تاکید کرد که همه باید کمک کنند، وزارت کشور و شرکت های خصوصی وارد عمل شده اند و امیدواریم بتوانند این تعداد دستگاه اتوبوس را وارد کنند.

چمران با بیان اینکه باید بیش از ۵۰۰ دستگاه واگن خریداری شود که سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد، تاکید کرد که مترو نیز نیازمند هزار واگن است که باید بتوانیم این هزار واگن را در اضافه کنیم تا بتوانیم در این بخش شرایط خوبی داشته باشیم.

اما شهروندان همچنان معتقد هستند که اخبار و وعده ها، تنها مطالبی روی کاغذ هستند و تا زمانیکه این وعده ها عملی نشود و شهروندان نتوانند به آسانی سوار قطار مترو و یا اتوبوس شوند و در آرامش مسیر خود را طی کنند، نمی توانند به این سخنان امیدوار باشند.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x