“آخرین اخطار” دادستان کل به سارقان و مرتکبان جرائم خشن

دادستان کل کشور درباره نحوه برخورد با برهم‌زنندگان نظم عمومی و عاملان جرایم خشن نیز گفت: مردم چنانچه شاهد بروز چنین حوادثی بودند، با تلفن‌های همراه خود مستندسازی کنند چرا که مستندسازی چنین جرایمی، برای دستگاه قضا بسیار مهم است.
به گزارش نخ نیوز به نقل از قوه قضاییه، نشست بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، صالحی دادستان انقلاب و عمومی تهران، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و تعدادی دیگر از مسئولان قضایی و انتظامی برگزار شد.

در این نشست آخرین وضعیت اقدامات دستگاه قضایی فراجا در برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح، راهکارهای مقابله با سرقت‌های مسلحانه و جرایم خشن مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری با اشاره به برگزاری نشست تخصصی بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت نقش امنیت جامعه چه امنیت مالی، روانی و جانی دستگاه قضایی و مجموعه حاکمیت وظیفه دارند همه توان خود را به کار بگیرند تا برای مردم این امنیت ایجاد شود.

وی افزود: متأسفانه گهگاهی شاهد بروز حوادثی هستیم که احساس ناامنی در مردم ایجاد می‌کند ولو اینکه موارد زیاد هم نباشد، به لحاظ پخش در شبکه‌های مجازی، احساس ناامنی در جامعه ایجاد می‌کند لذا دستگاه قضایی و مسئولان امر موظف هستند برای مردم بستری امن فراهم کنند.

دادستان کل کشور یادآور شد: برای جلوگیری از بروز این ناامنی‌ها و با توجه به مسئولیتی که قوه قضاییه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه دارند و بنا بر تاکیدی که رئیس قوه قضاییه روی این مسئله تأکید دارد، لازم بود جلسه هماهنگی داشته باشیم تا بیش از گذشته نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با هم هماهنگ باشند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه امروز جلسه مفصلی با مسئولان نیروی انتظامی و همکاران دادگستری تهران داشتیم، عنوان کرد: در این جلسه آسیب‌ها بررسی و نیازها مورد توجه قرار گرفت؛ بنا شد این مسئله را با اولویت بیشتری در دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی کشور مورد توجه قرار دهیم.

دادستان کل کشور تأکید کرد: بنا شد در دادستانی کل کشور، کمیته‌ای ممحض را برای پیگیری مسئله سرقت‌ها، خصوصاً سرقت‌هایی که همراه با خشونت و زورگیری هستند، تشکیل دهیم و همچنین در دادسرای تهران یک یا دو شعبه برای این کار، اختصاص دهیم تا سرقت‌های خاص و مهم را در آنجا بلافاصله و بدون فوت وقت مورد رسیدگی قرار دهند.

وی گفت: بنا داریم رسیدگی به سرقت‌های دارای ویژگی‌های خاص که ناامنی ایجاد کرده و توأم با به کار بردن سلاح سرد یا گرم باشد را در اولویت قرار دهیم و ظرف مدت یک ماه این کار را به نتیجه نهایی برسانیم.

دادستان کل کشور عنوان کرد: کسانی که ادامه این روش را در دستورکار خود دارند، بدانند پس از این قوه قضاییه و نیروی انتظامی با قاطعیت و سرعت بیشتری به این پرونده‌ها رسیدگی خواهند کرد.

وی با هشدار به مجرمان، تاکید کرد: کسانی که به هر نحوی سلاح سرد یا گرم استفاده کنند؛ چنین اقداماتی از مصادیق محاربه محسوب می‌شود و بدون چشم‌پوشی مجازات محارب را در پی خواهند داشت؛ اگر دادگاه تشخیص دهد، چه بسا در همان محلی که این جنایت را مرتکب شدند، مجازات شوند تا مردم شاهد و ناظر باشند.

دادستان کل کشور یادآور شد: نیروی انتظامی نیز متعهد شده است تا از هفته آینده بستر امنیتی را به نحو چشمگیرتر و بیشتری در جامعه فراهم کند و شرایط تامین امنیت در جامعه را به نحو مطلوب‌تری در جامعه مدنظر قرار دهد.

منتظری اضافه کرد: امیدواریم این تعامل و هم‌افزایی که باید بین دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی باشد روز به روز افزایش یافته و دیگر شاهد بروز چنین حرکاتی که باعث تأسف و تأثر است و در تراز نظام جمهوری اسلامی هم نیست، نباشیم و بتوانیم ضریب امنیت جامعه را با همکاری هم بالا ببریم.

وی درباره نحوه برخورد با برهم‌زنندگان نظم عمومی و عاملان جرایم خشن نیز گفت: مردم چنانچه شاهد بروز چنین حوادثی بودند، با تلفن‌های همراه خود مستندسازی کنند چرا که مستندسازی چنین جرایمی، برای دستگاه قضا بسیار مهم است، ممکن است در آن لحظه نیروی انتظامی و پلیس در آن محل حضور نداشته باشد و تا رسیدن آنها مدت زمانی صرف شود لذا مردم می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و اطلاعات خود را در اختیار این نیرو قرار دهند.

دادستان کل کشور تأکید کرد: کار اساسی دیگری که باید در دستور کار قرار گیرد، پیشگیری است که در جلسه امروز، انجام این مهم در دستور کار قرار گرفت.

منتظری به سارقان جرایم خشن هشدار دارد: آخرین اخطار به مرتکبان این جرایم این است که نیروی انتظامی قوی‌تر از گذشته و دستگاه قضایی با انگیزه بیشتری در صدد ایجاد امنیت بیشتر در جامعه هستند و امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم این اندک ناامنی‌ها که در جامعه شاهد هستیم را ریشه‌کن کنیم و مردم به لحاظ روانی و جانی امنیت بیشتری را تجربه کنند.

سردار رحیمی: جرایمی که زمینه ناامنی در جامعه ایجاد کند، برای پلیس حائز اهمیت است

سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در حاشیه این نشست گفت: در تمام جرایم به محض وقوع، پلیس با جدیت بحث پیگیری و برخورد با مجرمین و کشف جرم را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی افزود: طبیعتاً جرایم خشن و جرایمی که زمینه ناامنی را در جامعه ایجاد می‌کنند، برای پلیس حائز اهمیت هستند و با تلاش‌هایی که در دستور کار داریم، می‌توان گفت جرایم خشن، جنایی و جرایمی که مسلحانه انجام می‌شوند، تقریباً تا ۹۹ درصدشان کشف شده است و با عاملان آنها برخورد کرده‌ایم.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ افزود: در یکی دو سال گذشته اقدام جدیدی را در دستور کار قرار داده‌ایم مبنی بر اینکه پرونده‌های چنین جرایمی که در ۱۰ سال گذشته کشف نشده‌اند را مجدداً احیا کرده‌ و پیگیری می‌کنیم .

وی گفت: طبیعتاً همه جرایم مهم هستند اما جرایم خشن و مواردی که در جامعه التهاباتی را ایجاد می‌کنند و رفتار مجرم حائز خشونت و درگیری است، برای پلیس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی یادآور شد: در بحث برخورد با عاملان جرایم خشن و سرقت‌های مسلحانه در حوزه دستگیری و کشف آنها با شدت و جدیت بیشتری برخورد می‌کنیم و این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ یادآور شد: امیدواریم دستگاه قضایی نیز بدون فوت وقت و با سرعت بیشتری به چنین پرونده ‌هایی رسیدگی کند و برای چنین افرادی مجازات های سنگین‌تری در نظر بگیرد تا حرکت منسجم‌تر و هماهنگ‌تری در برخورد با چنین افرادی انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا