ارتقای سلامت روانی راهکاری موثر بر کاهش خشونت است/ثبت سالانه ۶۰۰ پرونده ضرب و جرح

سیدحسن موسوی چلک روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار نخ نیوز افزود: خشونت موضوعی نیست که خاص یک مقطع تاریخی یا یک کشور خاص باشد بلکه موضوعی جهان شمول است. شکل های خشونت می تواند متفاوت باشد. خشونت انواع مختلفی اعم از خشونت اجتماعی مانند قتل، خودکشی، وندالیسم یا همان تخریب اموال عمومی و خشونت خانگی شامل همسرآزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری، ضرب و جرح و حتی سرقت به عنف دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمارهایی که از پرونده های مربوط به ضرب و جرح هرساله از سوی پزشکی قانونی یا سایر مراجع قضایی اعلام می شود تقریبا روند را نگران کننده نشان می دهد. هرساله حدود ۶۰۰ پرونده ثبت شده برای ضرب و جرح داریم. همه وقوع خشونت به همین آمارها خلاصه نمی شود. معمولا آمار خشونت با میزان  ثبت آن متمایز است و همیشه میزان وقوع بیشتر از میزان ثبت است. این موضوع هم در حوزه خشونت های اجتماعی و هم در حوزه خشونت ها خانگی صادق است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در مورد خشونت های اجتماعی، در مورد کسی که از اموالش به هر شکلی سرقت انجام می شود، خشونت اعمال می شود. آمارها در حوزه خشونت های خانگی روند کاهشی ندارد فقط در حوزه قتل عمد روند تقریبا ثابت است و شیب آن به سمت پایین است.

موسوی چلک با بیان آنکه در بین خشونت ها آنچه که بیشتر گزارش می شود خشونت های فیزیکی است، افزود: مثلا در حوزه خشونت های خانگی خشونت های عاطفی یا جنسی کمتر گزارش می شود و معمولا خشونت فیزیکی گزارش می شود. اگرچه همه خشونت ها الزاما در محیطی به نام خانواده صورت نمی‌گیرد و در محیط عمومی هم ممکن است خشونت به وقوع بپیوندد. مثلا اگر درخواست نامشروعی از زنی در محیط عمومی شود اگرچه ضرب و جرح اتفاق نیفتاده اما خشونت به وقوع پیوسته است.

وی خشونت های رفتاری و کلامی و عسر و حرج را از انواع دیگر خشونت وجوه برشمرد و گفت: در جامعه ما هم، مردم عمده این خشونت ها را تجربه می کنند. آنچه که در این حوزه اهمیت دارد تدوین برنامه هایی است که روی ارتقای سلامت روانی و اجتماعی تاثیر بگذارد. ارتقای سلامت روانی اجتماعی می تواند نقش  بسیار تعیین کننده ای در کنترل، پیشگیری و کاهش انواع مختلف خشونت را داشته باشد البته به شرط آنکه این برنامه ها مبتنی بر شواهد و متناسب مخاطب باشد و تمام سطوح پیشگیری از جمله سطح پیشگیری اولیه یعنی اطلاع رسانی، پیشگیری سطح دوم یعنی مداخله و پیشگیری سطح سوم یعنی بازتوانی را به نوعی شامل شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برنامه ها باید فراگیر بوده و جامعیت لازم، استمرار و پایداری و اثربخشی خود را داشته باشد. محتوایی که متناسب با مخاطب و با روش مناسب، جذاب و متنوع تولید می شود خیلی می تواند در کیفیت تاثیرگذاری برنامه های مرتبط با حوزه خشونت اهمیت داشته باشد.

موسوی چلک با اشاره به  پیشگیری سطح دو و لزوم تسهیل دسترسی کسانی که به هر دلیلی در معرض خشونت شدید هستند یا خشونت نسبت به آنها وارد می شود به برنامه های ارتقای سلامت روانی و اجتماعی، گفت: طبیعتا  تسهیل دسترسی به خدمات مناسب اعم از خدمات روانشناختی، درمانی ، حقوقی و سایر خدمات اجتماعی می تواند در ارتقای سلامت روانی بسیار تاثیرگذار باشد تا افراد به موقع بتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند و طبیعتا بازتوانی افرادی که به هر دلیلی درگیر خشونت شدند، آن هم می تواند در اثربخشی مداخلات تاثیرگذار باشد.

یادآور می شود براساس آمار پزشکی‌قانونی استان تهران در سه ماه نخست سال‌جاری ۲۶هزار و ۱۲۵ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی ۲۴هزار و ۳۲۸ نفر اعلام شده بود، ۷ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش اداره کل پزشکی‌قانونی استان تهران از کل مراجعان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در سه ماهه نخست سال‌جاری، ۱۶هزار و ۵۱۱ نفر مرد و ۹۶۱۴ نفر زن بوده‌اند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x