آغاز تحقیقات اسپانیا درباره کشته شدن مهاجران در مرز با مراکش

دادستانی کل اسپانیا از آغاز تحقیقی درباره حادثه کشته شدن دست‌کم ۲۳ مهاجری که قصد داشتند از مراکش وارد این کشور شوند، خبر داد.

به گزارش نخ نیوز، به نوشته روزنامه عربی۲۱، چند ساعت پس از درخواست سازمان ملل برای آغاز تحقیقی مستقل درباره فاجعه کشته شدن دست‌کم ۲۳ مهاجر آفریقایی که قصد داشتند از مراکش وارد منطقه ملیلیه در اسپانیا شوند، دادستانی کل اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، درخواست شد برای روشن شدن اینکه چه اتفاقی افتاده، تحقیقاتی آغاز شود.
طبق اعلام مراکش، در خونین‌ترین اتفاقی که در مرزهای مراکش و اسپانیا در دو منطقه سبته و ملیلیه، تنها مرزهای اتحادیه اروپا با قاره آفریقا رخ داد، زمانی که حدود ۲۰۰۰ مهاجر قصد عبور از منطقه حائل میان مراکش و ملیلیه را داشتند، دست‌کم ۲۳ مهاجر کشته شده و ۱۴۰ پلیس زخمی شدند.
دادستانی کل اسپانیا علت این تصمیم را جدی بودن خطر این اتفاق دانست که به حقوق اولیه انسانی افراد آسیب وارد کرده است.
مسؤولان مراکشی پس از این فاجعه ضمن اشاره به اینکه مهاجران از ابزارهای بسیار خشنی استفاده کرده بودند، توضیح دادند که قربانیان این حادثه بر اثر ازدحام جمعیت و سقوط از حصار آهنی جان خود را از دست دادند.
دادستانی کل مراکش در شهر الناظور پس از این ماجرا، اتهاماتی را علیه ۶۵ مهاجر بازداشت شده مطرح کردند که از جمله آنها ورود غیرقانونی به خاک مراکش، خشونت علیه کارکنان دولتی و تجمع مسلحانه بودند.
سازمان ملل نیز سه‌شنبه مسؤولان مراکشی و اسپانیایی را به استفاده از زور بیش از حد در برخورد با مهاجران غیرقانونی متهم کرد.
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه از تصاویر منتشر شده از فاجعه اخیر در مرزهای مراکش-اسپانیا که به کشته شدن ده‌ها انسان، پناهجو و یا مهاجر ختم شد، شوکه شده، گفت: ما شاهد استفاده از زور بیش از حد از سوی مسؤولان بودیم و این مساله نیاز به تحقیق دارد زیرا آنچه رخ داده قابل قبول نیست و کشورها بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین پناهجویان تعهداتی دارند.
دوجاریک در پاسخ به این سوال خبرنگاران که منظور از مسؤولانی که در ملیلیه در مورد مهاجران خشونت بیش از حدی نشان دادند، گفت: ما این مورد را در هر دو طرف مرزها مشاهده کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا