آب شیرین‌کن ۴ دلاری آب آشامیدنی میدهد به شما!

یک سیستم آب شیرین کن ۴ دلاری با استفاده از روشی که تجمع نمک را کاهش می‌دهد، آب آشامیدنی تمیز و مداوم را برای یک خانواده فراهم می‌کند.

به گزارش نخ نیوز و به نقل از ایسنا، گروهی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک روش مقرون‌به‌صرفه جدید برای نمک‌زدایی از آب با انرژی خورشیدی ابداع کرده‌اند که از مشکل رایج تجمع نمک در دستگاه‌های مشابه جلوگیری می‌کند.

این دستگاه جدید با هزینه تنها چهار دلاری و اندازه یک متر مربعی می‌تواند آب آشامیدنی سالم روزانه را برای یک خانواده فراهم کند. همچنین با استفاده از مواد در دسترس، به راحتی تهیه و ساخته شده است، به این معنی که این سیستم، مقیاس‌پذیر است و می‌تواند برای افراد زیادی در سراسر جهان ساخته و به کار گرفته شود.

به گفته “یونیسف”، کمبود آب آشامیدنی تا سال ۲۰۲۵ بر نیمی از جمعیت جهان تأثیر می‌گذارد. در واقع، چهار میلیارد نفر معادل تقریباً دو سوم جمعیت جهان در حال حاضر حداقل برای یک ماه در سال تحت تأثیر کمبود شدید آب آشامیدنی قرار دارند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه “شانگهای جیائو تونگ” یک دستگاه نمک‌زدایی خورشیدی بدون فتیله -بخشی که معمولاً به دلیل تجمع نمک نیاز به تمیز کردن یا حتی تعویض زیادی نیاز دارد- ساختند. آنها با انجام این کار بر این باورند که سیستمی ساخته‌اند که می‌تواند به حل مشکل کمبود آب در جهان با کارایی بی‌سابقه‌ای کمک کند.

این دستگاه جدید که فرآیند ساخت و توسعه آن در مجله Nature Communications منتشر شده است، از چندین لایه تشکیل شده است که در بالای ظرفی از آب شور شناور هستند. ابتدا یک لایه نازک از مواد با سوراخ‌های ریز قسمتی از آب را از ظرف بیرون می‌کشد و گرمای نور خورشید را جذب می‌کند، سپس این آب را تبخیر می‌کند و در نهایت آن بخار را متراکم و به عنوان آب آشامیدنی جمع‌آوری می‌کند.

محققان در بیانیه خود توضیح دادند که سوراخ‌های موجود در دستگاه به اندازه‌ای بزرگ هستند که اجازه می‌دهند یک گردش همرفتی طبیعی بین لایه بالایی گرمتر آب و مخزن سردتر زیر آن به وجود بیاید. به عبارت دیگر، کمی آب شور گرم پس از این فرآیند باقی می‌ماند که سپس به طور طبیعی به بقیه آب خنک زیر کشیده می‌شود و رقیق می‌شود.

محققان توضیح می‌دهند که این روش بیش از ۸۰ درصد در تبخیر آبی که تا ۲۰ درصد غلظت نمک دارد، با انرژی خورشیدی کارآمد است. علاوه بر این، پس از یک هفته استفاده، هیچ رسوبی شامل تجمع نمک مضری که می‌تواند باعث آسیب رساندن یا کاهش کارایی دستگاه شود، شناسایی نشده است.

سیستم‌های نمک زدایی این پتانسیل را دارند که آب آشامیدنی پاک را به مناطقی که در حال حاضر از کمبود آب رنج می‌برند، بیاورند. سال گذشته، اولین سیستم نمک‌زدایی با انرژی موجی در جهان راه‌اندازی شد و یک طراح نیز برنده جایزه طراحی “لکسوس” برای سیستم نوری نمک‌زدایی برای مکان‌های دوردست شد.

محققان موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه “شانگهای جیائو تونگ” همچنین گفتند که سیستم آنها می‌تواند به راحتی و به سرعت در مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی مستقر شود و به تلاش‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی در سراسر جهان کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا