رئیس اطلاعات روسیه به آمریکا هشدار داد

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت: نورچشمی‌ها در ایالات متحده همچنان بر این باورند که می‌توانند تا زمانی که بخواهند تجاوز علیه روسیه را دنبال کنند اما این عقیده کوته‌فکرانه با عواقب بسیار خطرناکی همراه است.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه دوشنبه گفت: امروز، افراد صاحب نفوذ آمریکایی همچنان بر این باورند که می‌توانند تا هر زمانی که بخواهند علیه کشور ما تجاوز کنند و هزاران و هزار شهروند اوکراینی و مزدور را به آتش خصومت‌ها بیندازند. چنین عقیده کوته‌بینانه‌ای کاملا مملو از عواقب خطرناکی است.
ناریشکین در آغاز نمایشگاه مستند تاریخی تحت عنوان “بحران موشکی کوبا؛ ۶۰ سال بعد” در موزه مرکزی نیروهای مسلح روسیه گفت: سالگرد بحران موشکی کوبا و بسیاری از اسنادی که در این نمایشگاه قابل توجه به نمایش گذاشته شده هم در این باره هشدار می‌دهد.
سرگئی ناریشکین خاطرنشان کرد که دقیقاً ۶۰ سال پیش، درست در روزهای ماه اکتبر، جهان یک قدم تا یک درگیری هسته‌ای تمام‌عیار فاصله داشت.
مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت: به یاد می‌آورم که تا سال ۱۹۶۲، ایالات متحده موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای در خاک ترکیه مستقر کرده بود، که البته خطر درگیری بالقوه با کشور ما را به همراه داشت. به نوبه خود، اتحاد جماهیر شوروی، به دنبال تأمین ایمنی مردم دوست کوبا از برنامه‌های تهاجمی آمریکا، موشک‌های خود را در این جزیره قرار داد. برای واشنگتن، محاصره قلمرو شوروی با پایگاه‌های نظامی آن یک چیز است و کشف ناگهانی موشک‌های شوروی در نزدیکی خط ساحلی ایالات متحده چیز دیگری است. واکنش صاحب‌نفوذهای سیاسی آمریکا که مدت‌ها خودشان را با استثناگرایی قانع کرده بودند، دردناک، اعصاب خردکن و سخت بود. تنها تحت فشار شرایط بود که کاخ سفید مجبور شد اعتراف کند که تنها یک راه مسالمت‌آمیز برای حل این بحران وجود دارد و آن به رسمیت شناختن فوری و متقابل خطوط قرمز بود.
ناریشکین نقش مهمی را که آناتولی دوبرینین، فرستاده شوروی در ایالات متحده و الکساندر فکلیسوف، افسر اطلاعات خارجی اتحاد جماهیر شوروی در واشنگتن در دفاع از موقعیت اتحاد جماهیر شوروی و تلاش برای سازش داشتند، برجسته کرد.
مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه افزود: باید بپذیریم که در میان دولت کندی نیز افراد منطقی وجود داشتند که می‌توانستند عواقب اقدامات خود را بسنجند و مسئولیت سخنان خود را بر عهده بگیرند. در نهایت سازش حاصل شد؛ واشنگتن و مسکو موشک‌های خود را به ترتیب از ترکیه و کوبا خارج کردند و دنیا نفس راحتی کشید.
سرگئی ناریشکین تاکید کرد که امروزه بسیاری از کارشناسان و دانشمندان علوم سیاسی در تلاش هستند تا وضعیت کنونی جهان را با رویدادهای ناراحت‌کننده ۶۰ سال پیش مقایسه کنند.
او گفت: اما اگر صادقانه این مسیر را دنبال کنیم، در میان رهبران امروزی و در میان سیاستمداران کشورهای غربی امروزی، شخصیت سیاسی برابر با جان اف کندی نخواهیم یافت. و توجه کنید که در دسامبر سال گذشته و ژانویه سال جاری، نه رهبری ایالات متحده و نه رهبران ناتو در پاسخ به پیشنهادات کاملاً طبیعی طرف روسیه نتوانستند عملاً تعهد خود را به اصل اساسی حقوق بین‌الملل مبنی بر “برابری و امنیت غیر قابل تقسیم” بیان کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا