بحران اوکراین؛ رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی

به گزارش نخ نیوز، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه اعلام کرد که به دلیل جنگ در اوکراین و شوک ناشی از آن به بازارهای غلات و روغن نباتی، قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه مارس به «بالاترین سطح رکورد» خود رسیده است.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده غلات دنیا محسوب می‌شود و نهادهای ناظر پیش‌تر هم نسبت به تبعات این جنگ هشدار داده بودند.

به نقل از یورونیوز، تازه ترین اخبار از اوکراین حاکی است؛ اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به‌ همراه جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه در راه سفر به کی‌یف هستند. هدف اصلی این دو از این سفر حمایت از اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه است.

بحران اوکراین؛ رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی

روبرتا متسولا رییس پارلمان اروپا نیز به تازگی با سفر به کی‌یف حمایت خود را از رهبران فعلی اوکراین نشان داده بود. 

فن درلاین با انتشار عکسی در حساب توییتری خود که او را همراه جوزپ بورل و نخست وزیر اسلواکی در ایستگاه قطاری در اسلواکی نشان می داد، نوشت: «بی صبرانه منتظر رسیدن به ‌کی‌یف هستم.»

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم در گفت و گو با شبکه بریتانیایی اسکای نیوز قبول کرده که تلفات و خسارات وارده به نیروهای روسیه زیاد بوده است. پسکوف اذعان کرده که ۴۴ روز پس از آغاز حمله نظامی کشورش به خاک اوکراین، خسارات و تلفات وارده برای روسیه «یک تراژدی عظیم» را رقم زده است.

او ابراز امیداواری کرد مسکو بتواند در روزهای آتی به اهداف مدنظر خود در این جنگ دست یابد.

بحران اوکراین؛ رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی

روسیه با عقب راندن نیروهایش از حومه کی‌یف، تمرکز خود را بر شرق و جنوب‌شرقی اوکراین معطوف کرده و احتمال می‌رود عملیات بزرگی را در این منطقه آغاز کند.

یورونیوز همچنین نوشت: ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد احتمال حمله موشکی و هوایی علیه اوکراین از خاک بلاروس تشدید شده است.

اُلکساندر شپوتون سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه در یک نشست خبری گفت که بلاروس در حال انجام فعالیت‌های عملیاتی و رزمی در پایگاه‌های آموزشی این کشور است.

بحران اوکراین؛ رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی

بر اساس اطلاعات رسمی منتشره از سوی اوکراین، روسیه تمرکز خود را بر تصرف ماریوپل و تدارک حمله در بخش‌های شرقی اوکراین متمرکز کرده است.

شپوتون گفت که ارتش روسیه به مسدود کردن راه‌های ارتباطی خارکیف ادامه می‌دهد و برای جلوگیری از پیشروی ارتش اوکراین از تاکتیک مین‌گذاری استفاده می‌کند.

سرویس اطلاعاتی ارتش انگلیس هم روز جمعه ادعا کرد نیروهای نظامی روسیه شمال اوکراین را به مقصد بلاروس و روسیه ترک می کند. بنابر اطلاعات وزارت دفاع انگلیس احتمال می‌رود روسیه بخشی از این نیروها را به شرق اوکراین منتقل کند. 

بحران اوکراین؛ رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی

پیش‌تر مسکو اعلام کرده بود با هدف کنترل کامل بر مناطق شرقی و جنوب شرقی اوکراین نیروهای خود را در حومه کی‌یف فرا خوانده است. 

خبر دیگر این که سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد در نتیجه اصابت موشک به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک دست‌کم ۳۹ نفر غیر نظامی کشته‌شده اند. ۴ نفر از قربانیان کودک هستند.

بحران اوکراین؛ رکورد کم‌سابقه قیمت جهانی مواد غذایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا