آغاز فعالیت گروه‌های تروریستی در اوکراین دور از ذهن نیست

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به اعلام آمادگی برخی افراد مسلح تکفیری برای کمک به اوکراین در منازعه این کشور با روسیه خاطرنشان کرد: شرایط در برخی مناطق برای حضور تروریست‌ها مهیا است و در صورت ادامه دار بودن منازعه میان روسیه و اوکراین، آغاز فعالیت این گروه‌ها دور از ذهن نیست.

مریم خالقی‌نژاد در گفت‌وگو با نخ نیوز به نقل از ایسنا، با اشاره به فراخوان اوکراین مبنی بر جذب سرباز از کشورهای مختلف دنیا جهت مقابله با اقدامات روسیه، اظهار کرد: از زمانی که تانک‌های روسی وارد اوکراین شدند، کی‌یف اعلام کرد که داوطلبان بین‌المللی را برای کمک به نبرد با نیروهای مسکو می‌پذیرد. رئیس‌جمهور اوکراین نیز «لژیون بین‌المللی دفاع ارضی اوکراین» را به راه انداخت و ویزا را برای داوطلبان لغو کرد.
وی افزود: اگرچه برخی مقامات اوکراین اعلام کرده‌اند که ارتش اوکراین به اندازه کافی سرباز در صفوف خود دارد، اما می‌خواهند به جهانیان نشان دهد که اوکراین از دموکراسی و ارزش‌های بین المللی دفاع می‌کند.
این تحلیل‌گر مسائل بین الملل با بیان اینکه «فراخوان نیروهای سرباز یا تشویق سربازان دشمن به تسلیم شدن همه نشان از امید ناامید شده اوکراین از متحدانی است که سال‌ها پیش برای کاهش قدرت این کشور قول‌هایی مبنی بر حمایت از این خاک را داده‌اند»، خاطرنشان کرد: بهتر است از توسل جستن زلنسکی (رئیس جمهوری اوکراین) به چنین راه‌حل‌هایی، برای تقویت نیروهای مقاومتی کشورش درس‌های تاریخی زیادی گرفته شود؛ در روز چهارم جنگ ما شاهد اقداماتی از سوی اوکراین مبنی بر فراخوان جذب سربازان خارجی هستیم که این نشان دهنده دستان خالی اوکراین است.
آغاز فعالیت گروه‌های تروریستی در اوکراین دور از ذهن نیست
خالقی‌نژاد در ادامه با اشاره به تهدید حضور گروهک‌های تروریستی در مناطق درگیر در اوکراین تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های گروه‌های تروریستی فرصت طلبی‌ و استفاده از خلاءهای امنیتی و بحرانی برای باز فعال شدن و حتی نفوذ کردن به خاک یک کشور است. این روزها در بسیاری از رسانه‌ها صحبت از انتقال تروریست‌ها به‌ویژه تروریست‌های شمال سوریه و افراطگرایانی که در مساله قره باغ فعالیت داشتند به اوکراین است. همچنین مطالبی درباره پیوستن یا اعلام آمادگی برخی افراد مسلح تکفیری به یاری اوکراینی‌ها منتشر شده که حتی عنوان کرده‌اند که با اوکراینی‌ها حس هم‌دردی دارند و آنها را برادر و خواهر خود می‌دانند و می‌خواهند با پیوستن به لژیون‌های بین‌المللی، به یاری آن‌ها بروند. بنابراین شرایط در برخی مناطق برای حضور تروریست‌ها به واسطه برخی کشورها مهیا است و در صورت ادامه دار بودن منازعه میان روسیه و اوکراین، آغاز فعالیت این گروه‌ها دور از ذهن نیست. 
در این زمینه بیشتر بخوانید:
وزیرخارجه اوکراین: نزدیک به ۲۰ هزار خارجی برای جنگ درخواست داده‌اند
خطر داعش اروپایی در اوکراین 
ترکیه از روی دلسوزی به اوکراین نیرو روانه نمی‌کند
وی درباره اهداف تروریست‌ها از حضور در اوکراین نیز اظهار کرد: نخستین هدف‌ گروه‌های تروریستی در اوکراین پیگیری منافع کشورهای حامی در این درگیری هست. برای مثال خیلی از اخبار منتشر شده مکرراً بیان می کنند که «ترکیه به اوکراین مزدور می‌فرستد»؛ بی تردید ترکیه از روی دلسوزی این نیروها را به اوکراین روانه نمی‌کند، بلکه نیروها را برای قوی کردن جبهه متحد و پیگیری اهداف خود به اوکراین روانه می‌کند. این احتمال را نیز باید در نظر داشته باشیم که در صورت پیروز شدن اوکراین در منازعه‌ی با روسیه، کشورهای حامی اوکراین و یاری دهنده او برگ برنده بسیار خوبی خواهند داشت.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ادامه داد: گسترش حوزه فعالیت‌ دومین هدفی است که گروه‌های تروریستی با حضور در اوکراین آن را محقق می‌کنند؛ این گروه‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند در سرزمین‌های مختلف اشاعه پیدا کنند و این گسترش حوزه جغرافیایی فعالیت‌های گروهک‌ها منجر به افزایش قدرت‌ و باز فعالیت آن‌ها می‌شود که یکی از محورهای مهم استراتژیک گروهک‌ها است.
خالقی نژاد همچنین درباره حامیان این گروهک‌ها گفت: برای پیش‌بینی اینکه کدام کشورها حامیان این گروهک‌ها خواهند بود، تنها می‌شود به برخی مطالب منتشر شده در این زمینه در رسانه‌ها رجوع کرد که حکایت از اقدامات کشورهایی مانند ترکیه را دارند. همچنین در چند سال گذشته مشخص است که چه کشورهایی در پستوی تقویت و نفوذ برخی گروه‌های افراطی به سرزمین‌ها دیگر و به میدان آوردن‌شان هستند؛ هرجا نگاه کنید بی تردید شاهد نقش‌آفرینی اسرائیل و متحدانش در این زمینه هستیم. به نظر من در صورت ادامه دار بودن منازعه میان روسیه و اوکراین دست کشورهایی اعم از اسرائیل، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و ترکیه برای استفاده از اهرم انتقال سربازان تروریستی باز است.
وی با اشاره به تاثیرات منازعه میان روسیه و اوکراین بر منطقه خاورمیانه گفت: بی تردید در هر جنگی که در جهان رخ می‌دهد، کشورهای دور و نزدیک به طرفین جنگ نیز تاثیرات آن را احساس خواهند کرد. در صورت ادامه‌دار بودن این تنش، بیشترین تاثیراتش در منطقه خاورمیانه هم به صورت تهدید و هم به صورت فرصت بروز خواهد کرد. اگر خط مستقیم فرضی از اوکراین تا کشورهای خاورمیانه را دنبال کنیم، این منطقه فقط یک همسایه دور اوکراین با فاصله تقریباً هزار کیلومتر به نظر می‌رسد.
تاثیرات اقتصادی تنش میان روسیه و اوکراین از روزهای نخست بر کشورهای خاورمیانه سایه انداخت
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «از نظر اقتصادی، برخی از کشورهای خاورمیانه به عنوان شرکای تجاری به اوکراین و روسیه بسیار نزدیک هستند و به همین دلیل نیز اثرات این بحران به طور مادی – اگرچه به طور ناهمگن– بر اقتصاد خاورمیانه تاثیر می‌گذارد»، خاطر نشان کرد: تاثیرات اقتصادی تنش میان روسیه و اوکراین از روزهای نخست بر کشورهای خاورمیانه سایه انداخت؛ در همان روزهای ابتدایی شاهد تغییر در قیمت انرژی‌هایی مانند نفت و گاز بودیم و قیمت هر بشکه نفت به بیش از صد و پنج دلار رسید. با توجه به اینکه روسیه از صادرکنندگان انرژی به‌خصوص گاز به اروپا بود، این امر منجر به افزایش درخواست برای انرژی و صدور انرژی از خاورمیانه شد؛ از این رو برخی کشورهای صادر کننده انرژی بحران اوکراین را به مثابه یک فرصت برای خود می‌پندارند چرا که با کاهش صادرات انرژی روسیه، دریچه‌هایی برای افزایش صادرات کشورهای صادر کننده باز شده است.
در منازعه ویرانگر میان روسیه و اوکراین هیچ برنده‌ای وجود ندارد
خالقی نژاد با اشاره به درخواست آمریکا و اروپا از برخی کشورهای منطقه برای پر کردن جای خالی روسیه در بازار انرژی تصریح کرد: واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد که این جایگزینی‌ها بتواند به سرعت جای خالی روسیه را در تبادلات انرژی با اروپا پر کند؛ از آنجایی که مقامات اتحادیه اروپا علاقه خود را به تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی اعلام کرده‌اند، کشورهای صادرکننده گاز مانند قطر، عربستان سعودی، کویت، لیبی و الجزایر حتمالاً شاهد افزایش ساختاری تقاضا از سوی اروپا خواهند بود و ممکن است شاهد بهبود در ترازهای مالی و خارجی و رشد بالاتر خود باشند اما در منازعه ویرانگر میان روسیه و اوکراین هیچ برنده‌ای وجود ندارد.
وی افزود: از دیگر تاثیرات منازعه میان روسیه و اوکراین که منطقه خاورمیانه تجربه برخورد با آن را دارد، تحریم‌های اعمالی از سوی غرب در خصوص مشارکت با روسیه است که منجر به کاهش و یا سخت‌تر شدن ارتباطات شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف با روسیه خواهد شد.
بحران تامین گندم بعد از منازعه اوکراین برای بسیاری آشکار است
این تحلیل‌گر مسائل منطقه افزایش اختلافات غرب و روسیه در مکان‌های درگیر جنگ در خاورمیانه نظیر سوریه و لیبی را از دیگر تاثیرات منازعه روسیه و اوکراین عنوان واظهار کرد: اوکراین یکی از مراکز مهم صادرکننده گندم به جهان بخصوص خاورمیانه است. همچنین صادرات گندم روسیه به برخی کشورها قابل تامل است. بحران تامین گندم بعد از منازعه اوکراین برای بسیاری آشکار است؛ چرا که شکنندگی برخی کشورهای وارد کننده گندم (لبنان،سوریه، یمن و…) یکی دیگر از پیامدهای این بحران برای منطقه است؛ به نظر این بحران قرار است زنجیره تامین غلات و دانه‌های روغنی را مختل کند، قیمت مواد غذایی را افزایش دهد و هزینه‌های تولید داخلی در کشاورزی را بالا ببرد. کاهش محصول و درآمد، به ویژه برای کشاورزان خرده پا، پیامدهای نامطلوبی بر معیشت خواهد داشت و احتمالاً به طور نامتناسبی بر افرادی که در میان اقشار فقیر و آسیب پذیر و برای درآمد خود به کشاورزی وابسته هستند، تأثیر می‌گذارد. با این اوصاف کشورهای وارد کننده گندم باید به فکر جایگزینی برای این گندم خود در شرایط بحرانی روسیه و اوکراین باشند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x