سال آینده ۲۰ خدمت به دفاتر ثبت اسناد رسمی تفویض می‌شود

به گزارش نخ نیوز، حسن بابایی سه شنبه شب در ادامه سفر استانی به آذربایجان شرقی و در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی، گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، به دنبال ایجاد تحولات اساسی در بحث دفاتر ثبت اسناد رسمی هستیم و برون سپاری خدمات ثبتی و تفویض این خدمات به دفاتر ثبت اسناد رسمی، در این چارچوب طراحی و اجرایی می شود.

وی اظهار کرد: در برون سپاری خدمات ثبتی موافقت ریاست قوه قضاییه را هم اخذ کرده ایم و امیدواریم بخشی از دغدغه های مالی سردفتران از این رهگذر مرتفع شود.

بابایی تاکید کرد: از اعضای کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی درخواست می کنم اگر موارد دیگری به غیر از ۲۰ خدمت ثبتی در نظر گرفته شده برای تفویض، به ذهنشان رسید، مراتب را به کمیته برون سپاری سازمان اسناد و املاک کشور اعلام کنند تا مورد بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص در همین رابطه این است که در ادارت کل ثبت اسناد و املاک استان ها کمیته فناوری تشکیل شود تا در جریان برون سپاری ها، دانش و فرایندهای لازم، حداقل به دفتریاران انتقال داده شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با بیان اینکه سردفتران و دفتریاران جزئی از همکاران و بخشی از خانواده در سازمان ثبت هستند، گفت: رفع مشکلات فعالان این حوزه را در دستور کار قرار داده ایم و تا حصول نتیجه، تلاش هایمان را دامه خواهیم داد.

وی اظهار کرد: بر همین مبناست که اعتقاد داریم مشاوران و بنگاه داران املاک یا خودرو فقط باید نقش راهنمایی کننده داشته باشند و تنظیم سند نقل و انتقالات مربوطه حتما” در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

معاون رئیس قوه قضاییه خواستار انسجام بیشتر کانون های سردفتران و دفتریاران کشور شد و پیشنهاد ایجاد تشکلی ملی برای فعالان این حوزه را داد.

بابایی گفت: به باور من کانون سردفتران و دفتریاران، باید پارلمان ملی و مجموعه اجرایی قوی ای داشته باشد تا بتوانیم مشترکا” اقدامات خوبی طراحی کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مشکلات سال های دور و نزدیک حاکم بر صنف سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: بخشی از مشکلات،  زیرساختی بوده که در دهه های گذشته وجود داشته و متاسفانه بخش هایی از تا الان هم ادامه داشته است.

 وی گفت: حاکمیت این مشکلات باعث شده ساختار به وجود آمده، سست و بدون چارچوب های قانونی باشد ضمن اینکه بسیاری از قوانین نیز متعلق به دهه های گذشته است که در همپیوندی با ارتباطات ضعیف کانون های سردفتران و دفتریاران با قوه قضاییه، مشکلات را دوچندان کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفاریاران آذربایجان شرقی که در جلسه حضور داشتند را مورد خطاب قرار داد و با اشاره مجدد به اینکه شما جزئی از خانواده ما هستید، تاکید کرد: گذشته را فراموش کنید و در دوره جدید با همدلی، در فکر طراحی و اجرای برنامه ها و کارهای کلان و به ویژه دغدغه های مشترک باشید.

بابایی، اجرای کاداستر را یکی از دغدغه های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برشمرد و گفت: تحقق این برنامه مهم می تواند آثار مطلوبی بدنبال داشته باشد چنانکه بخش قابل توجهی از منافع آن به دفاتر ثبت اسناد رسمی برمی گردد. 

وی همچنین تاکید کرد: هرچند که نقل و انتقال ها در دوره پساکاداستر در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام خواهد شد ولی نباید تعرفه های موجود ملاک عمل باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: آذربایجان شرقی دهمین استانی است که در چهار ماه اخیر میزبان سفرها استانی ما شده است.

بابایی گفت: آذربایجان شرقی مهد دلاوری هاست و در بسیاری از مولفه ها، استانی پیشرو و توسعه یافته است و در موارد متعددی می تواند الگوی سایر استان های کشور باشد.

محمد افخمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی نیز این جلسه گزارش اجمالی ارائه کرد و سپس هر یک از  اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی به طرح نکته نظرات خود پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا