کشف ۱۶ دستگاه ماینر استخراج بیت‌کوین در شهرستان نمین

کیوان وفاخواه روز یکشنبه گفت: به دنبال دریافت گزارش های مردمی مبنی بر فعالیت غیرقانونی و استخراج ارز دیجیتال”بیت‌کوین” در یک واحد دامداری واقع در یکی از روستاهای بخش آبی بیگلو شهرستان نمین، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: ماموران اداره برق با شناسایی و اطمینان از صحت گزارش های دریافتی و پس از هماهنگی با مقام قضایی به محل مورد نظر اعزام و موفق به کشف و ضبط ۱۶ دستگاه ماینر استخراج بیت‌کوین شدند.

وی اظهار کرد: متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شد.

او بیان کرد: دستگاه‌های ماینر، علاوه بر مصرف بالای برق و استفاده از تعرفه ارزان، خسارت زیادی به شبکه توزیع برق وارد کرده و بخشی از خاموشی‌ ناخواسته را سبب و باعث آسیب جدی به لوازم برقی شهروندان می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال نیاز به مصرف برق زیادی دارد برای همین افراد سودجویی که با استفاده از انشعاب غیرمجاز برق اقدام به فعالیت غیرقانونی کنند، مجرم شناخته شده و با آنها بدون اغماض برخورد خواهد شد.

مدیر توزیع برق شهرستان نمین از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به سامانه فوریت های برق (۱۲۱) گزارش دهند.

وفاخواه ادامه داد: همچنین لینک مربوط به گزارش های مردمی در خصوص استخراج غیرمجاز رمزارز در اپلیکیشن “برق من” نیز فراهم شده و شهروندان این اطمینان را داشته باشند که این همراهی و همکاری برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال علاوه بر دریافت جایزه نقدی به تناسب میزان ماینرهای کشف شده تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، کاملا محرمانه خواهد بود.

به گزارش، تاکنون در مجموع حدود ۲ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال”بیت کوین” غیر مجاز در استان اردبیل کشف و ضبط شده است.

ارزهای دیجیتال و پول مجازی مانند بیت‌کوین پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال بویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل در مسیر جاده ارتباطی اردبیل – آستارا واقع است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x