بایدن: پوتین تصمیمش را برای حمله به اوکراین گرفته

رئیس جمهور آمریکا گفته که معتقد است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم نهایی خود را برای حمله به اوکراین گرفته است و ظرف چند روز آینده حمله می‌کند.

به گزارش نخ نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، گفت که نیروهای مسلح مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین – که کی‌یف آنها را جدایی طلب می‌خواند – در روزهای اخیر مرتکب “نقض فاحش” آتش بس شده اند.
وی با اشاره به اینکه نیروهای طرفدار روسیه مقامات کی‌یف را مسئول حملات دونباس در شرق اوکراین می‌دانند، افزود: روسیه یک کمپین گسترده اطلاعات نادرست را برای بهانه تراشی جهت حمله به اوکراین راه اندازی کرده است.
بایدن حضور حدود ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین و بلاروس و در دریای سیاه را تایید کرد و گفت: ما دلایل خود را داریم که معتقدیم روسیه در روزهای آینده به اوکراین حمله خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد که “کی‌یف، پایتخت اوکراین که محل زندگی ۲.۸ میلیون انسان بی گناه است نیز هدف قرار خواهد گرفت.”
وی گفت که ایالات متحده به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد، اما به کمک‌های دفاعی خود ادامه خواهد داد.
بایدن تاکید کرد که غرب با اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین موافق و در این امر جدی است و هرگونه تهاجم روسیه به یک “جنگ فاجعه‌بار” منجر خواهد شد.
تلاش‌های دیپلماتیک
بایدن درهای دیپلماسی را به روی مسکو باز گذاشت و گفت: “می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه هنوز هم می‌تواند دیپلماسی را انتخاب کند و دیر نشده است. اگر روسیه گزینه تشدید تنش را انتخاب کند، این درها را می‌بندد و ما آماده‌ایم در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کنیم.”
رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کشورش با سرگئی لاوروف، همتای روس وی طی روز پنجشنبه ۲۴ فوریه در اروپا، افزود: «روسیه باید بین دیپلماسی و پیامدهای فاجعه باری که از اقدامات نظامی آن به همراه خواهد داشت، یکی را انتخاب کند.»
اوایل روز جمعه، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و رهبران متحدان کلیدی ایالات متحده در تماسی تلفنی نسبت به “تداوم تجمع نیروهای” روسی در نزدیکی اوکراین ابراز نگرانی کرده و “حمایت خود را از حاکمیت اوکراین تکرار کردند.”
در بیانیه کاخ سفید آمده که رهبران فوق “متعهد به ادامه دیپلماسی برای تنش زدایی و در عین حال اطمینان از تمایل به تحمیل تحریم‌های اقتصادی سریع و هماهنگ بر روسیه در صورت انتخاب گزینه درگیری بیشتر هستند.”
اخیرا “وال استریت ژورنال” به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که حمله روسیه به اوکراین “قریب الوقوع” است و مسکو از تانک، هواپیما و حملات سایبری استفاده خواهد کرد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x