نخ نیوز : چند صباحی است که مردم و اهالی متدین جزیره خارگ به خاطرکیفیت بسیارنامطلوب و پائین وسایل تردد دریایی واوضاع نابسامان آن به گونه ای شده اند که حتی برادر با برادر بخاطر این دوگانگی ها و عدم پاسخگویی مسئولان ذیربط با هم قهرکرده اند
به گزارش نخ نیوز، سید فریور موسوی : چند صباحی است که مردم و اهالی متدین جزیره خارگ به خاطرکیفیت بسیارنامطلوب و پائین وسایل تردد دریایی واوضاع نابسامان آن به گونه ای شده اند که حتی برادر با برادر بخاطر این دوگانگی ها و عدم پاسخگویی مسئولان ذیربط با هم قهرکرده اند !
وضعیت فعلی کشتیرانی و تردد دریایی نا ایمن به گونه ای است که درب هرخانه که می روی بحث اصلی ایشان ، وضعیت خطرناک تردد دریایی است ، شاید باورتان نشود اما وضعیت بگونه ای است که درهرخانواده هرنفرطرفدار یکی ازسه کشتی ای است که درمسیرخارگ به بوشهروبالعکس درحال تردد می باشند ! یکی قیمت کشتی برایش مهم است نه خرابی آن ، یکی قیمت برایش مهم نیست فقط می خواهد پایش به خشکی برسد حالا اگرهم درحال غرق شدن بود بالاخره کشتی های امداد ونجات به دادش خواهند رسید !
معلوم نیست چرا کسی نمی آید و با این مردم درد و دل کند و حرف دلشان رابشنود و اجازه دهد تا ایشان حرفشان رابزنند ! نه بخشدار بیانگر اصل ماجراها وپشت پرده های تردد نا ایمن و تبعیض هایی است که درصدورمجوزهای تردد میان کشتی مسیرخارگ به بوشهر و بالعکس می باشد ، نه شهردار و نه شورای اسلامی شهری که هنوزمشغول بکارنشده است !
چند صباحی است که پیرامون اوضاع رقت بارتردد دریایی مطلب می نویسیم که دراین میان خیلی ها را نیز ازخودمان رنجانده ایم اما چه کنیم که دلمان به حال این مردم ، آنهم درگرمای بالای 50 درجه ورطوبت 100 درصدی این جزیره می سوزد ! دروغ چرا بنده برای تردد ، هواپیما را انتخاب کرده ام و اگرگردنم را بزنند با هیچکدام از این کشتی ها به بوشهرتردد نخواهم کرد . . . ( قابل توجه آنهایی که می گفتند فلانی با چه وسیله ای تردد می کند ) ! ! !
درحال حاضر سه کشتی مسافربری درمسیردریایی خارگ به بوشهر و بالعکس به مردم جزیره خارگ سرویس می دهند که هرکدام برای خود یک سری مشکلات را به دنبال خود دارند و همین مشکلات باعث شده تا ضمن آنکه بازاررقابت میان این سه کشتی داغ ترشود ، اهالی خارگ نیزدرفضاهای مجازی ، با به رخ کشیدن کشتی مورد علاقه خود ، دیگری را ترغیب نمایند که مثلا" با کشتی مورد نظرایشان تردد نمایند و همین امرباعث شده تا درفضاهای مجازی به جای آنکه به دنبال راهکاری برای حل این معضل باشند ، به یکدیگرتاخت و تازکرده و دراین گیرودارموضوع های بی ارزش دیگری مانند ؛ رسول بچه ی خارگ نیست و انیس توی اهوازمتولد شده و شرکت نفت داره اطراف مناطق تحت پوشش خود فنس می کشد ! ! !
بومی بودن ، محل تحصیل و کارهای نفت درخارگ شده کاراصلی کاربران فضاهای مجازی و کسی توی فکر این نیست که بابا الان بیش از ده روزه که مشکل تردد به نقطه ی اوج خودش رسیده و اینگونه که مشخصه درمانی هم نداره ، چراکه دلایل متعددی مانع از حل این مشکل شده است . اینک و به دوراز اعتقادات جناحی و حمایتی ، با نگاهی کوتاه به وضعیت سه کشتی به جان هم افتاده ، می توانید وسیله تردد خود را به بوشهر و یا بالعکس انتخاب نمائید ! ! !
زمرد ، عروس این روزها !
شرکت کشتیرانی والفجر ، قدیمی ترین شرکت و شاید تنها ترین شرکت کشتیرانی دراین مسیربوده که بیشترین سروییس دهی درمسیرخارگ به بوشهر و بالعکس درتردد دریایی مردم نقش مهمی را ایفاکرده است که بالطبع رقمی معادل 72 میلیارد تومان طی حضوری 12 ساله برای شرکت خود درآمد بهمراه داشته است ! و هم اینک نیزبا کشتی زمرد به تردد خود ادامه می دهد اما مشکل اصلی این شرکت ، گران کردن یهویی بلیط این مسیرمی باشد که متاسفانه هیچگونه اصولی را درگران کردن نرخ بلیط مراعات ننموده است بعنوان مثال نه نرخ مصوبه ای فرمانداری بوشهررا انتخاب کرده و نه نرخ مصوب بخشداری خارگ را ! این شرکت پس ازاتمام قرادادش با شرکت پایانه های نفتی ایران درتاریخ سی و یکم تیرماه سال جاری ، ازاول مردادماه راسا" اقدام به برقراری تردد درمسیر فوق نمود و نرخ بلیط آزاد خود را به یکباره از26 هزارتومان به 40 هزارتومان افزایش داد و همین امر اولین جرقه را زد تا باعث شود مردم خارگ نسبت به این نرخ معترض بوده و اعلام نمایند که مسئولین باید جلوی این گرانی را بگیرند که تا این لحظه نه تنها اتفاق خاصی رخ نداده است بلکه هیچ مسئولی نتوانسته ازفروش بلیط این کشتیرانی آنهم با نرخ کاذب جلوگیری بعمل آورد ، کشتی زمرد بیست و هفت ساله ( بله ایشون 27 سال ازعمرشون می گذرد ) هم اکنون و تا پایان مردادماه آنهم با نرخ آزاد 40 هزارتومان درهمین مسیرتردد خواهد نمود و پس ازآن بایستی منتظر ماند و دید که عکس العمل مدیریت این کشتیرانی درقبال مسافران خارگی چه خواهد بود چراکه این شرکت اعلام نموده که هیچگونه مسئولیتی درقبال اهالی خارگ نخواهد داشت و اگرسهمیه های گذشته شرکت هایی چون شرکت پایانه های نفتی ایران و . . . به این کشتیرانی بازنگردد و صندلی های این کشتی پیش خرید نشود ، کشتی زمرد از این خط خارج خواهد شد ! این ازشاه گل کشتی ها . . .
اروس مهیار کیش ، نفرین شده !
اسفند ماه سال گذشته این کشتی ( کشتی مردم خارگ ) وارد خط تردد دریایی خارگ به بوشهر و بالعکس شد و همه مردم خارگ شادمان ازاینکه بالاخره خرید کشتی مصوب شده ی دولت برای ایشان به خارگ آمده است و دیگرمشکل تردد دریایی که یکی از مشکلات عدیده آنها بوده ، بزودی و برای همیشه حل خواهد شد ، اما متاسفانه ازبدو ورود ، این کشتی و مالک آن با مشکلات مختلفی ازجمله ندادن سوخت ، ندادن اسلکه جهت پهلوگیری ، ندادن کاپوتاژ خروج ، توقیف کشتی و . . . آنهم به دلایلی که تاکنون برای کسی مشخص نشده است ، مواجه گردیده و دراین راستا گفته می شود استانداری و فرمانداری بوشهرمخالف تردد این کشتی می باشند و حتی اعلام نموده اند مالکیت این کشتی مشکل دارد و تا وضعیت مالکیت آن مشخص نشود ، مجوزتردد نخواهد گرفت ! معلوم نیست کدام وضعیت مالکیت را می گویند ، آیا مسئولان عزیزمان دراستانداری و فرمانداری بوشهر نامه های معرفی مالک فعلی کشتی که از سوی ایشان صادرگردیده است را قبول ندارند ؟ آیا مناقصه ای دررابطه با مجری ساخت و مالک آن صورت نگرفته است ؟ آیا . . . ، حال سئوال اینجاست که اگراین کشتی مشکل مالکیتی دارد و اگر این کشتی نمی تواند درمسیر خارگ به بوشهر تردد نماید و حتی مالک فعلی آن نمی تواند کشتی را درمسیری دیگرجابجانماید ، پس چرا از روز اول به این کشتی مجوزتردد داده شده است ؟ چه کسی مجوزبه این کشتی داده است ؟ اگر مشکل مالکیتی دارد ، پش چرا هزینه های متحمل شده ازسوی الیاس فولادی مالک فعلی این کشتی را به ایشان پرداخت نمی نمایند تا هم کشتی راآزاد نمایند و هم مالک آن رارها سازند تا این بنده خدا هم به دنبال کارو زندگی اش برود ! اصلا" اگر این کشتی مشکل اش تردد دراین مسیراست ، اجازه دهید تا درمسیرهای دیگری تردد نماید ! اما دراین رابطه یکی ازمسئولان استانداری بوشهرمی گوید : این کشتی با مصوبات دولت خریداری شده و تنها بایستی درمسیرخارگ به بوشهر و بالعکس و یا خارگ به گناوه و بالعکس تردد نماید و این یعنی اینکه این کشتی متعلق به مردم خارگ است و بس ! اگراینگونه است پس چطورمی شود که مجوزتردد این کشتی به حالت راکد باقی مانده است ، اگراین کشتی مال مردم خارگ است ، پس چگونه است این کشتی که مال این مردم است ، نمی تواند تردد کند اما کشتی های دیگربا نرخ های غیرمصوب درحال تردد می باشند و این درحالی است که یکی ازاین کشتیها نا ایمن وبسیارخطرناک است !؟
رویای جنوب ،با موتورهای اوراق !
واما فعال ترین کشتی این روزهای آب های خلیج فارس ! کشتی رویای جنوب است که مالکیت آن متعلق به حاج عباس محمود نژاد می باشد که این کشتی راپس ازآنکه نهایت کارآیی اش رادرآبهای امارات انجام داده وبه حالتی اوراقی درآمده است ، راهی بندرگناوه شد که خیلی زود با رایزنی و پشتکارمسئولان دریایی ، درمسیردریایی خارگ به بوشهر و بالعکس قرارگرفت ! حمایت ازبخش خصوصی عالی است و باید این مهم به بالاترین سطح خود درکشورمان برسد اما این کشتی چگونه و توسط چه ارگان و یا نهادی وارد این مسیردریایی گردیده است واینکه آیا این کشتی ازتست های دریانوردی سربلند بیرون آمده است و یا اصلا" تستی داده یا نه ؟ خود حدیث مفصلی دارد ! مالک این کشتی همان مالکی است که دوکشتی هم درمسیردریایی خارگ به بندرگناوه و بالعکس داشته و دارد یعنی کشتی های مسافربری بری مهبد 1 وخوشنوا که این دومی چندی پیش ازروی داک تعمیراتی به سرویس بازگشته است ! . . . اما اگرازحق نگذریم باید اذعان داشت که مالک این کشتی کاراصلی اش کشتیرانی است و از پای تنور نانوایی به دریا نیآمده است ! ولی بهرحال مشکلات این کشتی آنگونه که مسافران و افراد اهل فن و اهالی دریا می گویند ، فنی است و مشکل موتوری دارد که تا کنون و بارها به دلیل خراب شدن یکی ازموتورها و حتی یک روز هم بخاطر قاطی شدن آب و روغن آن ، وسط خلیج همیشه فارس خاموش شده است که مسافران آن با نگرانی ، دلهره و اضطراب توسط شناورهای امدادی ناجی نجات یافته اند ! براستی مطابق برکدام قوانین و مقررات دریانوردی کشتی ای که بارها با حادثه مواجه شده و تا غرق شدن هم پیش رفته مجوزتردد می گیرد اما کشتی تازه ساختی مانند اروس مهیارکیش ، مجوز تردد نمی گیرد ؟! مشکل پول است ؟! مشکل بی کفایتی درصدورمجوزساخت این کشتی است ؟! یا . . . اصلا" در استان بوشهر و استانداری و فرمانداری بوشهر چه خبراست ؟! آقایان مسئول چراپاسخ نمی دهید ؟ آقای استاندارکه خود شما یک فرد نفتی می باشید ، تا این لحظه فریاد مرگ مردم خارگ رانشنیده ای ؟! مردم خارگ دچارمرگ تدریجی شده اند ، هرروز وهرلحظه درانتظارمرگ هستند ! آقای استاندار ، آقای فرماندار ، آقای معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر ، لطفا" برای یک بارهم که شده بیائید و سیاست را ازتردد دریایی مردم خارگ دورکنید ، این مردم درطول هشت سال جنگ تحمیلی به اندازه ی همه جبهه های نبرد حق علیه باطل مقاومت کردند وازآب و خاک این مملکت دفاع کرده اند ومطمئن باشید الان مستحق بهترین ها هستند ! جناب آقای دکتر مصطفی سالاری از شما تقاضا مندیم با کشتی رویای جنوب و به دعوت وهزینه شخصی ما ! به خارگ تشریف فرما شوید و البته اگرسلامت رسیدید با مردم این جزیره مرجانی و دریتیم خلیج همیشه فارس ( البته اگرقبول دارید ) حرف بزنید ! اما اگرهم سابقه کشتی رویای جنوب را می دانید و به اروس مهیار کیش مجوزنمی دهید ، ما خدمتتان خواهیم رسید . . .